PROTOKÓŁ Nr XXXIII/2014 z przebiegu XXXIII sesji Rady Gminy w Drzycimiu odbytej w dniu 24 czerwca 2014 roku
W opublikowanym protokole wyłączono jawność informacji publicznej w
zakresie danych osobowych skarżących – ze względu na ochronę ich prywatności, na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn.
zm.); jawność wyłączyła Ludwika Rezmer, Sekretarz Gminy.
PROTOKÓŁ Nr XXXIII/2014 sporządzony
w oparciu o zapis dźwiękowy
z przebiegu XXXIII
sesji Rady Gminy w Drzycimiu
odbytej w dniu 24
czerwca 2014 roku
otwartej o godz. 1415
zamkniętej o godz. 1550
W sesji udział wzięli wszyscy radni - na skład ustawowy 15.
Spoza Rady w sesji uczestniczyły następujące osoby:
1. p. Waldemar Moczyński – Wójt Gminy Drzycim
2. p. Anna Maćkowska – Skarbnik Gminy Drzycim
3. p. Ludwika Rezmer – Sekretarz Gminy
4. p. Maria Majewska – Kierownik Referatu Infrastruktury i
Rozwoju Gospodarczego
5. p. Joanna Sawińska – Inspektor ds. mienia komunalnego i
planowania przestrzennego
6. p. Natalia Partyka – Młodszy Referent ds. rolnictwa,
leśnictwa i ochrony środowiska
sołtysi z terenu gminy,
mieszkańcy Drzycimia.
Obradom
przewodniczył:
Przewodniczący Rady Gminy p. Józef Gawrych
Protokolant
obrad: Bożena
Szajerka Inspektor ds. Obsługi Rady
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie
quorum.
3. Przyjęcie
protokołu z przebiegu XXXII sesji Rady Gminy.
4. Przyjęcie
porządku obrad.
5. Informacja
Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym.
6. Składanie
interpelacji.
7. Podjęcie uchwały w
sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania
bezdomności zwierząt na terenie gminy Drzycim na 2014 rok.
8. Podjęcie
uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Drzycim porozumienia
na rzecz Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Powiatu Świeckiego.
9. Rozpatrzenie skargi p. …..…………
na działalność Wójta Gminy
10. Rozpatrzenie skargi p. …………….
na działalność Wójta Gminy.
11. Absolutorium
dla Wójta Gminy Drzycim:
a) przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu
gminy Drzycim za 2013 rok wraz z informacją o stanie mienia komunalnego,
b) przedstawienie sprawozdania finansowego Gminy
Drzycim za 2013 rok,
c) przedstawienie opinii Regionalnej Izby
Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2013 rok,
d) przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej w
sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za 2013 rok
e) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej
do wniosku Komisji Rewizyjnej,
f) przedstawienie opinii Komisji Rady do
sprawozdania,
g) dyskusja nad przedstawionymi sprawozdaniami
h) podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania
z wykonania budżetu Gminy Drzycim za 2013 rok
i) podjęcie uchwały w sprawie udzielenia
absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu Gminy Drzycim za 2013
rok.
12. Wprowadzenie zmian do
budżetu gminy na 2014 rok.
13. Odpowiedzi na
interpelacje.
14. Sprawy bieżące Rady
Gminy.
15. Wolne wnioski i
zapytania.
16. Zamknięcie obrad.
Przebieg obrad:
Ad. 1.
Otwarcia XXXIII sesji Rady Gminy dokonał jej Przewodniczący – p. Józef
Gawrych. Przywitał zgromadzoną Radę, sołtysów ( lista obecności sołtysów
stanowi załącznik nr 2 do protokołu ), Wójta Gminy i pracowników Urzędu Gminy.
Ad. 2.
W oparciu o listę
obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że w sesji uczestniczą wszyscy radni.
Lista obecności radnych stanowi załącznik
nr 1 do protokołu.
Ad.
3.
Protokół z przebiegu XXXII sesji Rady Gminy, odbytej w dniu 27 maja 2014
roku został przyjęty przez Radę jednogłośnie.
Ad. 4.
Porządek obrad obecnej sesji Rada
przyjęła jednogłośnie.
Ad. 5.
Informacja złożona
przez Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Ad. 6.
Została złożona jedna
interpelacja ustna:
Radny p. Ryszard Popielas – 16 czerwca, na posiedzeniu Komisji ds.
Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska, prosiłem o
przygotowanie na dzisiejszą sesję krótkiego sprawozdania z zadłużenia
mieszkańców gminy w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi.
Ad.
7.
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia
Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności
zwierząt na terenie gminy Drzycim na 2014 rok omówiła p. Natalia Partyka Młodszy
Referent ds. rolnictwa,
leśnictwa i ochrony środowiska:
„Rada Gminy,
wypełniając obowiązek zapewnienia opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich
wyłapywania określa, w drodze uchwały, program opieki nad zwierzętami
bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt. W dniu 25 marca Rada Gminy
Drzycim podjęła uchwałę przyjmując załączony program, jednakże w dniu 17
kwietnia Pani Wojewoda Kujawsko – Pomorski wszczęła postępowanie nadzorcze w
sprawie stwierdzenia nieważności tejże uchwały. Stwierdziła, iż Program nie
zawiera wszystkich niezbędnych informacji. W związku z powyższym, program
uzupełniono o wymagane informacje i przesłano do ponownego zaopiniowania
Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii oraz dzierżawcom lub zarządcom obwodów
łowieckich, działających na obszarze gminy. Koło Łowieckie Nr 86 Szarłata
zaakceptowało przesłany projekt „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi
oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Drzycim na 2014 rok”.
Pozostałe koła łowieckie oraz Powiatowy Lekarz Weterynarii nie wydały opinii, a w związku z art. 11a
ust. 8 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (tekst jednolity
Dz. U. Z 2013 r. poz. 856) niewydanie opinii w terminie 21 dni od dnia
otrzymania projektu programu, uznaje się za akceptacje przesłanego programu.
Niniejsza uchwała stanowi wypełnienie ustawowego obowiązku nałożonego na organ
stanowiący w zakresie wyżej wymienionego programu, w związku z czym, podjęcie
uchwały jest celowe i niezbędne.”
Pozytywną
opinię do projektu uchwały przedstawiła p. Wanda Wyłupska – Przewodnicząca Komisji ds.
Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska.
W otwartej dyskusji nikt nie zabrał
głosu.
Poddana pod głosowanie Uchwała Nr
XXXIII/224/2014 w sprawie
przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania
bezdomności zwierząt na terenie gminy Drzycim na 2014 rok została podjęta przez
Radę Gminy jednogłośnie. Stanowi ona załącznik
nr 4 do protokołu.
Ad. 8.
Projekt uchwały w sprawie
wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Drzycim porozumienia na rzecz Obszaru
Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Powiatu Świeckiego omówił p. Wójt: W związku z rozpoczęciem
nowego finansowania w związku z wydatkowaniem pieniędzy
unijnych na rzecz gmin tworzy się Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. Nasz
powiat składający się z 11 gmin
będzie również tworzył taki ZIT. My wcześniej już zajmowaliśmy się tą sprawą,
teraz wracamy do tego, bo jest inna treść uchwały.
p. Maria Majewska wyjaśniła, że w treści uchwały jest dodatkowy
paragraf mówiący o załączniku, którym ma być projekt porozumienia.
Pozytywną opinię do przedmiotowego projektu uchwały przedstawiła p. Wanda Wyłupska – Przewodnicząca
Komisji ds. Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska.
W
dyskusji głosów nie było.
Poddana pod głosowanie Uchwała Nr XXXIII/225/2014 w sprawie wyrażenia zgody na
zawarcie przez Gminę Drzycim porozumienia na rzecz Obszaru Rozwoju
Społeczno-Gospodarczego Powiatu Świeckiego została podjęta przez Radę Gminy
jednogłośnie. Podjęta uchwała stanowi załącznik
nr 5 do protokołu.
Ad. 9.
Przewodniczący Rady - Rozpatrzenie skargi p. …………… na
działalność Wójta Gminy. Chciałbym wyjaśnić, zanim będziemy rozmawiać na ten
temat, że Regionalna Izba Obrachunkowa nie udzieliła jeszcze odpowiedzi na
zapytanie, które zostało wysłane do niej, zatem trzeba według mnie dokonać
przesunięcia terminu rozpatrzenia skargi. Są dwie propozycje uchwały, które
otrzymaliście Państwo w materiałach i należy wybrać jedną i poddać pod
głosowanie. Pierwsza, dotycząca przesunięcia terminu rozpatrzenia skargi do 31
lipca, druga do 31 sierpnia. Ze swojej strony chciałbym proponować termin 31
sierpnia z tego względu – zróbmy sobie okres wakacyjny, tak powinno być mimo
wszystko, tak samo pracownikom Urzędu Gminy też i wtedy nie robilibyśmy sesji
wrześniowej ( tak, jak zwykle gdzieś na początku września była sesja ). Zrobimy
tą sesję podsumowującą półrocze do 31 sierpnia. Do tego czasu chyba na pewno
wpłynie już odpowiedź z Regionalnej Izby Obrachunkowej i wtedy możemy dać
ostateczną odpowiedź na tą skargę. Mam nadzieję, że skarżący się na nas nie
obrazi, ale są to sprawy niezależne od nas. Wydaje mi się, że najlepszy byłby
ten termin 31 sierpnia. Połączylibyśmy
te sprawy wrześniowe z odpowiedzią na skargę.
Dyskusja:
Radna p. Wanda Wyłupska – Możemy od razu o dwa
miesiące przedłużyć?
Przewodniczący Rady – Należy wskazać termin
załatwienia sprawy, tym bardziej, że on nie zależy od nas. Czekamy na opinię
innego organu i tutaj nie ma wstrzymywania postępowania tylko po prostu
wskazujemy termin. Nie ma innego sposobu.
Radna p. Elżbieta Babińska – Uważam za zasadny ten
drugi projekt, o którym mówił Pan Przewodniczący właśnie ze względu na ten
okres urlopowy, a skarżący myślę, że przyjmie to pomyślnie.
Wiceprzewodniczący Rady p. Dariusz Podlejski –
Myślę, że należy skorzystać z obecności Pana
…………. ( skarżącego ) i
zapytać, czy będzie go to satysfakcjonowało.
Powinniśmy to zrobić w ciągu miesiąca, niezwłocznie po otrzymaniu
odpowiedzi.
P. …………. – (skarżący) - Jeżeli Rada wystąpiła do
organu zewnętrznego, to trzeba uszanować, to żeby ten organ mógł się
wypowiedzieć. Natomiast niepokoi mnie porządek dzisiejszych obrad. Jeżeli
Państwo udzielicie absolutorium Wójtowi Gminy, a RIO rozpatrzy moją skargę
pozytywnie, to co wówczas?
Przewodniczący Rady – Państwo radni, głosując nad
absolutorium maja prawo i obowiązek wziąć pod uwagę wszystkie znane sobie
fakty. Czy jest opinia RIO, czy nie ma tej opinii, czy jest to sprawa zeszłego
roku, czy obecnego, absolutorium dotyczy tylko i wyłącznie wykonania budżetu za
rok ubiegły. Każdy radny ma prawo i obowiązek rozpatrzyć w swoim sumieniu, czy
rzeczywiście będzie to miało wpływ w głosowaniu nad absolutorium, czy nie.
Sprawa była omawiana i to nie jest tak, że nie wiemy, o czym mówimy. Czekamy na
opinię RIO. Przystępujemy zatem do głosowania. Padła tu moja propozycja i
propozycja Pani Babińskiej, aby przesunąć termin rozpatrzenia skargi do 31
sierpnia 2014 r.
Za przesunięciem terminu rozpatrzenia skargi do 31 sierpnia 2014 r.
opowiedziało się 14 radnych, 1 wstrzymał się od głosu.
Uchwała w tym przedmiocie – Nr XXXIII/226/2014 została podjęta przez
Radę Gminy również przy jednym głosie wstrzymującym się i stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Ad. 10.
W celu złożenia
wyjaśnień do skargi p. ……………. na
działalność Wójta Gminy ( załącznik nr 7
do protokołu ) głos zabrała p. Natalia Partyka Młodszy Referent ds. rolnictwa, leśnictwa i ochrony
środowiska: „W dniu 27 maja 2014 r. Pan …………….złożył skargę na działalność Wójta Gminy
w kwestii nieprzestrzegania siedmiodniowego terminu przedłożenia wojewodzie
podjętej w dniu 17 grudnia 2013 roku przez Radę Gminy Uchwały Nr XXIX/176/2013
w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na dofinansowanie budowy
przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Drzycim, co w konsekwencji
zdaniem skarżącego spowodowało iż nie może on ubiegać się o przedmiotową
dotację. Należy podkreślić, że art. 90 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym
obliguje Wójta do przedłożenia uchwały Wojewodzie, co wbrew twierdzeniu
skarżącego, zostało dokonane z zachowaniem przewidzianego w ustawie terminu. To
właśnie po zwróceniu uwagi przez nadzór wojewody uchwałę wysłano także do
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. W dniu 26 lutego 2014 r. na posiedzeniu
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej stwierdziło nieważność tejże uchwały,
uzasadniając brakiem zawiadomienia o pomocy de minimis Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów. Na sesji dniu
27 maja 2014 r. Pani Skarbnik wyjaśniła, iż siedmiodniowy termin nie jest
terminem zawitym i nie wywołuje konsekwencji w postaci stwierdzenia nieważności
uchwały. Wyjaśniła również, że
nieobecność Wójta lub jego przedstawiciela na posiedzeniu Kolegium RIO
nie była obowiązkowa, a zarzut RIO był słuszny.
Nie było więc powodu, aby jechać do Bydgoszczy i bronić przegranej
sprawy. Również na sesji w dniu 25 marca 2014 r., gdy podejmowana była ponownie
przedmiotowa uchwała wyjaśniono dlaczego poprzedni projekt uchwały nie został
przesłany do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Stwierdzono, iż uchwała
dotyczyła udzielenia dotacji w roku 2014 a rozporządzenie Komisji Wspólnoty
Europejskiej Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art.
87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis dotyczyła pomocy de minimis do końca roku
2013. Gmina Drzycim podejmowała uchwałę w dniu 17 grudnia 2013 r. i uznała, że
nasza uchwała nie podlega zawiadomieniu Urzędu Ochrony Konkurencji i
Konsumentów jednakże Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej uznało inaczej.
Ponadto w dniu 18 grudnia 2013 r. zostało podjęte nowe rozporządzenie Komisji
Unii Europejskiej o przedłużeniu obowiązywania przepisów o pomocy de minimis do
roku 2020, co spowodowało, że uchwała dotycząca roku 2014 musiała przejść
przewidzianą procedurę. Istotnym jest też fakt, iż pracownicy, chcąc
wykorzystać złożone już przez mieszkańców wnioski, nową uchwałę konstruowali
tak, aby te wnioski obowiązywały. Jednocześnie starali się, aby potrzebne
uzgodnienia Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Ministra
Rolnictwa dotarły do dnia kolejnej sesji. W nowej uchwale zawarli zapisy
proponowane przez uzgadniających i dnia 25 marca br. Rada Gminy Drzycim podjęła
nową uchwałę w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na dofinansowanie
budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Drzycim. Zmiana
terminu podjęcia nowej uchwały nie spowodowała jednak zmiany zasad
przydzielania dotacji. Przydzielenie dotacji, podobnie, jak przyjęto przy
uchwalaniu pierwszej uchwały, było uwarunkowane podpisaniem umowy na udzielenie
dotacji beneficjentowi przez Gminę Drzycim, a koszty do refundacji
kwalifikowane były tylko te, które zostały poniesione po podpisaniu umowy - § 4
ust. 2 uchwały. Przed podpisaniem umowy wniosek musi przejść całą procedurę
związaną z oceną. O wyniku
dokonanej oceny oraz o umieszczeniu na liście wniosków zakwalifikowanych do
dofinansowania wnioskodawcy zostają powiadomieni. Skarżący w dacie podpisania
umowy z wykonawcą
oczyszczalni nie miał żadnej informacji o przyznaniu dotacji, nie miał również
podpisanej umowy z Gminą, która stanowi promesę zapewnienia dotacji. Podpisał
umowę z wykonawcą i wykonał oczyszczalnię na własny koszt i ryzyko nie
otrzymania dotacji. Samo wykalkulowanie terminu otrzymania dotacji na podstawie
wejścia w życie uchwały podjętej na sesji Rady Gminy w dniu 17 grudnia, nie
dawało zapewnienia otrzymania dotacji przez skarżącego, ponieważ w roku 2014
dofinansowanie zagwarantowane jest dla siedmiu wnioskodawców po 2000,00 zł. a
wniosków wpłynęło 40.”
Po
wystąpieniu p. Natalii Partyki, Przewodniczący poszczególnych Komisji Rady
Gminy przedstawili opinie do złożonej skargi:
- p. Wanda Wyłupska
Przewodnicząca Komisji ds. Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony
Środowiska: „Komisja dokonała rozpatrzenia skargi p. ……………. i uznała ją za
bezzasadną. Stwierdziła również, że późniejsze przesłanie uchwały do
Regionalnej Izby Obrachunkowej nie miało wpływu na jej unieważnienie.
Stanowisko Komisji, przyjęte zostało jednogłośnie.”
- p. Elżbieta Babińska
Przewodnicząca Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych,
Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej: „Komisja dokonała
rozpatrzenia skargi p. …………… na
działalność Wójta Gminy i w wyniku głosowania ( 6 głosów „za”, 1 wstrzymujący
się ) uznała skargę za bezzasadną.”
- p. Zygmunt Wycinek
Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i Finansów: „Skarga p. …………… na działalność Wójta Gminy, po
rozpatrzeniu przez Komisję, została uznana za bezzasadną. Za takim stanowiskiem
opowiedziało się 6 członków Komisji, 1 wstrzymał się od głosu. Efektem tego
stanowiska Komisji jest projekt autorski uchwały, który został przekazany
pozostałym radnym na dzisiejszą sesję.”
Dyskusja:
Wiceprzewodniczący Rady p.
Dariusz Podlejski – Pani przeczytała nam uzasadnienie, chyba nie dokończyła
tego uzasadnienia. Tam jest taka treść: Sprawa skargi została przedstawiona
radnym na wszystkich Komisjach Rady Gminy, na których stwierdzono jej bezzasadność.
Niedotrzymanie siedmiodniowego terminu przedłożenia uchwały Regionalnej Izbie
Obrachunkowej jest błędem, jednakże błąd nie wpłynął na unieważnienie uchwały.
Biorąc pod uwagę powyższe, Rada Gminy Drzycim uznaje skargę za bezzasadną. Jaka
komórka organizacyjna Urzędu Gminy Drzycim jest odpowiedzialna za to żeby
wysłać w terminie taki dokument ( chodzi o przesłanie uchwały do RIO po
siedmiodniowym terminie ), czyli kto popełnił ten błąd? Czy Pan ………….. otrzyma
dotację? Jeżeli tak, to kiedy, jeżeli nie, to dlaczego?
Wójt – Zacznę od drugiego
pytania. Jeżeli wybudował i dokumentację ma z poprzedniego roku, czy z
poprzednich lat, to takiej dotacji nie otrzyma. Gmina dotuje dokumenty, które
powstaną po podpisaniu umowy z Gminą. Dopiero takie dokumenty mogą być brane
pod uwagę, jeśli chodzi o dotowanie. Natomiast, kto się zajmuje … Pani Natalia,
dokładnie czytała, w czym tkwił problem. Gdyby ktoś wysłuchał tego i skupił się
nad tym to może by wywnioskował, że ten błąd nie do końca leżał po stronie
naszych pracowników, ktokolwiek by to nie był. Ponieważ sytuacja ta wynikała….
Może nie będę odpowiadał na to pytanie, bo mógłbym się zagmatwać, a nie
chciałbym. Wobec tego przyjmujemy, że był to błąd spowodowany w Urzędzie Gminy.
Do tego się przyznajemy i na tyle moje tłumaczenia powinny
wystarczyć.
p. Natalia Partyka – Dodam, że
Pan .... był dwukrotnie informowany o konieczności uzupełnienia wniosku, o
dostarczeniu zgłoszenia do Starostwa. Nie otrzymaliśmy uzupełnienia wniosku. W
końcu wniosek został pozostawiony bez rozpatrzenia.
Wiceprzewodniczący Rady p.
Dariusz Podlejski – Na Komisjach rozmawialiśmy, Pan .... był bodajże na liście
trzynasty z
wnioskiem.
p. Natalia Partyka - Był. Było
pierwszych 16 wniosków branych pod uwagę przy kwalifikowaniu. Dwie osoby
pierwsze zrezygnowały i poprosiły o przeniesienie wniosków na
przyszły rok. 11 wniosków zakwalifikowano bez uwag. Dwa wnioski pozostały bez
rozpatrzenia, ponieważ nie otrzymaliśmy potrzebnych uzupełnień do wniosków. Pan .... był trzynasty na liście wpływu wniosku.
Przewodniczący Rady – Z Panem ………….. - skarżącym dużo rozmawiałem na ten
temat. Z tym, że nie ja do niego telefonowałem, tylko on do mnie. Chciałbym
jedną sprawę tu podkreślić. Rzeczywiście ten termin siedmiodniowy wysyłania
uchwał do RIO nie miał wpływu na uchylenie tej naszej uchwały, z tym, że on
rzeczywiście nie był dotrzymany. Tu w uzasadnieniu na końcu jest napisane, nie
jest to w treści samej uchwały, ponieważ są trudności interpretacyjne. Też się
nad tym zastanawiałem, ponieważ tych perturbacji jest więcej takich typowo
formalnych, ale to już nie na sesję, to już nie mój problem, tylko radcy
prawnego i pracowników merytorycznych, którzy wykonywali tą uchwałę, ponieważ
tam się można doczepić do terminów i wszystkich innych rzeczy. Jednej uchwały
już nie było, drugiej jeszcze nie było. Nie wiem, jak z tego pracownicy tutaj
wybrnęli. Tutaj na sesji nie rozliczamy pracowników tylko Pana Wójta, jako
przedstawiciela Urzędu Gminy. Jeżeli mamy jakieś pretensje zawsze możemy je
mieć do Pana Wójta a co z tym Pan Wójt zrobi to jest jego problem. Sam mam
trudności interpretacyjne. Część skargi jest słuszna, z tym, że nie poniosło to
za sobą konsekwencji.
Więcej głosów w dyskusji nie było.
Za poddaną pod głosowanie Uchwałą Nr XXXIII/227/2014 w sprawie
rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Drzycim opowiedziało się 10
radnych, 5 wstrzymało się od głosu. Podjęta uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Ad. 11.
Wprowadzenia w temat udzielenia absolutorium
dla Wójta Gminy Drzycim dokonał Przewodniczący Rady Gminy udzielając głosu Pani
Skarbnik Gminy.
a) Przedstawienia sprawozdania z wykonania budżetu
gminy Drzycim za 2013 rok wraz z informacją o stanie mienia komunalnego
dokonała p. Anna Maćkowska Skarbnik Gminy. Wystąpienie stanowi załącznik nr 9 do niniejszego
protokołu.
b) Przedstawienia sprawozdania finansowego Gminy
Drzycim za 2013 rok dokonała również p. Anna Maćkowska Skarbnik Gminy.
Wystąpienie stanowi załącznik nr 10
do protokołu.
c) Opinię
Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2013 rok
odczytała p. Skarbnik Gminy. Przedstawiona Uchwała Nr 13/S/2014 Składu
Orzekającego Nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 15
kwietnia 2014 r. stanowi załącznik nr 11
do protokołu.
d) Wniosek
Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy za 2013 rok
przedstawił Pan Edmund Szymczak Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
Wniosek Komisji stanowi załącznik nr 12
do niniejszego protokołu.
e) Opinię
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy do wniosku Komisji Rewizyjnej w
postaci Uchwały Nr 17/Kr/2014 z
dnia 17 czerwca 2014 r. odczytał Przewodniczący Rady Gminy. Przedmiotowa
uchwała stanowi załącznik nr 13 do
protokołu.
f) Następnie
poszczególni Przewodniczący Komisji przedstawili opinie do sprawozdania:
- p. Wanda
Wyłupska Przewodnicząca Komisji ds. Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i
Ochrony Środowiska przedstawiła opinię pozytywną,
- p. Elżbieta
Babińska Przewodnicząca Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych,
Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej przedstawiła opinię
pozytywną,
- p. Zygmunt
Wycinek Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i Finansów również przedstawił
opinię pozytywną.
g) W otwartej, przez Przewodniczącego Rady, dyskusji
nad przedstawionymi sprawozdaniami nikt nie zabrał głosu.
h) Poddana
pod głosowanie Uchwała Nr XXXIII/228/2014 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania
z wykonania budżetu Gminy Drzycim za 2013 rok została przez Radę
Gminy podjęta przy jednym głosie wstrzymującym się. Stanowi ona załącznik nr
14 do protokołu.
i) Za poddaną
pod głosowanie Uchwałą Nr XXXIII/229/2014 w sprawie udzielenia absolutorium
Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu Gminy Drzycim za 2013 rok opowiedziało
się 14 radnych, jeden wstrzymał się od głosu. Podjęta uchwała stanowi załącznik nr 15 do protokołu.
Po przeprowadzonym głosowaniu
Przewodniczący Rady złożył Wójtowi gratulacje z tytułu uzyskania
absolutorium.
Następnie Wójt podziękował Radzie za
udzielenie absolutorium a pracownikom Urzędu Gminy za wkład pracy, który się na
to złożył.
Ad.
12.
Zaproponowane zmiany do
budżetu gminy na 2014 rok – godnie z uzasadnieniem do uchwały przedstawiła p.
Skarbnik Gminy.
Pozytywną opinię do
zaproponowanych zmian przedstawił p.
Zygmunt Wycinek – Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i Finansów, poczym dodał,
że problem termomodernizacji budynku Biblioteki Publicznej był omawiany podczas
dyskusji na posiedzeniu Komisji gdzie podkreślono, że jeżeli znajdą się środki
finansowe należy tą sprawę wprowadzić na sesję.
W otwartej dyskusji nikt nie zabrał
głosu.
Poddana pod głosowanie
Uchwała Nr XXXIII/230/2014 zmieniająca Uchwałę
Nr XXIX/186/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy
na 2014 rok została podjęta przez Radę Gminy jednogłośnie i stanowi załącznik nr 16 do niniejszego
protokołu.
Ad. 13.
Wójt – Przypomnę, że
chodziło o zaległości z tytułu opłat za śmieci. Została przygotowana taka
analiza od 1 lipca 2013 roku ( czyli od chwili wejścia w życie tej nowej ustawy
) do 31 grudnia 2013 roku. Liczba podmiotów podlegających
opłacie za gospodarowanie odpadami – 1218. Liczba podmiotów zalegających z opłatą
za gospodarowanie odpadami – 222 tj. 18,23 % zalegających. W kwotach wygląda to
tak: kwota należności ogółem – 242110 zł kwota należności wymagalnych – 18991
zł. Stanowi to 7,84 % zaległości. Całość od 1 lipca 2013 r. do 31 maja 2014 r.
Liczba podmiotów jest taka sama, czyli 1218. Liczba podmiotów zalegających z
opłatą za gospodarowanie odpadami – 286 tj. co stanowi 23,48 %. Kwota
należności ogółem – 441409,17 zł, kwota
należności wymagalnych – 34600,10 zł. Stanowi to 7,84 % zaległości. Kwota
zaległości na koniec maja tj. 34.600 zł od lipca ubiegłego roku.
Zdaniem radnego, p. Ryszarda Popielasa
odpowiedź była satysfakcjonująca.
Ad. 14.
W „bieżących sprawach”
Rady Gminy nikt nie zabrał głosu.
Ad. 15.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski podziękował radnym, Wójtowi i pracownikom Urzędu Gminy za
przychylne ustosunkowanie się do jego wniosku ( remont dachu na remizie OSP w
Drzycimiu ).
Pan ……………… mieszkaniec Drzycimia – Chciałem zakwestionować umowę
podpisaną przez Pana Wójta z urbanistą na wykonanie studium. Pan Wójt
podpisując tą umowę z dotychczasowym wykonawcą przyznał panu urbaniście super
premię za źle wykonane zadanie. Przypominam, że pan urbanista wprowadził do
projektu zmiany studium zapisy, które pozwoliły ……( niezrozumiała
wypowiedź )…… uchwaloną przez Państwa strategię … rozwoju… zamiast
domagać się od pana urbanisty poprawy tego dokumentu podpisał z nim umowę
przyznając dodatkowe środki z
budżetu gminy. Na tę okoliczność chciałbym złożyć skargę do Przewodniczącego
Rady.
Ad. 16.
Po wyczerpaniu porządku
obrad, o godz. 1550 Przewodniczący Rady Gminy dokonał zamknięcia XXXIII
sesji Rady.
Opinie Komisji Rady stanowią załączniki nr 17, 18 i 19 do
protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy
Józef Gawrych
metryczka
Wytworzył: Bożena Szajerka (3 lipca 2014)
Opublikował: Jacek Szopiński (6 lipca 2014, 22:28:02)
Ostatnia zmiana: Ludwika Rezmer (12 sierpnia 2014, 08:57:53)
Zmieniono: Wyłączenie jawności
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1122