Protokół Nr XXXII/2014 z przebiegu XXXII sesji Rady Gminy w Drzycimiu odbytej w dniu 27 maja 2014r.
W opublikowanym protokole wyłączono jawność informacji publicznej w zakresie danych osobowych skarżącego i właścicielki działki – ze względu na ochronę ich prywatności, na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.); jawność wyłączyła Ludwika Rezmer, Sekretarz Gminy.PROTOKÓŁ Nr XXXII/2014
sporządzony w oparciu
o zapis dźwiękowy
z przebiegu XXXII sesji Rady Gminy w Drzycimiu
odbytej w dniu 27 maja 2014 roku
zamkniętej o godz. 17.30
W sesji udział wzięło 15 radnych - na skład ustawowy 15.
Spoza Rady w sesji uczestniczyły następujące osoby:
1. p. Waldemar Moczyński – Wójt Gminy,
2. p. Ludwika Rezmer – Sekretarz Gminy,
3. p. Anna Maćkowska – Skarbnik Gminy,
4. p. Maria Majewska – Kierownik Referatu Infrastruktury i Rozwoju Gospodarczego,
5. p. Joanna Sawińska – Inspektor ds. mienia komunalnego i planowania przestrzennego,
6. p. Jolanta Szczepańska – pracownik socjalny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
7. p. Mirosława Jędrzejewska – pracownik socjalny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
8. Justyna Dudzińska - pracownik socjalny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
9. Monika Gajewska – Referent ds. oświaty i płac oświaty
10. p. Natalia Partyka – Młodszy Referent ds. rolnictwa, leśnictwa i ochrony środowiska,
11. p. Przemysław Zaraś – Podinspektor ds. wojskowych, ratownictwa i kultury fizycznej
12. p. Izabela Grzegorz – Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej
13. p. Sławomir Zawadzki – Dyrektor Świetlicy Gminnej
14. p. Józef Szeligowski – Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej
sołtysi z terenu gminy oraz mieszkańcy Drzycimia.
Obradom przewodniczył: Przewodniczący Rady Gminy p. Józef Gawrych
Protokolant obrad: Bożena Szajerka Inspektor ds. Obsługi Rady
1.
Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie protokołu z
przebiegu XXXI sesji Rady Gminy.
4. Przyjęcie porządku obrad.
5. Informacja Wójta Gminy z
działalności w okresie międzysesyjnym.
6.
Składanie interpelacji.
7. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wymiaru godzin
bezpłatnego pobytu dziecka w publicznym przedszkolu oraz opłat za korzystanie z
wychowania przedszkolnego, w czasie przekraczającym ten wymiar.
8. Podjęcie uchwały
zmieniającej uchwałę Rady Gminy w Drzycimiu w sprawie zasad udzielania i
rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom,
którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania
finansowego oraz przeznaczenia zysku samorządowej instytucji kultury – Gminna
Biblioteka Publiczna w Drzycimiu za 2013 rok.
10. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania
finansowego oraz przeznaczenia zysku samorządowej instytucji kultury –
Świetlica Gminna w Drzycimiu za 2013 rok.
11. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania
finansowego Zakładu Gospodarki Komunalnej za 2013 rok.
12. Przedstawienie opracowania pn. „Ocena zasobów pomocy
społecznej za 2013 rok.”
13. Podjęcie uchwały w sprawie
zniesienia formy ochrony przyrody – jednego drzewa z gatunku dąb szypułkowy, z
alei przydrożnej 279 dębów szypułkowych i 264 lip drobnolistnych, klon
pospolity i jesion
wyniosły, zlokalizowanej przy drodze Drzycim-Wery.
14. Przedstawienie sprawozdania z realizacji
Programu współpracy gminy Drzycim z organizacjami pozarządowymi oraz innymi
podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za 2013 rok.
15. Podjęcie uchwały w sprawie
wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Drzycim porozumienia na rzecz Obszaru
Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Powiatu Świeckiego.
16. Podjęcie uchwały w sprawie
wyrażenia woli współtworzenia Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2014-2020
Lokalnej Grupy Działania „Gminy Powiatu Świeckiego.”
17. Rozpatrzenie skargi p. …………. na działalność Wójta Gminy.
18. Rozpatrzenie wniosku radnego p. Wojciecha Kruczyńskiego z dnia 11 marca 2014 roku.
19. Zapytania i uwagi do sprawozdania z realizacji uchwał
podjętych przez Radę Gminy w 2013 roku.
20. Podjęcie uchwały zmieniającej Uchwałę
nr XXXI/207/2014 Rady Gminy Drzycim z dnia 25 marca 2014 r. w sprawie
zaciągnięcia i zabezpieczenia kredytu długoterminowego z przeznaczeniem na zadanie
pn. „Przebudowa dróg gminnych w miejscowości Gródek,
ulice: Miodowa, Brzozowa, Świerkowa, Szkolna – I etap, ul. Szkolna”.
21. Podjęcie uchwały zmieniającej
Uchwałę Nr XXIX/186/2013 z
dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Drzycim na rok 2014.
22. Podjęcie uchwały zmieniającej
Uchwałę XXIX/187/2013 Rady Gminy w Drzycimiu z dnia 17 grudnia 2013 roku w
sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Drzycim na lata 2014
– 2021.
23. Podjęcie uchwały w sprawie
udzielenia pomocy finansowej Gminie Bukowiec na realizację zadania
inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi Bramka – Kawęcin – Dąbrówka”.
24. Podjęcie uchwały w sprawie
zaciągnięcia i zabezpieczenia kredytu długoterminowego z przeznaczeniem na
zadanie pn. „Przebudowa dróg gminnych w miejscowości Gródek, ulice: Miodowa,
Brzozowa, Świerkowa, Szkolna – II etap, ul. Miodowa”.
25.
Odpowiedzi na interpelacje.
26.
Sprawy bieżące Rady Gminy.
27.
Wolne wnioski i zapytania.
28.
Zamknięcie obrad.
Ad. 1.
Otwarcia XXXII
sesji Rady Gminy dokonał Przewodniczący Rady Gminy – p. Józef Gawrych.
Przywitał zgromadzoną Radę, sołtysów (lista obecności sołtysów stanowi załącznik nr 2 do protokołu), Wójta
Gminy, kierowników jednostek organizacyjnych, pracowników Urzędu Gminy oraz
mieszkańców Drzycimia.
Ad. 2.
W oparciu o
listę obecności stwierdził, że w sesji uczestniczą wszyscy radni. Lista obecności radnych
stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Ad. 3.
Protokół z
przebiegu XXXI sesji Rady Gminy, został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.
Ad. 4.
Przewidziany
porządek obrad XXXII sesji został zmieniony na skutek złożonego przez p. Wójta
wniosku dotyczącego przeniesienia punktu „20” do rozparzenia jako punkt „23.”
Zgłoszona
propozycja została przez Radę Gminy zaakceptowana. Całość porządku obrad ze
zmianą, została przyjęta jednogłośnie.
Ciąg dalszy porządku obrad – po zmianie:
5.
Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym.
6.
Składanie interpelacji.
7. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wymiaru godzin
bezpłatnego pobytu dziecka w publicznym przedszkolu oraz opłat za korzystanie z
wychowania przedszkolnego, w czasie przekraczającym ten wymiar.
8. Podjęcie uchwały
zmieniającej uchwałę Rady Gminy w Drzycimiu w sprawie zasad udzielania i
rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom,
którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania
finansowego oraz przeznaczenia zysku samorządowej instytucji kultury – Gminna
Biblioteka Publiczna w Drzycimiu za 2013 rok.
10. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania
finansowego oraz przeznaczenia zysku samorządowej instytucji kultury –
Świetlica Gminna w Drzycimiu za 2013 rok.
11. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania
finansowego Zakładu Gospodarki Komunalnej za 2013 rok.
12. Przedstawienie opracowania pn. „Ocena zasobów pomocy
społecznej za 2013 rok.”
13. Podjęcie uchwały w sprawie
zniesienia formy ochrony przyrody – jednego drzewa z gatunku dąb szypułkowy, z
alei przydrożnej 279 dębów szypułkowych i 264 lip drobnolistnych, klon
pospolity i jesion wyniosły, zlokalizowanej przy drodze Drzycim-Wery.
14. Przedstawienie sprawozdania z realizacji
Programu współpracy gminy Drzycim z organizacjami pozarządowymi oraz innymi
podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za 2013 rok.
15. Podjęcie uchwały w sprawie
wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Drzycim porozumienia na rzecz Obszaru
Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Powiatu Świeckiego.
16. Podjęcie uchwały w sprawie
wyrażenia woli współtworzenia Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2014-2020
Lokalnej Grupy Działania „Gminy Powiatu Świeckiego.”
17. Rozpatrzenie skargi p. ………….. na działalność Wójta Gminy.
18. Rozpatrzenie wniosku radnego p. Wojciecha Kruczyńskiego z dnia 11 marca 2014 roku.
19. Zapytania i uwagi do sprawozdania z realizacji uchwał
podjętych przez Radę Gminy w 2013 roku.
20. Podjęcie uchwały zmieniającej
Uchwałę Nr XXIX/186/2013 z
dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Drzycim na rok 2014.
21. Podjęcie uchwały zmieniającej
Uchwałę XXIX/187/2013 Rady Gminy w Drzycimiu z dnia 17 grudnia 2013 roku w
sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Drzycim na lata 2014
– 2021.
22. Podjęcie uchwały w sprawie
udzielenia pomocy finansowej Gminie Bukowiec na realizację zadania
inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi Bramka – Kawęcin – Dąbrówka”.
23. ( punkt przeniesiony ) Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę
nr XXXI/207/2014 Rady Gminy Drzycim z dnia 25 marca 2014 r. w sprawie
zaciągnięcia i zabezpieczenia kredytu długotermino-wego z przeznaczeniem na
zadanie pn. „Przebudowa dróg gminnych w miejscowości Gródek, ulice: Miodowa,
Brzozowa, Świerkowa, Szkolna – I etap, ul. Szkolna”.
24. Podjęcie uchwały w sprawie
zaciągnięcia i zabezpieczenia kredytu długoterminowego z przeznaczeniem na
zadanie pn. „Przebudowa dróg gminnych w miejscowości Gródek, ulice: Miodowa,
Brzozowa, Świerkowa, Szkolna – II etap, ul. Miodowa”.
25.
Odpowiedzi na interpelacje.
26.
Sprawy bieżące Rady Gminy.
27.
Wolne wnioski i zapytania.
28.
Zamknięcie obrad.
Zaproponowane
zmiany Rada zaakceptowała jednogłośnie.
Ad. 5.
Informację z
działalności w okresie między sesjami przedstawił p. Wójt. Informacja stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Ad. 6.
Radny p.
Dariusz Podlejski złożył dwie interpelacje, ustną i pisemną.
1) Interpelacja ustna: Przytoczę treść Uchwały Nr
VI/14/2014 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 26
lutego 2014 roku w sprawie stwierdzenia nieważności Uchwały Nr XXIX/176/2013
Rady Gminy Drzycim z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania dotacji
celowej na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie
gminy Drzycim uchwala się, co następuje: stwierdza się nieważność Uchwały Nr
XXIX/176/2013 Rady Gminy Drzycim z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie zasad
udzielania dotacji celowej na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni
ścieków na terenie gminy Drzycim. Rada Gminy Drzycim 17 grudnia 2013 r. podjęła
Uchwałę XXIX/176/2013 Rady Gminy Drzycim z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie
zasad udzielania dotacji celowej na dofinansowanie budowy przydomowych
oczyszczalni ścieków na terenie gminy Drzycim. Uchwała wpłynęła do Regionalnej
Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy 10 lutego 2014 roku, a więc po terminie, który
zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (
Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm. ) wynosi 7 dni od dnia podjęcia uchwały.
Uchwała była przedmiotem badania nadzorczego na posiedzeniu Kolegium Izby 26
lutego 2014 r. O terminie posiedzenia kolegium, pismem z dnia znak
RIO-KA-4010-6-4/2014 z dnia 19 lutego 2014 r. zawiadomiony został Wójt Gminy
Drzycim, który nie uczestniczył w posiedzeniu oraz nie upoważnił
przedstawiciela Gminy do uczestniczenia w posiedzeniu Kolegium. … „Nie będę
przytaczał całości tego uzasadnienia, w dalszej części dotyczy to spraw
merytorycznych, chodzi mi o to, dlaczego Pan Wójt, czy przedstawiciel Pana
Wójta nie poinformował nas szczegółowo, że uchylenie tej Uchwały XXIX/176/2013
wpłynęło 55 dni po terminie i dlaczego nie poinformowano o tym radnych, co
teraz ma istotne znaczenie dla tych wszystkich, którzy interesują się
dofinansowaniem budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i którzy zawierając odpowiednio
wcześniej umowę na bazie uchwały przez nas uchwalonej ponoszą w tej chwili
straty.”
W związku
z powyższym wpłynęła tutaj też skarga. Składam tą skargę na ręce
Przewodniczącego Rady Gminy, bo ona jest skierowana do Pana Józefa Gawrycha od
osoby zainteresowanej dofinansowaniem budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.
Moje pytanie jeszcze raz – Dlaczego nie poinformowano radnych, dlaczego
wprowadzono nas w błąd co do właściwej przyczyny uchylenia uchwały?
2) „Druga interpelacja dotyczy mojej interpelacji, którą
złożyłem na poprzedniej sesji, która była również tematem posiedzenia Komisji
przed dzisiejszą sesją a dotyczy studium. Otrzymałem oczywiście w terminie
pisemna odpowiedź. Na bazie tej odpowiedzi poprosiłem o uzupełnienie dokumentów
i po przeanalizowaniu tych dokumentów mam jeszcze kilka pytań, które myślę,
pomogą rozstrzygnąć skargę Pana …………., o
której będziemy rozmawiali w punkcie 17 dzisiejszego posiedzenia. ”
Interpelacja pisemna: stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Dodatkowe pytanie do interpelacji pisemnej: Czy istnieje
protokół z posiedzenia Komisji, jeżeli
tak, to proszę załączyć w kopii w odpowiedzi do mojego
zapytania.
Ad. 7.
Temat dotyczący określenia wymiaru godzin bezpłatnego pobytu dziecka w
publicznym przedszkolu oraz opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego, w
czasie przekraczającym ten wymiar, w oparciu o projekt uchwały w tym zakresie,
omówiła p. Monika Gajewska: „W związku z ustawą o systemie oświaty oraz niektórych
innych ustaw z dnia 13 czerwca 2013 r. zmieniło się finansowanie wychowania
przedszkolnego, ograniczając wysokość opłat za przedszkole powyżej bezpłatnych
5 godzin zajęć. Z przepisów ustawy wynika, iż uchwały rady gminy w sprawie
opłat za przedszkola podjęte przed dniem wejścia w życie stawy zachowują moc,
ale wszystkie ustalone w nich opłaty wyższe niż 1 zł za godzinę
ponadprogramowych zajęć zostają zredukowane do poziomu wynikającego z przepisów
nowelizacji. Poprzednia uchwała zawierała opłatę w wysokości 2 zł, która z
dniem 1 września 2013 r. została obniżona do 1 zł. Na podjęcie uchwały mamy
czas do końca sierpnia 2014. Zalecano nie spieszyć się z zmianą uchwał, ze
względu na fakt, że mogłoby coś jeszcze w trakcie ulec zmianie. Dlatego dopiero
teraz została ta uchwała stworzona.”
Pozytywną opinię do projektu uchwały
przedstawiła p.
Elżbieta Babińska – Przewodnicząca Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw
Socjalnych, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej.
W otwartej dyskusji nikt nie zabrał
głosu.
Poddana pod głosowanie Uchwała Nr
XXXII/210/2014 w
sprawie określenia wymiaru godzin bezpłatnego pobytu dziecka w publicznym
przedszkolu oraz opłat za korzystanie z wychowania
przedszkolnego, w czasie przekraczającym ten wymiar została podjęta przez Radę
Gminy jednogłośnie i stanowi załącznik
nr 5 do protokołu.
Ad. 8.
Temat dotyczący zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego
obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska
kierownicze w szkołach omówiła p. Monika Gajewska: „W związku z pismem
od nauczycieli Publicznego Gimnazjum w Gródku z prośbą o ponowne rozpatrzenie
projektu uchwały dotyczącej wysokości obowiązkowych godzin oraz dodatku
funkcyjnego Pana Dyrektora Janiaka odbyło się spotkanie ze związkami zawodowymi
w dniu 17 kwietnia br. Związki zawodowe podtrzymują założenia z poprzedniego spotkania
w listopadzie. Przyznają stałe pensum dla dyrektorów i wicedyrektora
poszczególnych szkół niezależnie od ilości oddziałów i jednocześnie obniżają
Dyrektorowi Publicznego Gimnazjum z 10 godzin do 5 tygodniowo.”
Pozytywną opinię do projektu uchwały
przedstawiła p.
Elżbieta Babińska – Przewodnicząca Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw
Socjalnych, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej.
Dyskusja:
Przewodniczący Rady – Chciałbym ponowić pytanie, które
zadałem na Komisji ds. Budżetu i Finansów. Chodzi o to, że jest to uchwała,
która zmienia regulamin, ale ta uchwała ma również skutki finansowe. W związku
z tym chciałem zadać pytanie, jakie są to skutki finansowe dla budżetu gminy,
czy dla budżetu gimnazjum i
ewentualnie, czy te środki są w budżecie, czy w funduszu płac gimnazjum? Czy trzeba będzie zwiększyć środki na ten cel
w tym roku, czy nie?
Skarbnik Gminy – Na Komisji ds. Oświaty poprosiłam p. Monikę
żeby przedstawiła te dane i rzeczywiście koszt 4 miesięcy, bo mówimy tu od
września, obniżki pensum, przy założeniu, że godziny te dostałby nauczyciel
dyplomowany to koszt roczny ok. 10.345,92 złotych ( od IX do XII niecałe 3,5
tysiąca ). Po przeanalizowaniu budżetu gimnazjum, przyjmując średnie
wynagrodzenie majowe do końca roku plan mamy 898.114 złotych, przewidywane
wykonanie 891.034,75 zł. Różnica w stosunku wykonanie do planu jest 7.079,25
zł. Teoretycznie te 3,5 tysiąca mieszczą się w planie finansowym gimnazjum,
jednakże nikt nie da głowy, bo od września br. jest zmiana organizacji i tak
naprawdę dopiero we wrześniu, czy w październiku widać, jak kształtują się te
płace do końca roku. Ze wstępnych obliczeń możemy powiedzieć, że tak ta
sytuacja wygląda, ale nikt nie da głowy, że to się nie zmieni od września.
Wiadomo, że został przywrócony nauczyciel do pracy i też nie wiemy, jaki będzie
finał tej sprawy. Na razie czekamy na wyrok z uzasadnieniem i nie wiadomo, jak
to będzie wyglądało.
Radny p. Edmund Szymczak – Wydaje mi się, że już czas
najwyższy żebyśmy się z tym uporali, bo już drugi, czy trzeci raz podchodzimy
do sprawy i uważam, że czas najwyższy zakończyć ten temat żeby do niego nie
wracać. Jak się jest dyrektorem, to wiadomo przysługują takie przywileje i musi
to być po prostu określone i w miarę atrakcyjne dla innych żeby to stanowisko
dyrektora coś znaczyło. Uważam, że bardzo pozytywnie ustosunkowuję się do tego
żeby o te 5 godzin był obniżony czas dyrektora.
Radna p. Alicja Rehmus – Ja chciałam powiedzieć, tak, jak
mówiłam na Komisji, że duże znaczenie ma tutaj fakt, że związki zawodowe do
takiego zdania się przychylają. Nie mówimy o podniesieniu dodatku funkcyjnego.
Radna p. Wanda Wyłupska – Chciałabym zapytać, czy Pan
Dyrektor oprócz pensum ma jeszcze nadgodziny? Jeżeli teraz obniżymy pensum, to
może wzrośnie ilość nadgodzin i dojdą dodatkowe koszty.
Przewodniczący Rady – Nadgodziny nie rodzą dodatkowych
kosztów. Ewentualnie problemem jest, kto Bedzie je wykonywał w tej sytuacji.
p. Monika Gajewska – Mogą być przydzielone dodatkowe godziny
doraźne.
Wójt – W całym powiecie, we wszystkich gimnazjach są
dyrektorzy, którzy mają nie więcej, jak 5 godzin swojego pensum. Wyróżnianie
naszej gminy poprze niezauważanie tego problemu, dla dyrektora gimnazjum, który
ma wiele innych obowiązków to też świadczy o tym, że nie zauważamy
rzeczywistych realiów prowadzenia gimnazjum i jednoosobowego dyrektorowania w takich placówkach. Nie
jest to bardzo prosta sprawa. Myślę, że te 5 godzin pozwoli na to by dyrektor
był więcej dyrektorem niż nauczycielem, bo o to tu chodzi.
W wyniku głosowania: 11 głosów „za” i 4
wstrzymujące się, Uchwała Nr XXXII/211/2014 zmieniająca uchwałę Rady Gminy w Drzycimiu w sprawie zasad
udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć
nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach została przez
Radę Gminy podjęta i stanowi załącznik
nr 6 do niniejszego protokołu.
Ad. 9.
Sprawozdanie
finansowe Gminnej Biblioteki Publicznej w Drzycimiu za 2013 rok
omówiła radna p. Ewa Kempińska – główny księgowy jednostki.
Opinię
pozytywną przedstawił p. Zygmunt Wycinek – Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i
Finansów.
W dyskusji nikt
nie zabrał głosu.
Poddana pod
głosowanie Uchwała Nr XXXII/212/2014 w sprawie zatwierdzenia
sprawozdania finansowego oraz przeznaczenia zysku samorządowej instytucji
kultury – Gminna Biblioteka Publiczna w Drzycimiu, została przez Radę Gminy
podjęta przy jednym głosie wstrzymującym się. Uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
Ad. 10.
Sprawozdanie
finansowe Świetlicy Gminnej w Drzycimiu za 2013 rok omówiła również radna p.
Ewa Kempińska – główny księgowy jednostki.
Opinię pozytywną przedstawił p. Zygmunt
Wycinek – Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i Finansów.
W otwartej
dyskusji nikt nie zabrał głosu.
Poddana pod
głosowanie Uchwała Nr XXXII/213/2014 w sprawie zatwierdzenia
sprawozdania finansowego oraz przeznaczenia zysku samorządowej instytucji
kultury – Świetlica Gminna w Drzycimiu, została przez Radę Gminy podjęta przy
jednym głosie wstrzymującym się. Uchwała stanowi załącznik nr 8 do
protokołu.
Ad. 11.
Sprawozdanie finansowe w imieniu
głównego księgowego Zakładu Gospodarki Komunalnej w Drzycimiu przedstawił jego
Kierownik p. Józef Szeligowski.
Do omówionego
sprawozdania, Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i Finansów p. Zygmunt Wycinek
przedstawił opinię pozytywną.
Dyskusja:
Wiceprzewodniczący Rady Gminy p. Dariusz Podlejski –
Rozumiem, że ta różnica wynagrodzenia wynika z tego, że jedna osoba – kierownik
były, odchodził na rentę należało mu wypłacić odprawę, tak?
Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej – Około 42 tysięcy
zakład był zmuszony wypłacić odprawę z tytułu przejścia na rentę. To jest
zgodne z Kodeksem pracy.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy p. Dariusz Podlejski – Czyli ta różnica z 262 tysiące na 324, jest w
tym wpisana ta odprawa?
Kierownik ZGK – Zakład planował ok. 270 tysięcy w 2013 roku
wydać na wypłaty. W związku z zaskoczeniem i przejściem kierownika na rentę,
znacznie ten fundusz się zwiększył i na koniec roku wyszła strata.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy p. Dariusz Podlejski – Na ile
etatów rozkłada się kwota wynagrodzenia?
Kierownik ZGK – Rozkładała się na 7,5 etatu: 5 osób obsługi
technicznej, księgowa na cały etat, kierownik i główna księgowa 1/2 etatu.
Za poddaną
pod głosowanie Uchwałą Nr XXXII/214/2014 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania
finansowego Zakładu Gospodarki Komunalnej za 2013 rok opowiedziało się 13
radnych, 2 wstrzymało się od głosu. Podjęta uchwała stanowi załącznik nr 9
do protokołu.
Ad. 12.
Wprowadzenia do tematu dokonała p.
Jolanta Szczepańska – pracownik socjalny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Drzycimiu oczekując w tym
zakresie pytań.
Opinię pozytywną do „Oceny zasobów
pomocy społecznej za 2013 rok” przedstawiła p. Elżbieta Babińska Przewodnicząca Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw
Socjalnych, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej.
Uwag i
zapytań nie wniesiono.
Sprawozdanie,
stanowiące załącznik nr 10 do
protokołu, zostało przyjęte przez Radę Gminy jednogłośnie.
Ad. 13.
Temat omówiła p. Natalia Partyka
Młodszy Referent ds. rolnictwa, leśnictwa i ochrony środowiska: „Przedmiotowa uchwała
dotyczy jednego drzewa z gatunku dąb szypułkowy, zaliczonego, jako pomnik
przyrody w Alei przydrożnej drogi powiatowej Drzycim – Wery. Drzewo to w wyniku
gwałtownych wichur i zmian pogodowych uległo poważnemu uszkodzeniu i musiało zostać
niezwłocznie usunięte ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa ruchu
drogowego. W związku z tym, iż Pomnik
Przyrody utracił wartości przyrodnicze, konieczne jest zniesienie go z nadanej
mu formy ochrony przyrody. Na podst. art. 44 ust. 3, 3a i 4 ustawy o ochronie
przyrody to Rada Gminy dokonuje zniesienia formy ochrony przyrody w drodze
uchwały po uzgodnieniu z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska. W związku z tym, w dniu 22
kwietnia 2014 r. Wójt Gminy Drzycim wysłał projekt uchwały z prośbą o
uzgodnienie. 12 maja br. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska uznał, iż
projekt ten spełnia przesłanki, o których mowa w art.
44 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody tzn. zniesienie formy ochrony przyrody
następuje w razie utraty wartości przyrodniczych, ze względu na które
ustanowiono formę ochrony przyrody.”
Pozytywną opinię do uprzednio
omówionego projektu uchwały przedstawiła p. Wanda Wyłupska – Przewodnicząca
Komisji ds. Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska.
W dyskusji nikt
nie zabrał głosu.
Poddana pod głosowanie Uchwała Nr
XXXII/215/2014 w
sprawie zniesienia
formy ochrony przyrody – jednego drzewa z gatunku dąb szypułkowy, z alei
przydrożnej 279 dębów szypułkowych i 264 lip drobnolistnych, klon pospolity i
jesion wyniosły, zlokalizowanej przy drodze Drzycim-Wery została podjęta przez
Radę Gminy jednogłośnie i stanowi załącznik
nr 11 do protokołu.
Przerwa w obradach: 1505 - 1515
Ad. 14.
Wprowadzenia do tematu dokonał p.
Przemysław Zaraś Podinspektor ds. wojskowych, ratownictwa i
kultury fizycznej.
Opinię pozytywną do „Sprawozdania z realizacji
Programu współpracy gminy Drzycim z organizacjami pozarządowymi oraz innymi
podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za 2013 rok”
przedstawiła p. Elżbieta Babińska Przewodnicząca Komisji ds.
Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych, Bezpieczeństwa Publicznego i
Ochrony Przeciwpożarowej.
Uwag i
zapytań nie wniesiono.
Sprawozdanie,
stanowiące załącznik nr 12 do
protokołu, zostało przyjęte przez Radę Gminy przy jednym głosie wstrzymującym
się.
Ad. 15.
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Drzycim
porozumienia na rzecz Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Powiatu
Świeckiego omówił p. Wójt: W związku z rozpoczęciem nowego programowania na lata 2014-2020, środki
unijne, jakie będą w dyspozycji naszego państwa a w zasadzie naszego województwa
będą rozdysponowywane w tzw. ZIT-ach, czyli w
Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych. Ktoś, kto się interesuje sprawami
tego typu na pewno wie o tym, że na terenie województwa kujawsko-pomorskiego
powstało kilkanaście ZIT-ów o różnej wielkości, o różnym obszarze działania m.in.
taki ZIT będzie tworzony na terenie powiatu świeckiego a co za tym idzie
wszystkie gminy powiatu będą w tych Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych
uczestniczyć. Żeby w tym uczestniczyć należy rozpocząć działania zmierzające do
tego żeby zawrzeć porozumienie, które w
uszczegółowiony sposób charakteryzuje możliwości wydatkowania, czy pozyskiwania
pieniędzy na rzecz naszych gmin. Projekt porozumienia Państwo wszyscy mają.
Mieliście możliwość zapoznania się.
Pozytywną opinię, do omówionego przez Wójta Gminy projektu uchwały,
przedstawiła p. Wanda Wyłupska – Przewodnicząca Komisji ds. Rolnictwa,
Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska.
Głosów w
dyskusji nie było.
Uchwała
Nr XXXII/216/2014 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Drzycim
porozumienia na rzecz Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Powiatu
Świeckiego została podjęta przez Radę Gminy jednogłośnie i stanowi załącznik nr 13 do protokołu.
Ad.
16.
Kolejny projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli współtworzenia Lokalnej
Strategii Rozwoju na lata 2014-2020 Lokalnej Grupy Działania Gminy Powiatu
Świeckiego również omówił p. Wójt: Jest to podobna sytuacja, jak w poprzednim
punkcie. Chodzi o perspektywę Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Tu również w
tym okresie zakłada się utrzymanie oddolnego decydowania o rozwoju lokalnym.
Lokalna Grupa Działania Powiatu Świeckiego, która została utworzona w
poprzedniej perspektywie, która skupia 7 gmin z powiatu, brakuje w tym
gronie czterech: Osia, Lniana,
Świekatowa i Pruszcza. Chcąc określić późniejsze finansowanie obszarem powiatu
będziemy starać się stworzyć wspólną strategię dla tych wszystkich jedenastu
gmin, podobnie, jak tworzony jest ZIT, co prawda są to dwie różne rzeczy, ale
powiedzmy, że ten ZIT będzie tworzony przez 11 gmin i Lokalna Grupa Działania
docelowo w przyszłej perspektywie programo-wania ma również mieć w swoim
składzie wszystkie 11 gmin. Chcąc dysponować pieniędzmi z Lokalnej Grupy
działania, podstawą wydatkowania jest strategia. Zapraszamy do naszej Lokalnej
Grupy Działania, do tworzenia strategii, jako dokumentu wstępnego, wszystkie
gminy powiatu świeckiego. Jak jest to ważna sprawa, mówiłem na Komisjach.
Powtórzę tylko, że to jest jakby taki fundament wydatkowania pieniędzy unijnych
poprzez Lokalne Grupy Działania. Istotne rzeczy, które są w niej zawarte będą
realizowane w późniejszym wydatkowaniu pieniędzy unijnych.
Pozytywne opinie do tematu
przedstawiły:
1) p. Wanda Wyłupska – Przewodnicząca Komisji ds.
Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska,
2) p. Elżbieta Babińska Przewodnicząca
Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych, Bezpieczeństwa
Publicznego i Ochrony
Przeciwpożarowej.
W otwartej dyskusji nikt nie zabrał
głosu.
Za poddaną pod głosowanie Uchwałą
Nr XXXII/217/2014 w sprawie wyrażenia woli
współtworzenia Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2014-2020 Lokalnej Grupy
Działania Gminy Powiatu Świeckiego opowiedzieli się wszyscy radni. Podjęta
uchwała stanowi załącznik nr 14 do
protokołu.
Ad. 17.
Wprowadzenia w temat dotyczący
złożonej przez Pana …………………. skargi na
działalność Wójta Gminy dokonał Przewodniczący Rady oddając głos poszczególnym
Przewodni-czącym Komisji Rady, w celu przedstawienia stanowisk po wstępnym
rozpatrzeniu skargi.
1) p. Zygmunt Wycinek –
Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i Finansów: Wstępne
rozpatrzenie skargi p. …….…………. podsumowane zostało dyskusją, w wyniku której Komisja poleciła przekazanie dokumentów wyjaśniających sprawę
na kolejne posiedzenia pozostałych Komisji oraz stwierdziła, że należy wystąpić
do Regionalnej Izby Obrachunkowej z zapytaniem, czy finansowanie studium przez
firmę wiatrakową, które miało miejsce w naszej gminie, nie naruszyło dyscypliny
budżetowej i rozpatrzyć sprawę w terminie późniejszym po otrzymaniu wyjaśnień z
RIO.
2) p. Wanda Wyłupska Przewodnicząca Komisji ds. Rolnictwa, Gospodarki
Przestrzennej i Ochrony Środowiska: Skarga p. ……………………. została rozpatrzona wstępnie.
Komisja zapoznała się z materiałami dostarczonymi na posiedzenie. Stanowisko
Komisji poprzedzone zostało dyskusją, w wyniku której ustaliła, że należy
wystosować do Regionalnej Izby Obrachunkowej zapytanie „Czy wykonanie studium
może być finansowane ze środków spoza budżetu gminy? Czy naruszona została
dyscyplina budżetowa?” Po otrzymaniu wyjaśnień w tej sprawie należy wrócić do
tematu. Stanowisko zostało przyjęte w następującym głosowaniu: 6 głosów „za” 1
wstrzymujący się.
3) p. Elżbieta Babińska Przewodnicząca Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw
Socjalnych, Bezpieczeństwa Publicznego
i Ochrony Przeciwpożarowej: Przy wstępnym rozpatrzeniu skargi p. ........... poprzedzonym dyskusją, Komisja
ustaliła że
należy wystąpić do Regionalnej Izby Obrachunkowej z zapytaniem,
czy finansowanie studium przez firmę z zewnątrz jest zgodne z prawem i czy nie
naruszono dyscypliny budżetowej.
Dyskusja:
Przewodniczący Rady – Dodam tylko, że żaden projekt uchwały
nie został przy …. , nie jest, tylko, że on nie był przyjmowany przez żadną
Komisję. Nie był opiniowany w związku, właśnie z tym stanowiskiem Komisji chciałem
spytać, kto ten projekt przedstawia? Od Komisji on nie wyszedł. Dla mnie tego
projektu generalnie nie ma. Inicjatywę uchwałodawczą ma Pan Wójt, albo Komisje
albo 4 radnych.
Radny p. Zygmunt Wycinek – Projekt tej uchwały jest niejako
pokłosiem stanowiska, decyzji Komisji. My tutaj wskazywaliśmy. Końcowe
rozpatrzenie skargi będzie miało miejsce po otrzymaniu odpowiedzi z Regionalnej
Izby Obrachunkowej i w tym układzie Pan Przewodniczący wskazuje oczywiście, że
takiego projektu uchwały mogłoby nie być nie mniej Komisja, jako taka również
głosowała i 5 radnych było za takim rozstrzygnięciem sprawy, 1 się wstrzymał.
Przewodniczący Rady – Możemy się umówić, że to jest projekt,
który przygotowała Komisja ds. Budżetu i Finansów. Tak?
Radny p. Zygmunt Wycinek – Tak.
Wiceprzewodniczący Rady p. Dariusz Podlejski – Jako członek
Komisji Budżetu i Finansów nie mogę się zgodzić z tym, że wynika to z
prowadzonej dyskusji na posiedzeniu Komisji. Nie było takiego wniosku, nie było
formalnie wniosku żeby na posiedzeniu Rady dzisiaj wpłynął do nas projekt,
jedynie o co możemy dzisiaj wnioskować to żeby wystąpił z takim zapytaniem
Urząd a nie możemy podejmować, zgodnie z regulaminem, uchwały w tym zakresie.
Radna p. Elżbieta Babińska – Myślę, że skoro nie powstała
taka uchwała, bo nie byłam obecna na Komisji Budżetowej, ale na Komisji ds.
Oświaty, ani na Komisji Rolnej również nie powstał projekt takiej uchwały, to
znaczy, że jej nie ma. Myślę jednak, że należałoby udzielić skarżącemu
odpowiedzi, że sprawa jest w toku i jest skierowana do wyjaśnienia do
Regionalnej Izby Obrachunkowej.
Przewodniczący Rady – Do tego właśnie zmierzałem, dlatego
dochodzę genezy projektu uchwały.
Wiceprzewodniczący Rady p. Dariusz Podlejski – Do tego
jeszcze moja interpelacja dzisiejsza. Myślę, że na posiedzeniach Komisji, które
będą odbywała się przed sesją kolejną i odpowiedź na tą interpelację będzie
pomocna żeby zająć właściwe stanowisko. Tak, jak prosiłem wcześniej do tej
interpelacji, proszę o
przygotowanie materiału dodatkowego w postaci protokołu z posiedzenia Komisji,
która oceniała studium.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – Musimy jakoś ten termin
przedłużyć. Teraz nie mamy jakiejś koncepcji żeby odpowiedzieć a nie jesteśmy
zorientowani, dlatego musimy ten termin, czy uchwałą, czy? No bo inaczej nie
możemy przedłużyć a musimy jeszcze
przedłużyć.
Sekretarz Gminy p. Ludwika Rezmer – Uchwała została
przygotowana, ponieważ skargi rozpatruje się przy zastosowaniu Kodeksu
postępowania administracyjnego i termin rozpatrzenia skargi musi zostać
ustalony konkretnie. Jeżeli nie zostanie? Mówi się, że w przypadku spraw
trudnych przedłuża się o jeden miesiąc, bardzo trudnych o 2 miesiące. W każdym
razie już raz była przedłużona w związku z tym, że nie zbierała się Rada. W tej
chwili sądzę, że trzeba ja przesunąć o miesiąc, bo tyle tylko można. Jeżeli z
Regionalnej Izby nie otrzymamy odpowiedzi we właściwym terminie, Rada będzie
musiała przesunąć termin rozpatrzenia jeszcze raz. W sumie Rada powinna podjąć
uchwałę w tej sprawie i ten projekt formalnie nie wypływa znikąd, tak to
nazwijmy, niech on będzie po prostu uchwałą Rady. Nikt tego projektu nie
przedstawia, ale radni podejmują decyzje w formie uchwały powołując się m.in.
na Kodeks postępowania administracyjnego. Wynikło to na skutek tego, co
ustaliły wszystkie Komisje żeby to odłożyć do czasu uzyskania tej opinii z Regionalnej Izby. Zgodnie z
Kpa nie można napisać, że do czasu uzyskania opinii z Regionalnej Izby, tylko
trzeba określić termin konkretnie.
Radna p. Elżbieta Babińska – Chciałam powiedzieć to samo, co
powiedziała Pani Sekretarz, dlatego też uważam, że ma rację.
Wiceprzewodniczący Rady p. Dariusz Podlejski – Wobec
powyższego ja uważam, że ta uchwała nie może mieć miejsca, składam wniosek
formalny o przegłosowanie tego, żeby przedłużyć termin rozpatrzenia skargi o
kolejny miesiąc, zgodnie z
Kpa i udzielenia p. ………………… informacji w
tym zakresie, że taka była wola Rady, jeżeli ten mój wniosek uzyska
akceptację.
Przewodniczący Rady – Mamy wniosek formalny. Pan radny
Podlejski wnioskuje, aby ten projekt uchwały, do którego przyznała się Komisja
Budżetu i Finansów, żeby go odrzucić.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – Jeżeli w ciągu miesiąca nie
przyjdzie odpowiedź, to będziemy jeszcze nadzwyczajną sesję zwoływać?
Przewodniczący Rady – Sesja odbędzie się i tak, pod koniec
czerwca, ponieważ będzie to sesja absolutoryjna i będzie tam przyjęcie
sprawozdania z wykonania budżetu za rok poprzedni. Ta sesja będzie i jeszcze
będzie jedna skarga i druga skarga. Tutaj jest dla nas sprawa o tyle
łatwiejsza, że my nie przedłużamy terminu dla samego przedłużania tylko inny
organ musi się wypowiedzieć. To z Kpa. wynika, że terminy biegną inaczej,
ponieważ czekamy na rozstrzygnięcie innego organu. To tez nie jest miesiąc, czy
dwa tylko do chwili odpowiedzi uzyskanej od innego organu. To, że podejmiemy ta
uchwałę, czy do protokołu będziemy głosować, to chyba nie ma znaczenia Panie
Wiceprze-wodniczący, bo tutaj formalnie będziemy w porządku jeżeli
przegłosujemy ta uchwałę i w związku z tym przystępujemy do głosowania. Kto
jest za tym żeby odrzucić projekt uchwały w sprawie terminu
załatwienia skargi Pana …………………….. na działalność Wójta? Tu jest tylko mowa o
przesunięciu terminu powołując się na ustawę o samorządzie gminnym i Kpa. Kto
jest za odrzuceniem projektu uchwały?
W wyniku
głosowania 1 głos „za” 9 przeciwnych i 5 wstrzymujących się – projekt uchwały
nie został przez Radę Gminy odrzucony.
Przewodniczący Rady – Myślę, że sprawa jest jednoznaczna.
Wydaje mi się, że powinniśmy uzyskać tą opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej.
To zapytanie do regionalnej Izby Obrachunkowej ja będę chyba podpisywał, jako
Przewodniczący Rady upoważniony przez Państwa radnych. Sformułujemy pytanie
odpowiednio tak, że na najbliższą sesję uzyskamy już odpowiedź i wtedy zajmiemy się również na
Komisjach pozostałymi aspektami tej skargi, ponieważ ich trochę jest. Już
rozmawialiśmy wstępnie, ale nie do końca.
Wiceprzewodniczący Rady p. Dariusz Podlejski – Zanim będzie
głosowanie chciałbym zaznaczyć, że ten projekt ma uchybienia formalne. Nie ma
uzasadnienia ani opinii radcy prawnego.
Sekretarz Gminy p. Ludwika Rezmer – Jak już mówiłam nie jest
to projekt Wójta, ani niczyj. Zrobiliśmy druk pomocniczy dla Rady. Jeżeli Rada
podejmuje taką uchwałę nie uzyskuje opinii radcy. Po prostu chce podjąć uchwałę.
Mogą Państwo przegłosować do protokołu. Po prostu zrobiliśmy druk pomocniczy
żeby był z
powołaniem się na przepisy Kpa.
Przewodniczący Rady – Nie zawsze uchwała musi mieć
uzasadnienie, ponieważ w zależności od tego, czy to jest sprawa jednoznaczna
można odstąpić od uzasadnienia. Co do
podpisu radcy prawnego myślę, że tutaj Urząd Gminy na wniosek Komisji Budżetu i
Finansów nam ułatwił sprawę tak, że chciałbym podziękować tylko.
Radna p. Elżbieta Babińska -
Panie Przewodniczący, myślę, że §2 stanowiłby uzasadnienie tego projektu
uchwały, ponieważ jest uwzględnione to,
o czym w tej chwili mówimy. Należałoby tylko ustalić termin rozpatrzenia
skargi.
Przewodniczący Rady – Do najbliższej sesji, czyli do 30
czerwca 2014 r.? Sesja będzie dwudziestego któregoś, to będziemy mieli kilka
dni czasu żeby przygotować odpowiedź. Do 30 czerwca tak?
Po akceptacji
terminu przez Radę, poddana pod głosowanie Uchwała Nr XXXII/218/2014 w sprawie
terminu załatwienia skargi P. ………………….…
na działalność Wójta, została podjęta w następującym wyniku głosowania: 12 głosów „za” 1 przeciwny, 2
wstrzymujące się. Podjęta uchwała stanowi załącznik
nr 15 do protokołu.
Ad. 18.
Wprowadzenia do tematu dokonał
Przewodniczący Rady, poczym udzielił głosu poszczególnym Przewodniczącym
Komisji.
Przewodniczący Komisji ds.
Budżetu i Finansów p. Zygmunt Wycinek
- W kwestii wniosku p. Wojciecha
Kruczyńskiego Komisja w wyniku głosowania
( 5 głosów „za” 1 wstrzymujący się ) uznała, że sprawy w nim
zasygnalizowane, jak i w skardze p. ……………………..…pokrywają się i znajdują
wyjaśnienia w odpowiedzi na interpelację złożoną przez radnego p. Dariusza
Podlejskiego i w dodatkowych dokumentach przekazanych członkom Komisji.
Przewodnicząca Komisji ds.
Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska p. Wanda
Wyłupska - Odnośnie wniosku p. Wojciecha Kruczyńskiego
złożonego w marcu br., Komisja przychyliła się do kolejnego wniosku
wnioskodawcy dotyczącego złożenia przez Wójta Gminy na sesji sprawozdania z
prac nad studium. Wniosek został poparty wszystkimi głosami członków Komisji.
Przewodnicząca Komisji ds.
Kultury, Oświaty, Zdrowia,
Spraw Socjalnych, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Przeciwpo-żarowej p.
Elżbieta Babińska - W temacie rozpatrywania wniosku p. Wojciecha Kruczyńskiego złożonego w
marcu br. sam wnioskodawca wyjaśnił, że na posiedzeniu Komisji ds. Rolnictwa
wystąpił z kolejnym wnioskiem do Wójta Gminy, aby złożył na sesji wyczerpujące
sprawozdanie z prac nad studium.
Dyskusja:
Radny p. Wojciech Kruczyński –
Myślę, że moglibyśmy przejść od razu do tematu i Pan Wójt mógłby złożyć to sprawozdanie związane z
pracami nad studium.
Wójt – Czytałem w informacji z
działalności krótkie sprawozdanie z tych czynności, które miały
miejsce a miały miejsce te czynności, które wyłoniły kogoś, kto dokończy to
dzieło, które zostało rozpoczęte. Na zapytanie ofertowe wpłynęły trzy oferty na
dokończenie procedury studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
gminy Drzycim. Czyli było najpierw zapytanie o cenę za wykonanie dokończenia
takiego studium i na nasze pytanie wpłynęły trzy propozycje. I tak:
1) Biuro Urbanistyczne Artur
Skaładanek – kwota zaproponowana w ofercie 35.055,00 zł brutto,
2) A-PLAN Usługi Urbanistyczne
Agnieszka Wydra – kwota zaproponowana w ofercie 33.000,00 zł brutto,
3) Metropolia – Satini, w
imieniu której działa Rafał Łucki – kwota zaproponowana 20.000,00 zł brutto.
Wybrano najkorzystniejszą z ofert tj.
Metropolia – Satini, z której właścicielem w dniu 6 maja 2014 r.
podpisano umowę. Termin realizacji przedmiotu umowy wyznaczono do dnia 31
grudnia 2014 r. Termin realizacji przedmiotu umowy, czyli mamy nadzieję
dokończyć studium łącznie, być może z uchwałą Rady Gminy do 31 grudnia o ile
oczywiście się to nie uda, będziemy musieli kolejne aneksy, czy coś w tym
rodzaju podpisywać. Projekt zmiany studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego gminy Drzycim został przekazany urbaniście w
celu dokonania korekt, poprawek oraz uwzględnienia uwag, jakie wyniknęły
podczas procedury wyłożenia. Czyli te wszystkie uwagi, które w trakcie prac nad
studium zostały do nas w jakikolwiek sposób skierowane ustnie, pisemnie w
formie skargi, w formie zapytania, interpelacji, te wszystkie rzeczy po
przeanalizowaniu zostały przesłane w formie pisemnej, tak by mieć 100 %
pewność, że takie są nasze wymagania, odnośnie dalszych prac nad studium. Po
naniesieniu poprawek, po naniesieniu tych właśnie uwag będzie kolejne wyłożenie
tegoż studium, o którym Państwa radnych poinformujemy, jako osoby, które
później, prawdopodobnie ta Rada będzie miała możliwość podjęcia uchwały, będę
chciał poinformować tak byśmy mogli faktycznie jeszcze usiąść wszyscy wspólnie
żeby się przed sesją, przed tą ostateczną decyzją, móc zaznajomić z faktami,
jakie tam w tym studium zostaną zawarte.
Przewodniczący Rady dokonał
analizy wniosku p. Kruczyńskiego omawiając poszczególne tezy: „w szczególności
wnoszę o:
1) przeprowadzenie na
posiedzeniu Rady dyskusji na ten temat
2) zobowiązanie Wójta Gminy
do złożenia na najbliższym posiedzeniu Rady Gminy szczegółowego sprawozdania
związanego z wstrzymaniem prac nad zmianą studium gminnego oraz przyczynami
nagłego braku środków finansowych na to zadanie – też już wiemy, sami
uchwalaliśmy środki żeby dokończyć to zadanie
3) podjęcie przez Radę Gminy
w Drzycimiu odpowiednich pilnych działań ( uchwał ) w celu zabezpieczenia
środków finansowych potrzebnych do sprawnego
i szybkiego dokończenia procedury zmiany studium ( w szczególności
poprzez określone zmiany w budżecie gminy ) – miało
miejsce
4) wyciągnięcie wobec Wójta
Gminy ewentualnych konsekwencji wobec nienależytego wykonania Uchwały Nr
IX/32/2011 z dnia 6
września 2011 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmian Studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Drzycim oraz nie wprowadzenia
do projektu studium postanowień Uchwały XIV/82/2012 r. zmieniającej Uchwałę Nr
XV/87/008 Rady Gminy w Drzycimiu z dnia 3 czerwca 2008 roku w sprawie przyjęcia
strategii rozwoju gminy Drzycim - No
to już jest sprawa dyscyplinarna chyba, bo nie wiem, jakie konsekwencje
moglibyśmy tu wobec Pana Wójta wyciągnąć. Żadnej propozycji w tym względzie nie
słyszałem
5) skierowanie sprawy
finansowania studium do odpowiednich instytucji ( np. Prokuratura, Regionalna
Izba Obrachunkowa, Najwyższa Izba Kontroli ), celem zbadania, czy podpisana
przez Wójta Gminy umowa na opracowanie projektu zmiany studium z dnia 22 września 2011 roku
była zgodna z prawem, w szczególności z
przepisami antykorupcyjnymi – Tutaj też uchwaliliśmy przed chwilą, że
będziemy występować do Regionalnej Izby Obrachunkowej i zobaczymy co z tego
będzie. Wtedy ewentualnie będziemy w jedną albo w drugą stronę działać.
Pozostaje tylko ten punkt – wyciągnięcie wobec Wójta wobec nienależytego
wykonywania uchwały Rady. Pozostawiam tutaj pole do dyskusji.
Radny p. Wojciech
Kruczyński - Myślę, że powinniśmy
poczekać do wyników …
Przewodniczący Rady – Też tak
myślę. Jest to sprawa odpowiedzi RIO, ewentualnie naszych ustaleń na następnych
Komisjach, będą one kluczowe, myślę, że sprawa wyjaśni się sama. Chciałem
zapytać, czy takie rozwiązanie sprawy Pana radnego satysfakcjonuje?
Radny p. Wojciech Kruczyński –
Tak.
Ad. 19.
Wprowadzenia do tematu dokonał
Przewodniczący Rady pytając jednocześnie, czy są zapytania bądź uwagi do
sprawozdania z wykonania uchwał podjętych przez Radę Gminy w 2013 roku.
Uwagi, zapytania:
Wiceprzewodniczący Rady p. Dariusz Podlejski – Chciałbym
tylko zwrócić uwagę na poz. nr 52. Jest to ta Uchwała XXIX/176/2013 z dnia 17
grudnia 2013 roku w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na dofinansowanie
budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Drzycim i tu jest
uzasadnienie, które zostało nam przedstawione bez uwzględnienia tego, o co
pytałem w interpelacji.
Wójt – Czy będziemy od razu wyjaśniać interpelację Pana
Wiceprzewodniczącego? Interpelacja była ustana, odpowiemy ustnie.
Sekretarz Gminy p. Ludwika Rezmer – Z tego, co zrozumiałam z interpelacji w tej sprawie,
to chodzi o to iż radni nie zostali poinformowani, że uchwała Rady została
wysłana z opóźnieniem do Regionalnej Izby Obrachunkowej i należy wnosić, że
było to powodem
uchylenia tej uchwały. Oczywiście przyznajemy się do błędu. Przesłaliśmy tą uchwałę zbyt
późno. W trakcie pracy wynika tak, że człowiek czasami o czymś zapomina. Muszę
powiedzieć jeszcze, że na skutek uwagi zwróconej przez nadzór Wojewody my tą
uchwałę przesłaliśmy do Regionalnej Izby Obrachunkowej. Uchwała została
uchylona nie z tego powodu, że została za późno przesłana,
nie z tego powodu stwierdzono jej nieważność nie dlatego, że za późno została
przesłana. W
uzasadnieniu Regionalna Izba Obrachunkowa o ile pamiętam poucza Wójta, że
powinien przestrzegać terminu siedmiodniowego przesyłania uchwał do RIO,
natomiast nie jest to powodem do stwierdzenia nieważności. Powodem do
stwierdzenia nieważności było to, o czym piszemy, czyli brak opinii dotyczącej
pomocy deminimis z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ministra
Rolnictwa. Ponieważ, jak Państwo pamiętają uchwała została podjęta 17 grudnia i
pomoc deminimis miała się skończyć z dniem 31 grudnia 2013 roku. Uchwała
została podjęta 17
grudnia przez Radę Gminy a 18 grudnia Komisja Europejska podjęła decyzję w
sprawie przedłużenia obowiązywania pomocy deminimis do 2020 roku. To był powód
tego, że w naszej uchwale nie było zawartych spraw związanych z udzielaniem tej
pomocy i nie zostały
zasięgnięte opinie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ministra
Rolnictwa. Jest jeszcze taki zarzut, że gdyby ta uchwała została wysłana do
Regionalnej Izby w
odpowiednim terminie, to można by było ja wcześniej poprawić. Być może można by
było z tym, że z takich prostych wyliczeń: 17 została podjęta, w terminie
7 dni zostałaby wysłana tj. 24, Regionalna Izba otrzymałaby ja gdzieś pod
koniec grudnia, wszczęłaby postępowanie, to trwa zwykle miesiąc, gdzieś do
końca stycznia, albo początek lutego otrzymalibyśmy decyzję w sprawie
stwierdzenia nieważności. Zaczęlibyśmy uzyskiwać opinie do powtórnej uchwały,
tak że przypuszczam, że i tak w tym samym terminie zostałaby podjęta następna
uchwała. Chyba, że zrobilibyśmy sesję nadzwyczajną w tej sprawie. Nie wydaje mi się, żeby był to jakiś problem.
Błędy się popełnia. Poprawiliśmy ten błąd. Staraliśmy się zrobić wszystko żeby
te opinie otrzymać jak najwcześniej. Wysyłaliśmy dokumenty przez elektroniczną
skrzynkę podawczą. Wydzwaniała Pani Natalia do Ministerstw do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
żeby ten tryb przyspieszyć i robiliśmy wszystko żeby to zrobić jak najwcześniej. Oczywiście nikt nie mówi, że błąd nie został
popełniony. Został, z tego
powodu, że uchwała została przesłana zbyt późno do Regionalnej Izby. Nie mniej
nie był to powód jej uchylenia ani stwierdzenia jej nieważności.
Wójt – Czy można to traktować, jako odpowiedź na
interpelację, która miałaby mieć miejsce później?
Wiceprzewodniczący Rady p. Dariusz Podlejski – Myślę, że tak. Nie będziemy sobie zabierać czasu. Zachęcam
tylko radnych żeby dotarli do tej Uchwały Nr VI/14/2014 Kolegium Regionalnej
Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Czytać po polsku umiemy, a tłumaczenie nie bardzo
było dla mnie jasne, jeżeli chodzi o słowa Pani Sekretarz. Jeżeli w
uzasadnieniu wskazuje się formalizm, który jest przyczyną między innymi do
tego, że staje się nasza uchwała nieważna, to jest to jeden z powodów uchylenia
tego.
Skarbnik Gminy p. Anna Maćkowska – Siedmiodniowy termin nie
jest terminem zawitym. Nie przynosi żadnych konsekwencji tak naprawdę tylko
zdarza się tak, że jeżeli nie był zachowany, to po prostu nas pouczają. Była
też tam informacja, że Pan Wójt nie był obecny i nie wytypował żadnego
przedstawiciela. Często jest tak, że zgadzamy się z zarzutami, to nie ma
takiego obowiązku żeby tam jechać i powiedzieć: „Tak zgadzamy się z tym i
poprawimy tą uchwałę.” Nie ma takiej konieczności.
Przewodniczący Rady – Trzeba było się uderzyć w piersi i nic
więcej.
W rezultacie
dokonanych wyjaśnień, sprawozdanie z wykonania uchwał
podjętych przez Radę gminy w 2013 roku, stanowiące załącznik nr 16 do protokołu, zostało przyjęte przez Radę Gminy
przy jednym głosie wstrzymującym się.
Ad. 20.
Zaproponowane
zmiany w budżecie gminy na 2014 rok – zgodnie z uzasadnieniem do projektu
uchwały w tym zakresie omówiła p. Anna Maćkowska Skarbnik Gminy.
Pozytywną
opinię do zaproponowanych zmian przedstawił p. Zygmunt Wycinek – Przewodniczący
Komisji ds. Budżetu i Finansów.
Dyskusja:
Przewodniczący Rady – W jakiej technologii ma być wykonywany
ten drugi etap budowy tych dróg na osiedlu w Gródku, czyli ul. Miodowa?
p. Maria Majewska Kierownik Referatu Infrastruktury i
Rozwoju Gospodarczego – Zapomniałam, jak ta płyta się nazywa, z otworami, ażurowa.
Ona ma swoja nazwę. Tam następuje samo wchłanianie wód opadowych. Nie będzie
kanalizacji deszczowej. To ma zapobiec temu, by trzeba budować kanalizację
deszczową.
Przewodniczący Rady – Nie wiem, czy mieszkańcy będą z tego
powodu szczęśliwi, bo słyszałem głosy przeciwne. Nie dalej, jak wczoraj. Nie
zapoznawałem się z projektem, tylko usłyszałem komentarze, że mieszkańcom to
się za bardzo nie podoba. Tutaj bardziej Pan Krüger może się wypowiedzieć.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – A chodnik też będzie tam?
Miałem przyjemność w domu gościć mieszkańców i – że taka droga, i z tych płyt.
p. Maria Majewska – Szkoda, że do nas z takimi pytaniami
nikt z mieszkańców się
nie zgłasza. Projekt jest do wglądu i był do wglądu. W każdym razie przy
Szkolnej jest chodnik i jest parking.
Wójt – Na tym etapie, kiedy zmiany do budżetu są w tym
kierunku idące, żeby ogłosić przetarg, jest za późno żeby cokolwiek zmieniać.
Tak więc musimy przyjąć to, co jest. Uważam, że ta technologia jest nowoczesna,
nie to, że jest ona w jakiś sposób szkodliwa dla mieszkańców. Przekonywali
młodzi projektanci, którzy stworzyli tego typu rzeczy i efekt był pozytywny.
Tak więc, wierzmy, że będzie wszystko dobrze.
Radna p. Elżbieta Babińska – Nie wiem, czy lepiej nie byłoby
wstrzymać się z realizacją tego projektu i skorzystać z funduszy unijnych i
zrobić porządna pieszo-jezdnię dla mieszkańców Gródka.
Wójt – Gwarantuję, że ona będzie porządna. To jest forma
polbruku. Chodzi o to, że tam jest możliwość wsiąkania wody. Na tej ulicy jest problem z
wodą, bo jest zagłębienie, którego nie można w żaden sposób zewnętrznymi
odwodnieniami odprowadzić. Należałoby wybudować studnie chłonne, gdzie też nie
ma miejsca na to. My tak, czy inaczej, zawsze staramy się robić projekty nie z
największym wypasem, tylko to, na co nas stać żeby do nie była droga za 500
tysięcy, niech to jest za 300 ale będzie spełniała wszystkie normy użytkowe,
jak przystało na jezdnię na osiedlu. To jest osiedle, gdzie w zasadzie głównie
poruszają się piesi, rowery i samochody osobowe. To nie jest trakt do jakichś
wielkich, ciężkich wozów.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – Jeśli będzie podbudowa
prawdziwa pod drogę to nie ma możliwości wsiąkania w te płyty, bo te płyty nie
pochłoną. Nie pozwoli podbudowa pochłonąć wody. To jest tylko opowiadanie
bajek. Jeśli byłoby to na pisku – zgoda.
Przewodniczący Rady – Teraz, to już chyba za późno na te
sprawy techniczne. Ja tylko z ciekawości spytałem, bo nie wiedziałem.
Radny p. Zygmunt Wycinek – Właśnie do technologii, żeby w
tym temacie zakończyć dyskusję, bo jest zbyt późno żeby dyskutować o dokumentacji technicznej, natomiast
projektanci, którzy przygotowują dokumentację techniczną, biorą pod uwagę
wszystkie uwarunkowania występujące na danym terenie. Nie ten czas dla Rady
żeby to rozważać.
Wiceprzewodniczący Rady p. Dariusz Podlejski – Nie będę brał
udziału w tej dyskusji. Wydaje mi się, że taka droga bez chodnika, to tylko dla
ruchu kołowego, a nie pieszego na pewno.
Wójt – Na osiedlu w Drzycimiu nie ma żadnych chodników.
Przewodniczący Rady – Jest pieszo-jezdnia.
Radna p. Elżbieta Babińska – Jaki wymiar ma ta droga, jeżeli
chodzi o szerokość?
Przewodniczący Rady – Rozumiem, że Pani Majewska nie jest w stanie odpowiedzieć dokładnie,
jaka szerokość ma ta droga.
Radna p. Elżbieta Babińska – Chciałabym jeszcze do mojej
uwagi, bo ona jest bardzo wąska. Czy nie można by nieco poszerzyć ten pas
drogowy poprzez zabranie gruntu szkolnego?
p. Maria Majewska – Jeżeli chodzi o wątpliwości co do
wymiarów tej drogi, projekt został poddany wszelkim konsultacjom i uzgodnieniom
ze wszystkimi służbami i doga ma swój wymiar, który pozwala na poruszanie się
pojazdów. Inaczej byśmy nie uzyskali uzgodnień branżowych.
Po
zakończonej dyskusji Uchwała Nr XXXII/219/2014 w sprawie wprowadzenia zmian do
budżetu gminy na 2014 rok, została poddana pod głosowanie. Za jej podjęciem
głosowało 10 radnych, 4 było przeciwnych, 1 wstrzymał się od głosu. Podjęta
uchwała stanowi załącznik nr 17 do
protokołu.
Ad. 21.
Zaproponowane zmiany w
Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Drzycim na lata 2014-2021 – zgodnie z
uzasadnieniem do projektu uchwały w tym zakresie omówiła p. Anna Maćkowska
Skarbnik Gminy.
Pozytywną
opinię do zaproponowanych zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej przedstawił
p. Zygmunt Wycinek – Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i Finansów.
W otwartej
dyskusji nikt nie zabrał głosu.
Poddana pod głosowanie Uchwała Nr
XXXII/220/2014 zmieniająca Uchwałę
XIX/187/2013 Rady Gminy w Drzycimiu z dnia 17 grudnia 2013 r. w
sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Drzycim na lata
2014-2021 została przez Radę Gminy podjęta przy 4 głosach wstrzymujących się.
Uchwała stanowi załącznik nr 18 do
protokołu.
Ad. 22.
Kolejny projekt uchwały, omówiony przez p. Annę Maćkowską – Skarbnika
Gminy, dotyczył udzielenia pomocy finansowej Gminie Bukowiec na realizację
zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi Bramka – Kawęcin – Dąbrówka.
Opinię pozytywną
do omówionego projektu uchwały przedstawił
p. Zygmunt Wycinek – Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i Finansów.
Dyskusja:
Radna p. Elżbieta Babińska – Czy istnieje
prawdopodobieństwo, że sąsiednia gmina zaoszczędzi z kwoty, która przekażemy na
to zadanie?
Skarbnik Gminy – Myślę, że nie ma takiej możliwości.
Przewodniczący Rady – Tu oszczędności nie będzie. To jest
ostateczna kwota wynikająca z ustaleń poprzednich, ale przynajmniej nie mamy
wątpliwości.
Za poddaną
pod głosowanie Uchwałą Nr XXXII/221/2014 w sprawie udzielenia pomocy finansowej
Gminie Bukowiec na realizację zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi
Bramka – Kawęcin – Dąbrówka Rada Gminy opowiedziała się jednogłośnie. Podjęta
uchwała stanowi załącznik nr 19 do
protokołu.
Ad. 23.
Projekt uchwały zmieniającej Uchwałę nr
XXXI/207/2014 Rady Gminy Drzycim z dnia 25 marca 2014 r. w sprawie zaciągnięcia
i zabezpieczenia kredytu długoterminowego z przeznaczeniem na zadanie pn.
„Przebudowa dróg gminnych w miejscowości Gródek,
ulice: Miodowa, Brzozowa, Świerkowa, Szkolna – I etap, ul. Szkolna” omówiła p.
Anna Maćkowska – Skarbnik Gminy.
Opinię pozytywną do przedmiotowego
projektu uchwały przedstawił p. Zygmunt Wycinek Przewodniczący Komisji ds.
Budżetu i Finansów ( 4 głosy pozytywne, 1 negatywny przy obecności 5 członków
Komisji ).
Dyskusja:
Przewodniczący
Rady – Myślę, że jest to sprawa jednoznaczna, wynika z poprzednio podjętych
uchwał. Nie będę tutaj przekonywał. Państwo moje poglądy znacie. Nie muszę ich
mówić, a przekonania nie zmienię.
Poddana pod głosowanie Uchwała Nr
XXXII/222/2014 zmieniająca Uchwałę nr XXXI/207/2014 Rady Gminy Drzycim z dnia 25 marca 2014 r. w sprawie
zaciągnięcia i zabezpieczenia kredytu długoterminowego z przeznaczeniem na
zadanie pn. „Przebudowa dróg gminnych w miejscowości Gródek, ulice: Miodowa,
Brzozowa, Świerkowa, Szkolna – I etap, ul. Szkolna” została przez Radę Gminy
podjęta w następującym wyniku głosowania: 11 głosów „za” 1 przeciwny i 3 wstrzymujące się. Podjęta
uchwała stanowi załącznik nr 20 do
niniejszego protokołu.
Ad. 24.
Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia i
zabezpieczenia kredytu długoterminowego z przeznaczeniem na zadanie pn.
„Przebudowa dróg gminnych w miejscowości Gródek, ulice: Miodowa, Brzozowa,
Świerkowa, Szkolna – II etap, ul. Miodowa” omówiła również p. Anna Maćkowska
Skarbnik Gminy.
Opinię pozytywną do omówionego
projektu uchwały przedstawił p. Zygmunt Wycinek Przewodniczący Komisji ds.
Budżetu i Finansów ( 5 głosów pozytywnych, 1 wstrzymujący się, przy obecności 6 członków Komisji ).
W otwartej dyskusji nikt nie zabrał
głosu.
Za poddaną
pod głosowanie Uchwałą Nr XXXII/223/2014
w sprawie zaciągnięcia i zabezpieczenia kredytu długotermi-nowego z
przeznaczeniem na zadanie pn. „Przebudowa dróg gminnych w miejscowości Gródek,
ulice: Miodowa, Brzozowa, Świerkowa, Szkolna – II etap, ul. Miodowa” głosowało
10 radnych, 2 było przeciwnych, 3 wstrzymało się od głosu. Uchwała stanowi załącznik nr 21 do protokołu.
Ad. 25.
Za zgodą radnego p. Dariusza Podlejskiego odpowiedź na ustną
interpelację została udzielona w punkcie „19” tj. str. 27, 28, 29 ).
Na drugą interpelację, pisemną, zostanie
udzielona odpowiedź pisemna, która na prośbę radnego zostanie również przesłana
pozostałym członkom Rady.
Ad. 26.
Wójt –
Sprawa wykupu gruntu od p. ........... toczy się już jakiś dłuższy czas, może
się pomylę, ale pewnie ponad dwa lata. W tej chwili doszliśmy do takiego
miejsca, gdzie rozpoczęliśmy procedurę wywłaszczenia. Właścicielka tego gruntu
przy pomocy swojego radcy prawnego, pełnomocnika, rozpoczęła z nami
pertraktacje w sprawie
ewentualnego wykupu. Propozycja ze strony tej Pani jest taka, by za 14 zł za m2
kupić całą działkę sprzed podziału, bo później ona została podzielona
geodezyjnie i została wydzielona działka, która w zasadzie jest nam potrzebna,
by móc ja przejąć i
korzystać bezproblemowo z drogi gminnej, z drogi publicznej. Na poprzednich
komisjach ta sprawę przedstawiałem. Każdy z Państwa radnych
zapoznał się w jakimś tam procencie ze sprawą. Na dzisiaj przygotowałem
stanowisko Rady Gminy, po to by przedłożyć je w Starostwie Powiatowym w
Wydziale Geodezyjnym, który będzie zajmował się dalszą procedurą wywłaszczenia.
Moją rolą, po spotkaniu z przedstawicielami Starosty u nas na miejscu i z
pełnomocnikiem Pani właścicielki będzie przedłożenie stanowiska Rady, co do
dalszego postępowania. Jako organ wykonawczy stoję na stanowisku, że powinniśmy
wykupić, czy przejąć, wykupić, ja chciałem od samego początku wykupić ten
grunt, który jest nam potrzebny pod drogę. Natomiast Pani właścicielka takie
ceny wysokie, zaporowe ustanowiła na ten fragment nie do przyjęcia, jak dla
mnie uważam, co spowodowało dalsze postępowanie dotyczące wywłaszczenia. Doszło
do spotkania, na tym spotkaniu została przedstawiona propozycja właścicielki,
co do wartości m2 całej tej działki tj. 14 zł. Sugerując radnym na
Komisjach, że jest to kwota zbyt wysoka, jak na ugór, który nie stanowi żadnego
gruntu, który można by w jakiś konkretny sposób zagospodarować na rzecz naszego
społeczeństwa jest to kwota niepotrzebna. Niepotrzebnie byłaby wydawana,
dlatego, z informacji, jakie uzyskałem na Komisjach wywnioskowałem, że radni
nie są przychylni do tego by taką kwotę przeznaczyć na wykup. Dzisiaj, po
piśmie ze Starostwa chciałbym uzyskać od Państwa jednoznaczną deklarację, czy
będziemy starali się wykupić ten grunt za kwotę, o której mówię, czyli 14 zł za
m2 jako całości, czy też będziemy starali się wywłaszczyć ten grunt,
który jest nam potrzebny do drogi i wówczas będziemy
płacić odszkodowanie. Zapłacimy za ten grunt w formie odszkodowania tylko to,
co jest nam potrzebne, co będzie z całą pewnością dużo niższą kwotą niż byśmy
wydatkowali na całą ta działkę. Są przygotowane dwa stanowiska. Jedno za tym,
by wykupić całość, drugie bu przejąć to poprzez wywłaszczenie, ale tylko ten
fragment, który jest nam potrzebny.
Radny p.
Zygmunt Wycinek – Chciałbym w imieniu Komisji ds. Budżetu i Finansów
poinformować Pana Przewodniczącego i pozostałych radnych,
że na ustny wniosek Wójta Komisja sprawą się zajmowała i poparła działania
Wójta w sprawie wykupu gruntu odnośnie nie zawierania ugody w kwestii tak
wysokiej ceny proponowanej przez Panią .............
Przewodniczący
Rady – czy inne Komisje się tym też zajmowały? Chciałem spytać, jak już jestem
przy głosie, czy znamy mniej więcej kwoty, bo o to pytałem na poprzednich
Komisjach właśnie żeby Pan Wójt się przygotował ewentualnie, o jakich kwotach mówimy:
o kwocie całości i jaka jest ewentualna kwota po wywłaszczeniu. Te dwie kwoty w
przybliżeniu chciałbym znać.
Wójt - Cena
za całą działkę tj. 26.180,- zł. Natomiast za ten fragment tj. 175 metrów, to
gdybyśmy mieli zapłacić odszkodowanie ceny działki uzbrojonej na tym terenie to
może być kwota gdzieś od 15-30 zł, ale gdyby nawet 30 zł to jest 5.250 zł.
Radny p.
Tadeusz Kaszubowski – A za użytkowanie przez ten czas było brane pod uwagę?
Wójt – Pięć
lat do tyłu, kwota wynikająca z dzierżawy, gdyby to nawet była brana pod uwagę,
jako działka budowlana, no to wartość ta nie byłaby zbyt wielka. Ja może
przeczytam, bo zacząłem, ale nie przeczytałem tego stanowiska, co ewentualnie
miałoby być przedmiotem głosowania ( tu nastąpiło odczytanie stanowiska Rady w
kwestii nie wyrażenia zgody na wykup gruntu, co skutkuje procedurą
wywłaszczeniową i odszkodowaniem za bezumowne korzystanie z przedmiotowego
gruntu) stanowiącego załącznik nr 22
do protokołu.
Radna p.
Elżbieta Babińska – Czy Pan Wójt w związku z tym kawałkiem ziemi przewiduje
jakieś w przyszłości działania?
Wójt – O
jaki kawałek chodzi? Ten 147 m? On jest zajęty pod nasz polbruk. Tam już jest
droga. Działka zajęta pod polbruk, to jest element naszego wykupu.
Przewodniczący Rady – Wywłaszczenia.
Wójt – Przez dwa lata miał być wykup.
Poddane pod głosowanie Stanowisko Rady w
kwestii nie wyrażenia zgody na wykup gruntu, co skutkuje procedurą
wywłaszczeniową i odszkodowaniem za bezumowne korzystanie z przedmiotowego gruntu zostało przez Radę
przy jednym głosie wstrzymującym się ( załącznik 22 do protokołu ).
Radna p.
Wanda Wyłupska – Nasza Komisja na swoim posiedzeniu dokonała objazdu dróg
gminnych. Byliśmy na placu przy szkole podstawowej i z posiedzenia Komisji
wypłynął wniosek: „W przypadku zaistnienia w roku bieżącym wolnych środków w
budżecie gminy należy dokonać zlecenia wykonania projektu na utwardzenie placu
przy szkole Podstawowej w Drzycimiu.”
Wójt –
Jestem jak najbardziej „za” tylko czekam na te wolne środki. Dzisiaj dzwoniono
do mnie z Sanepidu, po tej kontroli, która tam była i Pani Inspektor mówiła o
tym, że koniecznie trzeba to zrobić. Obiecałem, że po następnej sesji o ile uda
się zorganizować takie środki na projekt to ją osobiście poinformuję, że
projekt w tym roku uda się zlecić a w przyszłym roku być może nawet uda się
wykonać. O projekcie, już jej powiedziałem, że jest szansa.
Wiceprzewodniczący
Rady p. Dariusz Podlejski – Myślę, że to zadanie można by wykonać w łączności z
tym chodnikiem przy szkole wzdłuż ulicy Broniewskiego.
Wójt – W
dwóch, trzech etapach, bo naraz się wszystkiego nie da. Tam z tyłu są płytki,
które też należałoby już wymienić. Jest to inwestycja bardzo poważna.
Wiceprzewodniczący
Rady p. Dariusz Podlejski – W uzasadnieniu będzie to wyłącznie dla dobra i
bezpieczeństwa dzieci, które chodzą do szkoły no i to również, że nie będą
chodziły po błocie.
Przewodniczący
Rady – Będziemy czujni. Jak będą wolne środki, to będziemy się tutaj zastanawiać
i upominać.
Wójt –
Wspominałem o tej sprawie już wcześniej na Komisjach, nie wiem, czy wszyscy
Państwo mieli okazję to wysłuchać. Chodzi o Firmę MARDO-HAP, która budowała nam
Orlika. Firma ta - Konsorcjum w zasadzie, złożyło pozew do sądu o zwrot
niesłusznie naliczonych kar za opóźnienie, wykonanie tego zadania pod nazwą
Orlik – ich zdaniem. Sąd w pierwszym swoim odruchu spowodował, że należy
przystąpić do mediacji. Jest to jakaś forma odsuwania spraw procesowych na
sprawy pozaprocesowe typu – zawarcie ugody. Pierwsze spotkanie stron już się
odbyło w Bydgoszcz. Mediacje, to taka specyficzna forma porozumiewania, gdzie
zachować należy szczególną tajemnicę rozmów, które mają miejsce w trakcie
mediacji. Pan mediator od samego początku zaznaczył, że sprawy, które są
szczegółowo omawiane podczas mediacji nie powinny wyjść poza ten pokój, w
którym byliśmy. Pierwszy raz się z takim czymś spotkałem, ale jest to fakt.
Powiem Państwu w ten sposób: Obstaję przy tym co zostało wówczas naliczone w
formie kar i nie poczuwam się w żaden sposób do tego by
jakkolwiek korygować te kwoty. Pan mediator, który ma już doświadczenie w
sprawach z samorządami domagał się, a ja rozpocząłem w tym kierunku tok
rozumowania, że to nie ja będę decydował czy mamy się ugodzić z tym nazwijmy
„Pokrzywdzonym,” który złożył pozew, czy też mamy obstawać przy swoim, bo ja
uważam, że te kary zostały naliczone słusznie i nie mamy tu nic do stracenia.
Niech skarżący idzie do sądu i wykaże przed sądem, że nie miał
możliwości w odpowiednim czasie, z przyczyn leżących po naszej stronie, dokonać
pełnego zadania. Chciałbym prosić tu obecnych radnych by wyrazili poprzez
głosowanie, w którym kierunku mają zmierzać moje mediacje. Czy będą to mediacje
skłaniające się do tego żeby w jakiś sposób pójść na ugodę? Ugoda wiąże się
zawsze z jakimiś stratami, bo to nie może być tak, że wszyscy zyskają. Albo nie
iść w to, iść w zaparte i niech skarżący nawet poprzez rozprawę sądową domaga
się swoich racji. Chciałbym sprecyzować ewentualnie pytanie: Czy uważacie
Państwo, że powinniśmy iść na ugodę z firmą MARDO-HAP, która budowała dla nas
Orlika? Takie pytanie w formie głosowania.
Radny p.
Tadeusz Kaszubowski – Ja będę popierał swój wniosek, jeśli w umowie było, że
można było naliczyć odsetki, umowa była, że do tego terminu i jeszcze nawet
było miesiąc przedłużone, żeby podtrzymywać to zdanie i uważam za słuszne
naliczenie odsetek.
Przewodniczący
Rady – Od tego trzeba wyjść, czy chcemy głosować taki wniosek?
Wójt – Ja
bardzo nalegam.
Przewodniczący
Rady – Myślę, że tutaj trzeba zaufać Panu Wójtowi, ponieważ z tych informacji,
które uzyskaliśmy raczej nie ma podstawy firma do tego żeby żądać zwrotu tych
środków tym bardziej, że jest duża trudność taka, że te oszczędności rozłożyły
się na gminę i jeszcze na zmniejszenie dotacji, którą otrzymaliśmy z
ministerstwa. Gdyby te pieniądze miały do nas wrócić, to nie wiem, jak by to
wyglądało? Wydaje mi się, że nie ma się co podkładać, trzymać się należy tego
stanowiska, że słusznie obciążyliśmy firmę kosztami. Jeżeli sąd zdecyduje
inaczej, to już są niezbadane wyroki sądu i wtedy będziemy musieli się
dostosować. Ja nie widzę powodu żebyśmy mieli się teraz nagle przyznawać do
winy, której chyba nie mamy. Jeżeli Pan Wójt prosi o takie stanowisko, to
myślę, że możemy tutaj jednogłośnie, czy ktoś ma inne zdanie, to niech je
powie, ale myślę, że tutaj nie ma wątpliwości do tego żeby trzymać się tej
wersji, że słusznie naliczyliśmy te odsetki. To jest głosowanie do protokołu.
Pan Wójt będzie miał wyciąg z protokołu i będzie się tym podpierał, że to nie
są jego osobiste pomysły, tylko ma poparcie w Radzie w tym względzie. Kto z Pań i Panów jest za tym żeby nie
układać się z firmą i
podarować im te odsetki tylko stoimy na stanowisku, że słusznie te odsetki
naliczyliśmy, tak, kary umowne. Kto jest
„za”? 13 głosów „za”. Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał? Dwie osoby.
Większością głosów przyjęliśmy propozycję Pana Wójta.
Wójt – Już mówiłem o tym wcześniej na Komisjach.
Firma MONDI obecnie – właściciel dawnych zakładów celulozy i papieru od wielu,
wielu lat, nawet wcześniejsi właściciele, płacili do gminy Drzycim podatek z
tytułu posiadanych gruntów przy rzece Wda na terenie gminy Drzycim. Tych
gruntów jest ok. 141.000 metrów, co dawało rocznie dochód w postaci podatku od
gruntów w kwocie blisko 100 tysięcy. W styczniu tego roku firma MONDI złożyła
deklarację podatkową uwzględniającą te wszystkie metry, które są podstawą do
naliczania podatku a niecały miesiąc później przysła pismo, w którym w sposób
jednoznaczny żąda od nas zwrotu nadpłaty podatku. Chodzi o kwotę ponad 505
tysięcy i zwrot niniejszej kwoty na rachunek bankowy. W uzasadnieniu piszą:
„MONDI Świecie S.A. posiada w wieczystym użytkowaniu grunty w obrębach: Dólsk,
Biechowo wszystkie o łącznej powierzchni 141.000 m2. Grunty te
sklasyfikowane są, jako pod wodami płynącymi. Zgodnie z ustawą z dnia 12
stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od
nieruchomości nie podlegają również grunty pod wodami powierzchniowymi
płynącymi. W związku z tym, że MONDI Świecie w latach 2009-2014 płaciła podatek
od w/w gruntów, stwierdzamy, że został on zapłacony niesłusznie. Składamy
korekty deklaracji za wyżej wymienione lata i wnioskujemy jak na wstępie.” Myśmy wszczęli postępowanie w sprawie tego
wniosku. Rozpocząłem starania o to by przekwalifikować te grunty, które w
rzeczywistości nie są wodami płynącymi tylko są zwykłym gruntem w obrębach
lasów niekiedy, łąki i pastwiska są wśród tych, tyle, że własnością MONDI. Chcę
udowodnić, że te grunty nie są zakwalifikowane zgodnie z ewidencją gruntów, bo
oni się opierają o ewidencję gruntów. Działki te, które są wymienione tutaj w
ewidencji gruntów stanowią wody płynące, co zgodnie z ustawą podatkową – są
zwolnione. W związku z tym, że to właściciel gruntu ma obowiązek mieć aktualny
stan w rejestrze gruntów ( jaka klasa ziemi, czy
to jest łąka, pastwisko, las ) powinien to w ciągu jakiegoś określonego okresu
przemianować w ewidencji gruntów. MONDI,
jako właściciel tych gruntów, skoro oni twierdzą, że to są wody, a w rzeczywistości
nie są wodami, powinni to sami zrobić. My próbujemy im udowodnić, że stan
faktyczny tych gruntów stanowi grunt a nie wodę. W związku z czym, będziemy
starali się, że nasz geodeta, którego zamierzamy zatrudnić w celu wskazania
punktów granicznych, właśnie to wykazał. Sprawa poważna. Myślę, że warto w to
się zaangażować po to by nie zwracać tych pieniędzy i po to by te podatki,
które wpływały do nas mogły nadal wpływać. Póki co, jest sprawa w toku.
Ad. 27.
Radny p.
Tadeusz Kaszubowski zasygnalizował pilną potrzebę naprawy dachu na remizie w
Drzycimiu.
Wójt – Na
pewno musimy to ratować. Nie wiem na chwilę obecną, czy to z bieżących remontów
budynków komunalnych nam wystarczy, ale musimy rozeznać wartość zadania. Nie
robiłem tego do tej pory. Myślę, że zaraz po sesji będzie chwila spokoju i się
tym zajmiemy.
Radny p.
Tadeusz Kaszubowski zasugerował, aby sięgnąć po środki z Funduszu Ochrony
Środowiska.
Przewodniczący
Rady potwierdził, że wniosek o naprawę dachu złożony został na piśmie, jako OSP
Drzycim.
Radny p.
Ryszard Popielas:
1) Czy gmina
poniosła koszty finansowe wycofania klubu Korona z rozgrywek piłkarskich?
2) Jakie są
plany przyszłościowe, pytam dlatego, ponieważ wybudowaliśmy obiekt sportowy
chyba pod ta drużynę między innymi. Teraz jakby nie ma celu ten obiekt.
Wójt –
Drużyny piłkarskie, które grają w lidze wojewódzkiej w klasie A, B są
stowarzyszeniami, które mają własne finanse. Jeżeli drużyna nie została
zgłoszona do rozgrywek to z tego tytułu ten klub żadnych kosztów nie ponosi.
Natomiast Korona Drzycim, jako taka istnieje. W tej chwili prowadzi drużynę
młodzieżową. Od ubiegłego roku Pan Waldemar Szamocki, który opiekuje się tą
drużyną prowadzi, jeżdżą na rozgrywki, na mecze. Tak więc, Korona jako taka
funkcjonuje tylko poprzez jedną drużynę.
Inne kluby na terenie naszej gminy, jest kilka takich klubów. W kilku
klubach jest ten sam prezes, który w jakiś sposób próbuje zachęcić naszych
mieszkańców do tego żeby rozpoczęli rozgrywki seniorskie. Stadion, który jest
zbudowany, można powiedzieć, że dla drużyn dorosłych, z widownią, z pełnym
zapleczem. Wszystkie starania prezesa tych klubów opierały się na tym żeby
zlikwidować Koronę w postaci dorosłej drużyny. W tej luce nic nowego nie
powstało. Rozmawiałem z Panem Waldkiem Szamockim, który opiekuje się drużyna
Orlików w Koronie, dał mi pewność, że na jesień, czyli na początek rozgrywek
ligowych zorganizuje drużynę seniorów i przystąpią do rozgrywek w klasie B. To są na razie
deklaracje. Jest całe lato żeby to zorganizować. Pod koniec września trzeba w
PZPN złożyć dokumenty, aby mieć możliwość uczestnictwa w tego typu rozgrywkach.
Miejmy nadzieję, że mu się to uda, bo ciężko na naszym terenie amatorski sport
utrzymać.
Wiceprzewodniczący
Rady p. Dariusz Podlejski zasugerował, aby dokonać koniecznych napraw w
budynku, w którym odbywała się sesja Rady.
Wójt
wyjaśnił, że naprawa dachu została wykonana, bo zaciekało w roku ubiegłym a
ewentualne, widoczne ślady po zaciekach, są
obecnie suche.
Radny p.
Tadeusz Kaszubowski zapytał, czy Korona rozliczyła się ze środków finansowych.
p.
Przemysław Zaraś – Korona rozliczyła się z przyznanej dotacji. W tym roku, w
związku z tym, że nie przystąpiła do rozgrywek, nie składała wniosku o
dofinansowanie.
Pan ………………. wypowiedział się na temat swojej
skargi. W wystąpieniu
podkreślił, niezrozumiały dla niego, powód dla którego przesuwa się termin jej
rozpatrzenia oraz inne aspekty w niej zawarte. Odniósł się
również do udzielonej odpowiedzi na interpelację złożoną na sesji w marcu przez
radnego p. Dariusza Podlejskiego i do innych materiałów związanych z pracami
nad studium.
Ad. 28.
O godz. 1725 Pan
Przewodniczący złożył obecnym radnym, sołtysom i pracownikom Urzędu Gminy
życzenia z okazji Dnia Samorządowca. Podziękował za udział w obradach i uznał
XXXII sesję Rady Gminy za zamkniętą.
Przewodniczący Rady Gminy
Józef Gawrych
metryczka
Wytworzył: Bożena Szajerka (11 czerwca 2014)
Opublikował: Jacek Szopiński (11 czerwca 2014, 11:55:28)
Ostatnia zmiana: Ludwika Rezmer (3 lipca 2014, 09:46:44)
Zmieniono: wyłączenie jawności załącznika
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1194