PROTOKÓŁ Nr XXVI/2013 z przebiegu XXVI sesji Rady Gminy w Drzycimiu odbytej w dniu 17 września 2013 roku
PROTOKÓŁ Nr XXVI/2013
sporządzony
w oparciu o zapis dźwiękowy
z przebiegu XXVI
sesji Rady Gminy w Drzycimiu
odbytej w dniu 17
września 2013 roku
otwartej o godz. 1400
zamkniętej o godz. 1700
W sesji udział wzięli wszyscy radni - na skład ustawowy 15.
Spoza Rady w sesji uczestniczyły następujące osoby:
1. p. Waldemar Moczyński – Wójt Gminy Drzycim
2. p. Anna Maćkowska – Skarbnik Gminy Drzycim
3. p. Ludwika Rezmer – Sekretarz Gminy
4. p. Maria Majewska – Kierownik Referatu Infrastruktury i Rozwoju Gospodarczego
5. p. Joanna Sawińska – Inspektor ds. mienia komunalnego i planowania przestrzennego
6. p. Przemysław Zaraś – Podinspektor ds. wojskowych i kultury fizycznej
7. p. Paulina Riesop – Młodszy referent ds. gospodarki odpadami
p. Józef Szeligowski – Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej w Drzycimiu
8. p. Waldemar Szamocki – „Animator” na boisku Orlik
Obradom przewodniczył: Przewodniczący Rady Gminy p. Józef Gawrych
Protokolant obrad: Bożena Szajerka Inspektor ds. Obsługi Rady
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie
quorum.
3. Przyjęcie
protokołu z przebiegu XXV sesji Rady Gminy.
4. Przyjęcie
porządku obrad.
5. Informacja
Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym.
6. Składanie
interpelacji.
7. Informacja
na temat funkcjonowania i wykorzystania obiektów sportowych na terenie gminy.
8. Podjęcie
uchwały zmieniającej uchwałę Rady Gminy w Drzycimiu w sprawie regulaminu
wynagradzania nauczycieli.
9. Podjęcie
uchwały zmieniającej uchwałę Rady Gminy w Drzycimiu w sprawie zasad udzielania
i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć
nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach.
10. Podjęcie uchwały w sprawie wzoru deklaracji o
wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
11. Podjęcie uchwały w sprawie ustanowienia pomnika
przyrody.
12. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na
przyjęcie darowizny nieruchomości stanowiącej drogę powiatową nr 1238C
Bramka-Kawęcin – Dąbrówka.
13. Podjęcie uchwały w sprawie zaliczenia do kategorii
dróg gminnych odcinka drogi Bramka-Kawęcin-Dąbrówka.
14. Podjęcie uchwały w sprawie zawarcia porozumienia
pomiędzy Gminą Drzycim i Powiatem Świeckim w sprawie przekazania zarządzania
drogą powiatową.
15. Podjęcie
uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości komunalnych,
położonych w miejscowości Biechówko.
16.
Podjęcie
uchwały w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych w
gminie Drzycim.
17. Podjęcie
uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych, dotyczących zniesienia
nazw urzędowych części miejscowości.
18. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za I
półrocze 2013 roku – pytania, wyjaśnienia.
19. Wprowadzenie zmian do budżetu gminy na 2013 rok.
20. Wprowadzenie zmian do Wieloletniej Prognozy
Finansowej na lata 2013-2021.
21. Odpowiedzi na interpelacje.
22. Sprawy
bieżące Rady Gminy.
23. Wolne
wnioski i zapytania.
24. Zamknięcie
obrad.
Ad.
1.
Otwarcia XXVI sesji Rady Gminy dokonał
Przewodniczący Rady Gminy – p. Józef Gawrych. Przywitał zgromadzonych
panie i panów radnych, sołtysów
(lista obecności sołtysów stanowi załącznik
nr 2 do protokołu), Wójta Gminy oraz pracowników Urzędu Gminy.
Ad.
2.
W oparciu o listę obecności stwierdził,
że w sesji uczestniczą wszyscy radni. Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Ad.
3.
Protokół z przebiegu XXV sesji Rady
Gminy, został przyjęty przez Radę jednogłośnie.
Ad.
4.
Przewidziany porządek obrad XXVI sesji
został zmieniony na skutek złożonych wniosków:
- przez Przewodniczącą Komisji ds. Kultury,
Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych ( zdjęcie z porządku obrad tematów pod poz.
8 i 9 – tematy muszą być przedyskutowane ze związkami zawodowymi nauczycieli ),
-
przez Wójta Gminy ( dodanie trzech tematów:
1) Podjęcie
uchwały w sprawie wyrażenia
zgody na zawarcie porozumienia z Gminą Bukowiec w sprawie wspólnej realizacji
przedsięwzięcia inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi Bramka-Kawęcin-Dąbrówka o
długości ok. 6255 m.”
2) Podjęcie
uchwały w sprawie zasad wypłaty i wysokości diet dla radnych.
3) Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia diet dla sołtysów ).
Zgłoszone propozycje zmian zostały
przez Radę zaakceptowane. Całość
porządku obrad po zmianach, została przez Radę przyjęta jednogłośnie.
Porządek obrad po zmianach i ustaleniu kolejności tematów:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie
quorum.
3. Przyjęcie
protokołu z przebiegu XXV sesji Rady Gminy.
4. Przyjęcie
porządku obrad.
5. Informacja
Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym.
6. Składanie
interpelacji.
7. Informacja
na temat funkcjonowania i wykorzystania obiektów sportowych na terenie gminy.
8. Podjęcie
uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi.
9. Podjęcie
uchwały w sprawie ustanowienia pomnika przyrody.
10.Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na
przyjęcie darowizny nieruchomości, stanowiącej drogę powiatową nr 1238C
Bramka-Kawęcin – Dąbrówka.
11. Podjęcie uchwały w sprawie zaliczenia do kategorii
dróg gminnych odcinka drogi Bramka-Kawęcin-Dąbrówka.
12. Podjęcie uchwały w sprawie zawarcia porozumienia
pomiędzy Gminą Drzycim i Powiatem Świeckim w sprawie przekazania zarządzania
drogą powiatową.
13. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie
porozumienia z Gminą Bukowiec w sprawie wspólnej realizacji przedsięwzięcia
inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi Bramka-Kawęcin-Dąbrówka o długości ok.
6255 m.”
14. Podjęcie
uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości komunalnych,
położonych w miejscowości Biechówko.
15. Podjęcie
uchwały w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych w
gminie Drzycim.
16. Podjęcie
uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących
zniesienia nazw urzędowych części miejscowości.
17. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za I
półrocze 2013 roku – pytania, wyjaśnienia.
18. Wprowadzenie zmian do budżetu gminy na 2013 rok.
19. Wprowadzenie zmian do Wieloletniej Prognozy
Finansowej na lata 2013-2021.
20. Podjęcie uchwały w sprawie zasad wypłaty i
wysokości diet dla radnych.
21. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia diet dla
sołtysów.
22. Odpowiedzi na interpelacje.
23. Sprawy bieżące Rady Gminy.
24. Wolne wnioski i zapytania.
25. Zamknięcie obrad.
Ad.
5.
Informację z realizacji zadań bieżących
między sesjami przedstawił p. Wójt ( załącznik
nr 4 do protokołu ).
Ad.
6.
Interpelacji nie składano.
Ad.
7.
Informację na temat działalności sportowej i rekreacyjnej na „Orliku” oraz kosztów poniesionych na utrzymanie
boiska przedstawił p. Waldemar Szamocki
– Animator na Orliku. Przedstawiona Radzie informacja stanowi załącznik nr 5 do niniejszego
protokołu.
Informację na temat wykorzystania
boisk wielozadaniowych przy ul. Podgórnej w Drzycimiu, przedstawił p.
Przemysław Zaraś - Podinspektor
ds. wojskowych i kultury fizycznej. Informacja stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Uwag i
zapytań do złożonych informacji nie wniesiono.
Ad. 8.
Projekt uchwały w sprawie wzoru
deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
przedstawiła p.
Paulina Riesop – Młodszy referent ds. gospodarki odpadami.
Pozytywne
opinie do omówionego projektu uchwały przedstawili kolejno:
p. Elżbieta Babińska – Przewodnicząca Komisji ds. Kultury,
Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony
Przeciwpożarowej,
p. Zygmunt Wycinek – Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i
Finansów,
p. Wanda Wyłupska – Przewodnicząca Komisji ds. Rolnictwa,
Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska.
W otwartej dyskusji nikt nie zabrał
głosu.
Za poddaną pod głosowanie Uchwałą Nr
XXVI/154/2013 w sprawie wzoru
deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
opowiedziało się 13 radnych, 2 wstrzymało się od głosu. Podjęta uchwała stanowi
załącznik nr 6 do protokołu.
Ad. 9.
Projekt uchwały w sprawie ustanowienia
pomnika przyrody ( załącznik nr 7 ), na wniosek „Towarzystwa Przyjaciół Dolnej
Wisły” przedstawiła
obecnym p. Maria Majewska Kierownik
Referatu Infrastruktury i Rozwoju Gospodarczego.
Pozytywną
opinię Komisji ds. Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska do
projektu uchwały przedstawiła p. Wanda Wyłupska.
Dyskusja:
Radna
p. Elżbieta Babińska zapytała o dokładną lokalizację przedmiotowych drzew
dodając jednocześnie uwagę, że jedno z nich jest całkowicie
spróchniałe.
Radna
p. Ewa Kempińska zauważyła, że wiosną te drzewa kwitły, a później miały owoce.
p. Maria
Majewska – One mają zostać uznane pomnikami przyrody ze względu na swoje
pierwotne pochodzenie, czyli są to zanikające odmiany – różowa wielka, dlatego
Towarzystwo Przyjaciół Dolnej Wisły zwróciło się z taką prośbą żeby te drzewa
jednak uchronić jak najdłużej dla potomnych. Też widziałem te drzewa kwitnące
wiosną. Pięknie kwitły, a potem owocowały.
Radny
p. Tadeusz Kaszubowski – Czy nie będzie problemu, jak uznamy te drzewa
pomnikami, jak później będziemy drogę robić?
Radna
p. Elżbieta Babińska – Chciałem właśnie o tym samym powiedzieć. Będzie potem
problem z ich usunięciem. Jedno z nich ma pusty pień w środku. Do usunięcia i
wycięcia suchych gałęzi trzeba pewnie będzie mieć zgodę przyrodników.
Radna
p. Wanda Wyłupska – Na naszej Komisji p. Partyka przedstawiała opinię, którą
miała z Powiatowego Zarządu Dróg, że te drzewa nie będą kolidowały z naprawą
drogi.
p.
Maria Majewska – Towarzystwo zwracając się do nas z tą prośbą przedstawiło też
taką opinię z Powiatowego Zarządu Dróg (odczytanie opinii).
Radny
p. Jerzy Krüger – Pamiętam, jak cała ta droga była obsadzona czereśniami. Do
tej pory zostały dwa ostatnie drzewa i doświadczenie moje wskazuje na to, że te
drzewa tak, czy owak kiedyś padną. Obawiam się jednej rzeczy. Jeżeli
postanowimy, że te drzewa są pomnikiem przyrody, zawsze pojawią się osoby,
które będą wchodziły na te drzewa i będą pociągani do odpowiedzialności. Jestem
negatywnie ustosunkowany do tej propozycji, ponieważ nic dobrego z tym się nie
będzie wiązało. Dla mnie drzewa owocowe powinny rosnąć w sadach a nie przy
drogach. Drogi niech są drogami a nie sadami.
Radny
p. Zygmunt Wycinek – Skłaniam się do wypowiedzi p. Krügera z tego względu,
że przy pomnikach przyrody są określone obwarowania. Te drzewa mają lat 80, jak
czytamy w projekcie uchwały i żywotność ich nie będzie już zbyt długa. Mogą
zacząć się problemy i gmina będzie musiała ponieść określone koszty.
Zastanawiam się, czy taki ruch przed całkowitą likwidacją tych drzew, jest w
ogóle potrzebny.
Wójt –
Ja tylko podziękuję tym radnym, którzy zauważyli, że ochrona przyrody jest
ważna, ale w tym przypadku być może rozsądek Rady powinien wziąć górę.
Za poddaną pod głosowanie uchwałą w
sprawie ustanowienia pomnika przyrody opowiedziało się
3 radnych, 6 było przeciwnych, 6 wstrzymało się od głosu. W wyniku
przeprowadzonego głosowania Rada Gminy uchwały nie podjęła.
Ad. 10.
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości stanowiącej drogę powiatową nr 1238C
Bramka-Kawęcin – Dąbrówka omówiła p. Joanna
Sawińska – Inspektor ds. mienia komunalnego i planowania przestrzennego.
Pozytywną opinię do projektu uchwały
przedstawiła p. Wanda Wyłupska – Przewodnicząca Komisji ds. Rolnictwa,
Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska.
W
otwartej dyskusji nikt nie zabrał głosu.
Za poddaną pod głosowanie Uchwałą Nr
XXVI/155/2013 w sprawie wyrażenia
zgody na przyjęcie darowizny
nieruchomości stanowiącej drogę powiatową nr 1238C Bramka-Kawęcin –
Dąbrówka,
opowiedziało się 14 radnych, 1 wstrzymał się
od głosu. Podjęta uchwała stanowi załącznik
nr 8 do protokołu.
Ad. 11.
Projekt uchwały w sprawie zaliczenia
do kategorii dróg gminnych odcinka drogi Bramka-Kawęcin-Dąbrówka omówiła p. Joanna
Sawińska – Inspektor ds. mienia komunalnego i planowania przestrzennego.
Pozytywną opinię do powyższego
projektu uchwały przedstawiła p. Wanda
Wyłupska – Przewodnicząca Komisji ds. Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i
Ochrony Środowiska.
W dyskusji głos zabrał p. Dariusz
Podlejski pytając o drogę do Rowienicy. „Jest drogą powiatową i również
zostanie przejęta na zasadach podobnych, z jakimś projektem przebudowy tej
drogi z pieniążkami z
Zarządu Dróg na jej przebudowę.”
Wójt
– Ta sprawa jest nadal aktualna. Droga Bramka-Kawęcin-Dąbrówka fizycznie nie jest
naszą własnością, stanie się nią dopiero po 1 stycznia. Jest jednak potrzeba zmiany z
kategorii drogi powiatowej na drogę gminną. Ta
potrzeba wymuszona jest tym, że chcemy
aplikować o środki zewnętrzne. Natomiast droga do Rowienicy nie jest objęta
takim dofinansowaniem i z chwilą, kiedy przejmiemy ją fizycznie, poprzez umowę
notarialną, to zobowiązanie Powiatu zaistnieje. Zgoda Starostwa jest, ale
fizyczne jej przejęcie nastąpi dopiero w 2014 roku.
Poddana pod głosowanie Uchwała Nr
XXVI/156/2013 w sprawie zaliczenia do kategorii dróg gminnych odcinka
drogi Bramka-Kawęcin-Dąbrówka została podjęta przez Radę jednogłośnie. Stanowi
ona załącznik nr 9 do protokołu.
Ad. 12.
Projekt kolejnej uchwały, w sprawie
zawarcia porozumienia pomiędzy Gminą Drzycim i Powiatem Świeckim w sprawie
przekazania zarządzania drogą powiatową, przedstawiła również p. Joanna
Sawińska – Inspektor ds. mienia komunalnego i planowania przestrzennego.
Pozytywną
opinię do powyższego projektu uchwały przedstawiła p. Wanda Wyłupska – Przewodnicząca Komisji
ds. Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska.
W dyskusji nikt nie zabrał głosu.
Poddana
pod głosowanie Uchwała Nr XXVI/157/2013 w
sprawie zawarcia porozumienia pomiędzy Gminą Drzycim i Powiatem Świeckim w
sprawie przekazania zarządzania drogą powiatową
została podjęta przez Radę jednogłośnie. Stanowi ona załącznik nr 10 do protokołu.
Ad.
13.
Temat wprowadzony, dotyczący podjęcia
uchwały intencyjnej w sprawie wyrażenia
zgody na zawarcie porozumienia z Gminą Bukowiec w sprawie wspólnej realizacji
przedsięwzięcia inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi Bramka-Kawęcin-Dąbrówka o
długości ok. 6255 m” omówił p. Wójt.
Głosów
w dyskusji nie było.
Poddana
pod głosowanie Uchwała Nr XXVI/158/2013 w sprawie wyrażenia
zgody na zawarcie porozumienia z Gminą Bukowiec w sprawie wspólnej realizacji
przedsięwzięcia inwestycyjnego pn. „Przebudowa drogi Bramka-Kawęcin-Dąbrówka o
długości ok. 6255 m” została podjęta przez Radę jednogłośnie. Stanowi
ona załącznik nr 11 do protokołu.
Ad.
14.
Projekt uchwały w
sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości komunalnych, położonych w
miejscowości Biechówko omówiła p. Joanna
Sawińska – Inspektor ds. mienia komunalnego i planowania przestrzennego.
Pozytywną opinię do powyższego projektu
uchwały przedstawiła p. Wanda
Wyłupska – Przewodnicząca Komisji ds. Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i
Ochrony Środowiska.
W otwartej dyskusji nikt nie zabrał
głosu.
Za poddaną pod głosowanie Uchwałą Nr
XXVI/159/2013 w sprawie wyrażenia
zgody na sprzedaż nieruchomości komunalnych, położonych w miejscowości
Biechówko, opowiedziało się 14 radnych, 1
wstrzymał się od głosu. Podjęta uchwała stanowi załącznik nr 12 do protokołu.
Przerwa
w obradach.
Ad.
15.
Temat dotyczący zasad
i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych w gminie Drzycim omówiła p.
Ludwika Rezmer - Sekretarz Gminy.
Pozytywną opinię do przedmiotowego projektu uchwały przedstawiła p.
Elżbieta Babińska – Przewodnicząca Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw
Socjalnych, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej.
W
dyskusji nikt nie zabrał głosu.
Za poddaną pod głosowanie Uchwałą
Nr XXVI/160/2013 w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji
społecznych w gminie Drzycim
opowiedziało się 14 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Podjęta uchwała
stanowi załącznik nr 13 do
protokołu.
Ad.
16.
Temat dotyczący podjęcia
uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych, dotyczących
zniesienia nazw urzędowych części miejscowości omówiła p. Ludwika Rezmer -
Sekretarz Gminy.
Pozytywne opinie do omówionego projektu uchwały przedstawiły:
- p. Elżbieta Babińska – Przewodnicząca Komisji
ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych, Bezpieczeństwa Publicznego i
Ochrony Przeciwpożarowej,
- p. Wanda Wyłupska – Przewodnicząca Komisji ds.
Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska.
Dyskusja:
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – Kiedyś za torami
Drzycim sięgał dotąd, gdzie jest istniejący CPN. Dalej było Gudajewo. Teraz
jest tablica przesunięta. W dowodach wszyscy mieli wpisane Gudajewo. Czy
wszyscy zmienili dowody?
Sekretarz Gminy – Myślę, że tak, bo wymiana
dowodów była powszechna, bo stare dowody utraciły ważność. W tej chwili
Gudajewo jest częścią miejscowości Drzycim. Nazwa występuje w urzędowych rejestrach, ale
wszystkich ludzi melduje się w Drzycimiu na ul.
Bydgoskiej.
Za poddaną pod głosowanie Uchwałą
Nr XXVI/161/2013 w sprawie przeprowadzenia
konsultacji społecznych dotyczących zniesienia nazw urzędowych części
miejscowości
opowiedziało się 14 radnych, 1
wstrzymał się od głosu. Uchwała stanowi załącznik
nr 14 do protokołu.
Ad.
17.
Odnośnie sprawozdania z wykonania
budżetu gminy za I półrocze 2013 roku głos zabrała p. Anna Maćkowska – Skarbnik
Gminy. Podkreśliła, że sprawozdanie zostało omówione przez wszystkie Komisje
Rady, w tym Rewizyjną. Ponadto dodała, że realizacja budżetu gminy za I
półrocze 2013 roku uzyskała pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Bydgoszczy.
W związku z tym, że radni odstąpili od
kolejnego omawiania sprawozdania, głos zabrał p. Zygmunt Wycinek –
Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i Finansów i przedstawił wypracowaną przez
Komisję opinię do sprawozdania ( pozytywną).
Do sprawozdania uwag i zapytań nie
wniesiono.
Ad.
18.
Zaproponowane przez Wójta Gminy zmiany
w budżecie gminy na 2013 rok przedstawiła zebranym p. Anna Maćkowska – Skarbnik
Gminy.
Opinię ( 3 głosy „za”, 4 wstrzymujące
się ) do omówionego projektu uchwały przedstawił p. Zygmunt Wycinek –
Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i Finansów.
Dyskusja:
Radny
p. Edmund Szymczak – Chciałbym, aby wyjaśniono dokładnie dotację dla zakładu
komunalnego ze względu na większe niż zakładano zużycie ścieków. Jeżeli
dostarczono więcej ścieków, to jest więcej pieniędzy. Ta dotacja jest jakby
zaprzeczeniem tego. Urządzenia, prąd są tak samo zużywane przy większej ilości.
Wyliczono stawkę, że to będzie odpowiadało i w zeszłym roku przy analizowaniu
stawek było, że nie potrzeba zwiększać stawki za odbiór ścieków. Teraz dopływa
więcej ścieków, czyli coś tam zostaje i raptem musimy to dotować. Pytanie
mieszkańców powstaje o to, dlaczego dotujemy ścieki, skoro nie dotujemy innym
mieszkańcom za ich wywóz - ci, co mają prywatne oczyszczalnie przydomowe. Zapewniano
nas, że stawka ta pokryje wszystkie koszty i teraz okazuje się, że musimy
dopłacić. Z czego to się wzięło?
Kierownik
ZGK p. Józef Szeligowski – Zwiększone wpływy są obciążone taką rzeczą, że część
ludzi, którzy dostają rachunki, ich nie płaci. Brak tych wpłat sięga 20 %. Poza
tym w tym rejonie, gdzie ścieki wprowadzone są do oczyszczalni (Drzycim,
Jastrzębie) dotacja jest pierwszy rok. Wystawianie faktur nastąpi w
październiku. Jak to się będzie przedstawiało do grudnia trudno mi jest
powiedzieć, dlatego że jest to również uzależnione od warunków pogodowych.
Dotacja, którą dostaniemy będzie pierwszy rok i nie będzie to cały rok, w
którym ścieki są do nas odprowadzane. Według naszych wyliczeń, otrzymanie tej
dotacji pozwoli nam pokryć brak tych wpływów od mieszkańców. To są takie wpływy,
gdzie mówimy o fakturach, które nie są zapłacone od kilku miesięcy a nawet
rok.
Wójt
– Ja rozumiem, tutaj pan radny Szymczak pyta dlaczego? Więcej ścieków, powinno
być więcej pieniędzy. Chodzi o to, że my zaplanowaliśmy w tym roku do 1 m3
ścieków – tj. określoną kwotę pieniędzy. Im więcej ścieków, tym ta dotacja musi
być wyższa, bo tak gmina może dotować Zakład Gospodarki Komunalnej. Skąd jest
ten wzrost? Wyliczenia pierwotnie nie
były precyzyjne, bo nie były do końca do przewidzenia, stąd w trakcie roku
budżetowego bierze się ta różnica. Forma, jaką dotujemy w tej chwili zakład,
jest jedyna słuszna, jeśli chodzi o Regionalną Izbę Obrachunkową. Nie możemy
dotować uznaniowo. Im więcej ścieków firma nam wykaże, że oczyściła, tym nasza
dotacja musi być zgodna z tym, co oni wykazują. Może p. Skarbnik ubierze to w
formę finansową?
Skarbnik
Gminy – Jeżeli chodzi o dotację przedmiotową, to musi być to dofinansowanie do
jakiegoś zadania. 66 groszy do m3 w zależności od tego,
czy to się zmniejsza, czy zwiększa, to ta dotacja jest tak kształtowana. Oprócz
tego mamy dofinansowanie do odbioru odpadów z pojemników, oczyszczanie ulic,
przystanków, parkingów, utrzymanie czystości chodników, udrażnianie kanałów.
Różnie w gminach jest to przewidywane. Niektóre gminy dają tylko dofinansowanie
do ścieków. Niektóre, tak jak my, do
tych różnych gałęzi. Rzeczywiście, tak, jak p. Wójt powiedział, w tym roku mamy
dotację pierwszy raz do ilości zużytych ścieków. Zwiększyła się ta liczba, p.
Kierownik to analizował. Przy projekcie budżetu być może rzeczywiście było to
nieprecyzyjnie podane. Nie wiadomo było, jakie będzie to zużycie, dlatego tak
to było zaplanowane. Możemy jedynie na przyszłość się zastanowić, jak
skonstruować tą dotację przedmiotową. Na pewno musi być dofinansowanie do
jakichś zadań. Ewentualnie możemy wziąć pod rozwagę, czy dofinansowywać też te
ścieki. Na tą chwilę, jest zużycie większe i takie dofinansowanie dla zakładu
się należy.
Radny
p. Edmund Szymczak – Ile wynoszą rzeczywiste koszty za 8 miesięcy na
oczyszczalni ścieków?
Kierownik
ZGK p. Józef Szeligowski – Koszty administracyjne są dopiero możliwe do
określenia na końcu roku. Czekamy na rachunek za prąd. Przypuszczalnie będzie
to dwadzieścia kilka tysięcy. Z rachunkiem za prąd będzie to ok. 70 tysięcy,
przy czym będziemy mieli zwiększone koszty administracyjne. Szacunkowo będzie
to ok. 150 tys. kosztów, i ok. 150 tys. wpływów. Część społeczeństwa nie realizuje
swoich rachunków, a my musimy płacić.
Radny
p. Edmund Szymczak – Jeżeli założymy, że będzie tych kosztów 80 tysięcy i
przyjmiemy, że ścieków przyjęto za 31 tysięcy, to pan zobaczy, jaka będzie cena
rzeczywista. Zgadzam się z panem, że musi być kwota bezpieczna, że ci, którzy
panu nie wpłacą, musi pan mieć pieniądze. Nie jest możliwe, żeby pan ciągle
chodził po dotacje. Z tym się zgadzamy. Jestem za tym, że takie pieniądze musi
pan mieć, bo to musi istnieć. Z drugiej strony, jeżeli spojrzymy, sobie
wyliczymy, jeżeli 80 tysięcy i dotychczas przyjętych ścieków z zestawienia,
które mamy, to po 2,50 są ścieki. Czyli ta reszta stanowi dla pana
bezpieczeństwo trzymania pieniędzy.
Kierownik
ZGK p. Józef Szeligowski – Wyfakturowaliśmy ścieków 24.000 m3. Natomiast to, o czym mówimy to jest
rzeczywista ilość ścieków, która jest oczyszczana. Są jakieś niekontrolowane
zrzuty mieszkańców, jakieś podłączenia także, a jednak oczyszczanie tych
ścieków dodatkowych kosztuje nas dość sporo pieniążków, dlatego że czasami jest
dość spora różnica, zwłaszcza w weekendy i po deszczach. Urządzenia pracują,
cały system pracuje, bez względu na to ile tych ścieków tam wpłynie my musimy
to utrzymywać i ponosić koszty.
Radny
p. Edmund Szymczak – Rozpatrujemy rzeczywistość. 31.133 m3 ścieków pan
oczyścił i z tego wychodzi, że ścieki są po 2,56 zł. Ta złotówka jeszcze
zostaje. Ja się nie upieram, żeby panu zdejmować pieniądze. Ale jeżeli ktoś
zajrzy w dokument, bo tak to się robi. Koszty, ile pan oczyścił ścieków, to pan
wyliczy stawkę i zaczyna się rozmowa na temat celowości dotacji, czy celowości
podwyższenia stawki. Tak to się odbywa przy wodzie, przy czynszach. Jest
celowość – te 9 tysięcy nie zrujnuje budżetu, ale ktoś, kto oprócz nas weźmie
to do ręki, powie no jak to? Rzeczywista wartość ścieków jest 2,56 ; zakładamy,
że musi pan mieć bezpieczne pieniądze, ja to popieram że jest ta stawka i będę
zawsze głosował żeby była wyższa, żeby pan miał czym zapłacić faktury, ale my
musimy spojrzeć, że po prostu musi pan powiedzieć, że ten dystans między
rzeczywistą stawką a tą stawką wg taryfy jest za mały żeby panu zapewnić
funkcjonowanie. Co trzeba zrobić?
Dłużników należy ścigać i to jest proces na 2 lata. Rozmawiamy o tym,
żeby pokazać. Możemy to dotować. Tu jest 15 radnych, Szymczak nie jest sam.
Zwracamy na to uwagę, co dotujemy. W tej chwili, jeżeli policzymy, to doliczamy
ok. 0,24 grosze do m3 na koniec roku do stawki. Mamy z wyliczenia, że stawka rzeczywista powinna
być o wiele mniejsza, ale są te pieniądze na bezpieczeństwo, że pan to zapłaci.
Musi być ten zawór bezpieczeństwa dla pana. Ja tu pokazuję, jaki tu jest sygnał
od radnych. Następna dotacja może się po prostu rozminąć. Musicie sprawdzić
sami siebie i dłużników.
Radny
p. Zygmunt Wycinek – Kwestie podnoszone przez pana radnego dla Kierownika,
który pełni tą funkcję w zakładzie od niedawna są ważne i powinien sobie je
wziąć pod uwagę. Trzeba podkreślić tą sytuację, o której mówił p. Kierownik, że
zaistniała sytuacja, że zwiększyła się produkcja, bo tak to należy oceniać i
wówczas z tytułu zwiększonej działalności
czeka się na wpływy. To jest tzw. różnica przejściowa. Żeby nie utracić
płynności finansowej jest taka potrzeba, a nie inna, jeżeli chodzi o kwestie
typowo finansowe. Pani Skarbnik pewnie mnie poprze. Tutaj jest podobna
sytuacja. Nie mówię, że te sprawy nie są ważne. Są bardzo istotne, o których
pan radny mówił.
Radny
p. Tadeusz Kaszubowski – Ja wrócę do kosztów. Już zwracałem kilka razy uwagę,
że wybudowaliśmy kanalizację, a nie są gospodarstwa domowe podłączone.
Chciałbym wiedzieć na trasie Jastrzębie-Drzycim ile gospodarstw nie jest
jeszcze podłączonych. Płacimy za umieszczenie urządzeń o to bardzo grube
pieniążki i to są koszty. Czym więcej kosztów, tym będziemy co kwartał dotować.
Jakie środki podjęto żeby tych ludzi podłączyć, czy zmusić do podłączenia? Co sobotę, niedzielę, wypuszczają do
kanalizacji, która nie jest poplombowana, ścieki. Wtedy jest przerób i to są
skutki zrzuconych do studzienek ścieków.
Radna
p. Elżbieta Babińska – Otrzymaliśmy dzisiaj materiały rozliczeniowe zużycia
ścieków. Zastanawiam się, czy ten zapis przygotowany przez p. Skarbnik
dotyczący zmian w budżecie nie wynika z jakiegoś błędu księgowego ( dotyczy
rozbieżności w sumach zużytych ścieków ). Wynika z tego, że to zużycie ścieków
było już tak duże w 2012 roku, że tą dotację należało wcześniej przewidzieć.
Skarbnik
Gminy – W treści uzasadnienia napisane jest, że jest planowane do końca roku
takie zużycie ścieków.
Kierownik
ZGK p. Józef Szeligowski – To, co Państwo otrzymaliście i o co wnioskujemy, to jest obraz rzeczywistego
przerobu tych ścieków. Szacunek może być troszeczkę przesunięty z uwagi na
początki odbioru ścieków z miejscowości Jastrzębie. Od niecałego roku były odbierane
ścieki z Jastrzębia i też tego do końca nie dało się przewidzieć. Wnioskowana
przez nas kwota dotacji jest do rzeczywistego przerobu ścieków. To jest
spisywane codziennie, natomiast to, o czym mówił pan radny Szymczak –
fakturowanie itd. odbywa się w cyklach kwartalnych. Drzycim-Jastrzębie będzie
ostatni raz fakturowane w miesiącu październiku i stąd tutaj może taka
rozbieżność może być pomiędzy ściekami wyfakturowanymi a przyjętymi na oczyszczalni. My niestety
ponosimy koszty ścieków rzeczywiście
przerabianych, a fakturowanie przesuwa się w czasie.
Radny
p. Edmund Szymczak – Patrzę na tą ilość ścieków, które się zwiększyły i patrząc na to, co jest, to
jest prawie 50 % na co zakładamy w tym
roku. To jest temat, na który warto porozmawiać. Jest to temat drażliwy dla
ludzi. Wiemy, jak taryfa została przyjęta 3 lata temu. Trochę posłuchaliśmy na
ten temat. Teraz jeszcze wkładamy pieniądze. Ten temat będzie aktualny, bo
dotyczy wszystkich mieszkańców, czy mają swoje oczyszczalnie, czy nie. Warto to
sprawdzić żeby takich spornych rzeczy unikać.
Przewodniczący
Rady – Mamy pomysł żeby ta sprawą zajęła się Komisja Rewizyjna. To będzie
najlepsza sprawa. Liczenie na sesji, to nie miejsce, ani czas. Tego się nie da
rozgryźć. Myślę, że promocyjnie możemy tę kwotę dla zakładu przekazać, aby do
końca roku funkcjonował i w międzyczasie przy kolejnym posiedzeniu Komisji
Rewizyjnej wziąć tą sprawę na tapetę i ją przeliczyć dokładnie. Na następną
sesję prosilibyśmy o informację, jak ta sprawa rzeczywiście wygląda, ponieważ
nie mamy wglądu aktualnie w finanse zakładu, jeżeli chodzi o podział na
poszczególne działalności. Co roku robimy podsumowanie działalności, ale nam
chodzi szczególnie o podział na poszczególne rodzaje działalności i
rzeczywiście jak te koszty wyglądają. Myślę, że to będzie dobry temat na
posiedzenie Komisji Rewizyjnej.
Radna
p. Wanda Wyłupska – Chciałam zapytać jak została wyliczona kwota dotacji, ale
skoro ma się zająć tym wszystkim Komisja Rewizyjna, to zostawmy.
Radny
p. Zygmunt Wycinek – Dyskusja odbiega od przedmiotu sprawy, powinna się już
zakończyć. Chciałbym zwrócić na dwie sprawy uwagę. Jastrzębie zaczęło zrzucać
ścieki po półroczu w
roku ubiegłym. Wniosek do budżetu ZGK przygotowywał w ubiegłym roku we
wrześniu. To niedoszacowanie na pewno z tego wynika. Na pewno mniej założono
ścieków z Jastrzębia niż faktycznie spływa. Podobna sytuacja z tą dotacją ok.
60,- groszy.
Radny
p. Tadeusz Kaszubowski – Nie dostałem odpowiedzi. Ilu mieszkańców nie jest
podłączonych i czy jest coś czynione żeby ich podłączyć.
Kierownik
ZGK p. Józef Szeligowski – Są to pojedyncze osoby spośród rolników na trasie
tego nowego rurociągu. W Drzycimiu ul. Podgórna jest cała podłączona, a
pozostałe muszę sprawdzić.
Radny
p. Tadeusz Kaszubowski – Czy jest coś robione, żeby oni się podłączyli? Myśmy
koszty ponieśli, jako gmina, jako mieszkańcy o płacimy za umieszczone
urządzenia.
Kierownik
ZGK p. Józef Szeligowski – Ci ludzie są upominani i jeżeli się to nie zmieni, to
jakieś sankcje karne trzeba by zastosować wobec tych pojedynczych osób, które
się jeszcze nie podłączyły.
Wiceprzewodniczący
Rady – Dyskusja się przedłuża, nie rozwiążemy tego problemu na dzisiejszej
sesji. Wiemy, że dla większości z nas jest on niezrozumiały. To, co mówi p. Kierownik
nie przekonuje mnie zupełnie. Uważam, że do tematu powinien się przygotować w
całej rozciągłości. Może będzie miał możliwość przygotować się na kolejną sesję,
po tym, jak Komisja Rewizyjna zajmie się wyjaśnieniem tego tematu. Wobec
powyższego wnioskuję, aby Komisja Rewizyjna rozwiązała ten problem, czy też
przedstawiła nam wnioski po dokonanym sprawdzeniu. Jest to wniosek formalny.
Przewodniczący
Rady – Chodzi o to żeby do następnej sesji Komisja Rewizyjna sprawdziła temat
dokładnie, jeżeli chodzi o rozliczenie kosztów w poszczególnych działalnościach,
szczególnie jeżeli chodzi o ścieki, żeby przedstawić później na kolejnej sesji
wyniki swojej działalności, jak to rzeczywiście wygląda, bo wszyscy jesteśmy
ciekawi.
Za zgłoszonym wnioskiem formalnym
opowiedziała się cała Rada.
Przewodniczący
Rady – Chodzi o piec centralnego ogrzewania w naszym budynku komunalnym –
Dworcowa 20. Teraz nie będę głosował przeciw, ale generalnie należy to w inny
sposób rozwiązywać. Rozmawialiśmy na przerwie, jestem przeciwny takiemu
rozwiązywaniu sprawy. Z pieniędzy budżetowych rozwiązujemy sprawy, które
powinny być finansowane przez lokatorów. Powinien być na ten cel zgromadzony
fundusz remontowy. Amortyzacji jednostki budżetowe nie liczą, to się zgadza,
ale generalnie coś w tym kształcie by musiało zafunkcjonować. Po to są właśnie elementy czynszu żeby takich
sytuacji uniknąć. W tej sytuacji dotujemy tych, którzy tam mieszkają. Już
poprzednio Państwo słyszeliście moje wywody na temat szkoły w Sierosławiu i zdania
do dziś nie zmieniłem. Uważam, że te działalności powinny być finansowane
właśnie z tych działalności. Jeżeli chodzi o oczyszczalnię ścieków, ci którzy z
niej korzystają, powinni w 100 % za to zapłacić. Jest to chyba najbardziej
sprawiedliwe społecznie. Te 20 tysięcy moglibyśmy przekazać zupełnie na inny
cel. Potrzeb jest dużo. Każdy z nas jest w stanie je wskazać. Tak nie powinno
być, że jest jakaś uprzywilejowana grupa mieszkańców.
Za poddaną pod głosowanie Uchwałą
Nr XXVI/162/2013 zmieniającą Uchwałę Nr XXI/119/2012 z dnia 18 grudnia 2012
roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy Drzycim na rok 2013 opowiedziało
się 13 radnych, 2 wstrzymało się od głosu. Uchwała stanowi załącznik nr 15 do protokołu.
Ad.
19.
Zmiany w Wieloletniej Prognozie
Finansowej na lata 2013-2021 przedstawiła p. Anna Maćkowska – Skarbnik Gminy.
Opinię ( 4 głosy „za”, 3 wstrzymujące
się ) do omówionego projektu uchwały przedstawił p. Zygmunt Wycinek –
Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i Finansów.
Głosów w dyskusji nie było.
Za poddaną pod głosowanie Uchwałą Nr
XXVI/163/2013 zmieniającą Uchwałę Nr XXI/120/2012 z dnia 18 grudnia 2012 roku w
sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Drzycim na lata
2013-2021 opowiedziało się 14 radnych, 1 wstrzymał się od głosu.
Uchwała stanowi załącznik nr 16 do
protokołu.
Ad.
20.
Projekt uchwały w sprawie miesięcznych diet
dla radnych omówił p. Wójt podkreślając, że stanowi on formę zebranych
propozycji Komisji Rady.
Poniższa tabela przedstawia propozycje
Komisji Rady Gminy zgłoszone przez ich Przewodniczących:
Pełnione
funkcje w Radzie Gminy
Propozycja
Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych
Propozycja
Komisji ds. Budżetu i Finansów
Propozycja
Komisji ds. Rolnictwa, Gosp. Przestrzennej i Ochrony Środowiska
Przewodniczący Rady
1.200,-
1.200,-
1.200,-
Wiceprzewodniczący Rady
650,-
650,-
650,-
Przewodniczący Komisji
550,-
550,-
550,-
Radny - członek dwóch Komisji
450,-
Dla wszystkich pozostałych
radnych – 450,-
450,-
Radny – członek jednej
Komisji
400,-
400,-
Dyskusja:
Radny
p. Zygmunt Wycinek – Mając czas na przemyślenia od Komisji do dnia
dzisiejszego, przy okazji z uwagi na głosy krytyczne, które społeczeństwo
zabiera, mimo, że nie podjęliśmy jeszcze w tym względzie uchwały, szeroko
dyskutuje się na ten temat, odnosząc się do sytuacji gminy, do sytuacji w
kraju, w tym stanie rzeczy uważam, że na 9 miesięcy przed końcem kadencji,
ponieważ uchwała miałaby wejść w życie od stycznia przyszłego roku, nie warto
tej Radzie zajmować się kwestią diet. Mogła to zrobić wcześniej, a w tej
sytuacji niech to pozostawi po wyborach następnym radnym. Taka regulacja, w tym
momencie na pewno nie przysporzy nikomu z nas wielkich pieniędzy przez 9
miesięcy, natomiast nie o to tutaj chodzi. Będzie stanowiła swego rodzaju,
jeżeli chodzi o wyborców, krytyczne podejście do obecnych radnych.
Proponowałbym głęboko się zastanowić. Myślę, że najrozsądniejsze byłoby tę
sprawę sobie dzisiaj darować. Oficjalnie więc, składam wniosek o odrzucenie
tego projektu uchwały.
Wiceprzewodniczący
Rady p. Dariusz Podlejski – Chodzi tu głównie o usprawnienie systemu naliczania
należności w budżecie, jak p.
Wójt mówił. Wygodniejsza forma zaplanowania i wypłacania, nawet na konto, a
ilość tych 9 miesięcy i zysku, który poniesie każdy z nas radnych nie ma
najmniejszego wpływu na to, że ktoś będzie sądził, że pozyskaliśmy jakieś
wielkie pieniądze. Usprawni to działanie w przyszłości i radni nie będą musieli
się tym w przyszłości już zajmować, tracić na to czasu, bo skoro będzie nowa
Rada, będą nowe tematy.
Radny
p. Jerzy Krüger – Chciałbym zwrócić Państwa uwagę na takie dane, które na
dzisiejszej sesji się zestawiają. Za utrzymanie 1 psa ( w schronisku ) gmina płaci 15 złotych
dziennie. 30 x 15 – tj. 450,- złotych miesięcznie, gdzie gmina płaci za
utrzymanie jednego bezdomnego psa. W przypadku tej propozycji, gdzie radnemu ma
się wypłacić dietę 450,- złotych, to jeśli się nikt nie obrazi jesteśmy
postawieni równorzędnie wartościami. Niech się nikt nie boi, że z tego tytułu
będą jakieś protesty społeczne. To jest śmieszne, ale realne i rzeczywiste. Nie
bójmy się podjąć tematu, tym bardziej, że temat ma spowodować to, że łatwiej
będzie przewidywać wydatki na działalność Rady Gminy. Łatwiej jest przewidzieć
pieniądze, które są na to potrzebne. W ślad za taką uchwałą pójdzie zmiana,
taka potrzeba, nie każdy radny musi być członkiem 2 Komisji. Przychodzić 2 razy
i wysłuchiwać tego samego. Myślę, że temat powinniśmy rozpatrzyć. Temat był
rozpatrywany na Komisjach. Wszyscy ustosunkowują się pozytywnie a nagle zjawia
się wniosek i mamy zaprzeczyć własnym postanowieniom.
Wójt
– Ostatnia regulacja dotycząca diet radnych była 5 lat temu. W styczniu 2009
roku ostania regulacja miała miejsce, tak więc dla społeczeństwa może to być
istotna data, która świadczy o tym, że Ci członkowie Rady przez cały czas nie
domagali się zwiększenia diet.
Przewodniczący Rady poddał wniosek
formalny, zgłoszony przez radnego p. Zygmunta Wycinka pod głosowanie.
W wyniku głosowania: 4 głosy „za” 8
przeciwnych i 3 wstrzymujące się – wniosek został odrzucony.
Przewodniczący
Rady – Kto jest za połączeniem stawek dla pozostałych radnych, niezależnie od
tego w ilu Komisjach pracują?
Wójt
– Zgłaszam autopoprawkę dotyczącą ujednolicenia stawki diety jednakowej dla
pozostałych radnych w kwocie 450,- miesięcznie.
Za zgłoszoną autopoprawką ( wniosek
dalej idący ) opowiedziało się 9 radnych, przeciwnych było 2, 4 wstrzymało się
od głosu.
Radny
p. Tadeusz Kaszubowski zgłosił uwagę, że za nieobecność na posiedzeniu jest na
niska sankcja. Jego zdaniem za nieobecność nieusprawiedliwioną radny powinien
stracić 100,- złotych w skali miesiąca.
Za tą propozycją opowiedziało się 13
radnych, 2 wstrzymało się od głosu.
Więcej głosów, uwag i propozycji nie
zgłoszono.
Za podjęciem Uchwały Nr XXVI/164/2013
w sprawie miesięcznych diet dla radnych głosowało 11 radnych, 2 było
przeciwnych, 2 wstrzymało się od głosu. Podjęta uchwała stanowi załącznik nr 17 do protokołu.
Ad.
21.
Kolejny projekt uchwały również
przedstawił p. Wójt. Dotyczył on propozycji diet miesięcznych dla sołtysów. Wójt
dodał, że projekt uchwały stanowi wynik złożonej przez radną Wyłupską
interpelacji, na sesji w miesiącu czerwcu.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne
opinie do omówionego przez Wójta projektu uchwały.
Dyskusja:
Radna
p. Wanda Wyłupska – Pan p. Wójcie nie zrozumiał do końca celu mojej
interpelacji. Chodziło mi o to, że uważałam, że jest naruszane prawo i
niezgodność z Konstytucją. Dlatego złożyłam tą interpelację, bo tak wynikało z
przepisów, które przeczytałam w Poradniku sołtysa i radnego.
Wiceprzewodniczący
Rady p. Dariusz Podlejski – Rozmawialiśmy tutaj na ten temat między Komisjami a
odbywającą się sesją, z niektórymi radnymi, doszliśmy do takiego wniosku, że są
dwa ośrodki sołeckie znacznie większe aniżeli pozostałe w gminie tj. Gródek i
Drzycim. Ilość mieszkańców w tych sołectwach jest znacznie większa i ilość
obowiązków sołtysa też jest chyba trochę większa aniżeli w pozostałych
ośrodkach sołeckich. Nie wiem, czy byłoby zasadnie podwyższenie kwoty dla tych
sołtysów?
Radny
p. Zygmunt Wycinek – Nie dalej, jak wczoraj oglądałem w telewizji Ministra
Pracy, który dyskutował na temat płacy minimalnej i była dyskusja: czy
minimalna w Warszawie powinna wynosić 1.600,- czy 3.000,- a w Wałbrzychu
1.600,- czy może 1.000,- by starczyło. I mieli rację. W Wałbrzychu chyba
1.000,- by starczyło. I mówi tak: „System amerykański w tej chwili tak to
rozwiązuje, że w całych Stanach minimalna byłaby odnosząc na nasze podwórko –
1.600,- a poszczególne stany mają prawo podnieść.” Ja bym tutaj takich różnych
doświadczeń nie proponował przenosić na nasz grunt. Najlepsze jest to, co jest
sprawdzone. Jeżeli wszystkich sołtysów dotyczy ta stawka nie będzie to robiło
zamieszania. Wiadoma rzecz, załóżmy od nakazów podatkowych, procent który
sołtys ma, też rekompensuje w jakiś sposób koszty ponoszone w swojej
działalności.
Radna
p. Wanda Wyłupska – Chciałam się przychylić do wypowiedzi radnego Wycinka i
powiedzieć, że to nie można patrzeć pod tym względem dlatego, że niektórzy
sołtysi opiekują się również świetlicami. Akurat w tych dużych miejscowościach
w Drzycimiu i w Gródku nie opiekują się świetlicami, dlatego lepiej nie
różnicujmy już tego wszystkiego.
Uchwała Nr XXVI/165/2013 w sprawie diet dla sołtysów
została podjęta przez Radę jednogłośnie. Podjeta uchwała stanowi załącznik nr 18 do protokołu.
Ad.
22.
Interpelacji w „6” punkcie obrad nie składano.
Ad.
23.
Radny
p. Tadeusz Kaszubowski – Chciałbym zapytać, kiedy lampa się zapali na ul.
Szkolnej?
p.
Maria Majewska – Jest dokonana zapłata za założenie licznika, jest umowa na
pobór energii, jest wszystko gotowe, czekamy na „puszczenie prądu”. Czekamy
jeszcze na dwa punkty świetlne
w Krakówku i w Gródku.
Ad.
24.
Radny
p. Tadeusz Kaszubowski – Jak wyglądają przygotowania projektu zagospodarowania
centrum Drzycimia?
Wójt
– Jest złożony wniosek. Jest oceniany pod względem merytorycznym.
Radny
p. Tadeusz Kaszubowski – Byliśmy przeciwni amfiteatrowi. Czy to jednak będzie?
Wójt
– Będzie zadaszona scena. Tak, jak miało być.
Radny
p. Tadeusz Kaszubowski – To się wiąże z przekwa-lifikowaniem gruntu.
Wójt
– Chodzi o przekwalifikowanie III klasy gruntu. Tak się zdarzyło, że jest tam
fragment III klasy gruntu. Będzie to niestety po naszej stronie kosztem. Od
tego nie odejdziemy. Łąka, jaka tam jest stanowi ten grunt. Nie będzie żadnych
możliwości obejścia tego. Przy Orliku wcześniej udało się grunt
przekwalifikować. Teraz było to zbyt szybko, żeby tego dokonać.
Radny
p. Tadeusz Adrych – Na jakim etapie są pomiary geodezyjne dróg w Sierosławiu?
p.
Joanna Sawińska – Pierwsze odtworzenie granicy przy Państwu Holc – już jest
zawiadomienie przed wydaniem decyzji, czyli decyzja będzie niedługo, jeżeli nie
będzie żadnych sprzeciwów. Protokół graniczny był podpisany, tak że wszystko
jest na dobrej drodze. Natomiast drugi odcinek drogi, tam jeden z właścicieli
działki sąsiadującej z tą drogą, którą odtwarzamy niestety nie odebrał listu.
Mieliśmy podany przez geodetę błędny adres. Pisaliśmy do Urzędu Miasta o
podanie adresu tej osoby. Otrzymaliśmy już ten adres i teraz będzie wysyłane
przez geodetów zawiadomienie o stawieniu się na grunt. Planowane jest to na 30
września.
Radny
p. Mirosław Parczyk – Jak już mamy te granice odnowione, w jaki sposób
wyegzekwować skutki tych pomiarów? Jak ktoś siedzi 1 m, 2 m w drodze, jak
wyegzekwować skutecznie te wyniki?
p.
Joanna Sawińska – Tutaj trudno mówić o egzekwowaniu czegokolwiek, bo tam po
prostu granic, jako takich nie było. Dwie strony musiały sobie te granice
ustalić. Na mapach w geodezji nie można
tego ustalić. Dwie osoby muszą się zgodzić na przebieg tej granicy. Tak akurat
jest w Sierosławiu, że przy prawie wszystkich działkach tak się dzieje i trzeba
by było przeprowadzić rozgraniczenie. Czyli nie znamy granic niektórych działek
i dwie strony muszą się zgodzić na to, że w tym miejscu musi przebiec granica.
Nie ma tutaj osób winnych, że ktoś zajmuje czyjąś działkę.
Radny
p. Jerzy Krüger – Do kogo należy most na Zalewie Gródeckim? Z rozmów, które
przeprowadziłem dowiedziałem się, że nie należy on ani do drogowców, ani do
elektrowni. Strach po nim jeździć. Jeżeli nie ma właścicieli, to może się
zawalić. Trzeba chyba podjąć jakieś działania żeby ustalić, kto jest
właścicielem mostu. Wykonano remont drogi i most ominięto.
Wójt
– Most należy do Enei. Pas, który
zajmuje kanał należy do Enei. Działka na osiedlu, na której garaże stoją też
należy do Enei. Enea z Poznania jest właścicielem. My występowaliśmy o to, by
umożliwili nam wspólnie, czy w porozumieniu zainstalowanie kładki, która byłaby
dodatkowym przejściem przez kanał. Ostatnie informacje mamy takie, że tan most
na kanale będzie przebudowywany, po to żeby umożliwić całą szerokością
przejazd, żeby most nie był wąskim gardłem przebudowanej drogi. Jest nadzieja,
że ta inwestycja zostanie przeprowadzona w porozumieniu z Zarządem Dróg
Wojewódzkich.
p.
Elżbieta Chróścińska – Moi mieszkańcy ( Sierosław ) są bardzo niezadowoleni z
pomiarów geodezyjnych. Holc ma teraz większą działkę niż miał. Droga, jak była
wąska, tak jest. Moim zdaniem szkoda było tych pieniędzy. Tak samo będzie u p.
Górnowicza. To jest niepoważne. W związku z podwyżką diet radnych, jak i
sołtysów. Nie macie pieniędzy na nic, ale podwyżki owszem. Jestem ciekawa ile więcej wydacie na diety
przez cały rok dla radnych i sołtysów? Nikt nas – sołtysów się nie pytał, czy
ma być podwyżka, czy nie. Ja sądzę po sobie. Ja bym nie chciała tej podwyżki.
Wójt
– Odniosę się do tego pierwszego pytania. Podziały geodezyjne na gruntach, na
których wcześniej nie było ustanowionych kamieni granicznych na takich zasadach
polegają. To nie jest nasz wymysł. To jest w całej Polsce. Na takich zasadach
ustala się granice, gdzie nie ma i nie było wcześniej wyznaczonych granic przez
kamienie. Jest to być może dla Państwa niesprawiedliwość, że takie coś ma
miejsce. My nie możemy komuś wejść na jego posesję i zabrać mu część jego drogi
nie mając na to żadnych podstaw geodezyjnych, prawnych.
Przewodniczący
Rady – Ja tylko dodam, że tu żadnej kompetencji Rady Gminy nie ma, p. Wójta też
nie. Są to typowe sprawy rozgraniczeniowe, które technicznie załatwiają
geodeci, bo inaczej się po prostu nie
da.
Wiceprzewodniczący
Rady – Znak graniczny jest nienaruszalny i nawet w Kodeksie Karnym jest
artykuł, który stanowi, że naruszenie znaku granicznego jest ścigane z urzędu.
Ad.
25.
O godz. 17-tej Przewodniczący Rady
Gminy dokonał zamknięcia XXVI sesji Rady Gminy, dziękując wszystkim obecnym za
udział w obradach.
Przewodniczący Rady Gminy
Józef Gawrych
metryczka
Wytworzył: Bożena Szajerka (30 września 2013)
Opublikował: Jacek Szopiński (1 października 2013, 09:49:07)
Ostatnia zmiana: Jacek Szopiński (2 października 2013, 12:58:02)
Zmieniono: dodanie załaczników
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1327