PROTOKÓŁ Nr XXII/2013 z przebiegu XXII sesji Rady Gminy w Drzycimiu odbytej w dniu 19 lutego 2013 roku.
PROTOKÓŁ Nr XXII/2013
sporządzony
w oparciu o zapis dźwiękowy
z przebiegu XXII sesji Rady Gminy w Drzycimiu
odbytej w dniu
19 lutego 2013 r.
zamkniętej o godz. 1635
W sesji udział wzięli wszyscy radni, na skład ustawowy 15.
Spoza Rady w sesji uczestniczyły następujące osoby:
1. p. Waldemar Moczyński – Wójt Gminy Drzycim
2. p. Anna Maćkowska – Skarbnik Gminy Drzycim
3. p. Ludwika Rezmer – Sekretarz Gminy
4. p. Maria Majewska – Kierownik Referatu Infrastruktury i Rozwoju Gospodarczego
5. p. Sabina Majewska – Inspektor ds. Oświaty i Płac Oświaty
Obradom przewodniczył: Przewodniczący Rady Gminy p. Józef Gawrych
Protokolant obrad: p. Jolanta Szczepańska
Protokół sporządziła p. Bożena Szajerka Inspektor ds. Obsługi Rady (na podstawie elektronicznego zapisu dźwięku).
Przewidywany porządek obrad:
1. Otwarcie XXII sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie protokołu z przebiegu XXI sesji Rady Gminy.
4. Przyjęcie porządku obrad.
5. Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym.
6. Składanie interpelacji.
7. Uchwalenie Programu Promocji Zdrowia Psychicznego.
8. Stanowisko Rady Gminy w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego w budżecie gminy na rok 2014.
9. Wprowadzenie zmian do budżetu gminy na 2013 rok.
10. Uchwalenie planu pracy Rady Gminy na 2013 rok.
11. Sprawozdania z działalności Komisji Rady za 2012 rok.
12. Odpowiedzi na interpelacje.
13. Sprawy bieżące.
14. Wolne wnioski i zapytania.
15. Zamknięcie obrad.
Ad. 1.
Otwarcia XXII sesji Rady Gminy o godz. 1405 dokonał Przewodniczący Rady Gminy – p. Józef Gawrych. Powitał zgromadzonych: panie i panów radnych, sołtysów ( lista obecności sołtysów stanowi załącznik nr 2 do protokołu ), Wójta Gminy i pracowników Urzędu Gminy.
Ad. 2.
W oparciu o listę obecności Przewodniczący Rady stwierdził stan obecnych radnych. Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Ad. 3.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że do protokołu z przebiegu XXI sesji nie zostały wniesione żadne uwagi.
W wyniku głosowania protokół został przyjęty przez Radę jednogłośnie.
Ad. 4
Głos zabrał Wójt Gminy zwracając się z prośbą o wyrażenie zgody na wprowadzenie tematu: „Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości komunalnej, położonej w Drzycimiu przy ul. Dworcowej 18.”
Zgłoszoną propozycję Rada przyjęła przy jednym głosie przeciwnym.
Kolejną zmianę zaproponował Przewodniczący Rady - jako temat informacyjny, omówiony przez członków Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia: „Przyjęcie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.”
Zgłoszoną propozycję przyjęła Rada jednogłośnie.
Trzecia propozycja to: „Podjęcie uchwały w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Drzycim.” Przewodniczący Rady wyjaśnił, że temat ten proponowany jest w formie wniosku 4 radnych, stanowiącego załącznik nr 3 do protokołu.
O przyjęciu do porządku obrad zgłoszonego tematu Rada Gminy zdecydowała jednogłośnie pozytywnie.
Głos zabrał Wiceprzewodniczący Rady p. Dariusz Podlejski informując, że na posiedzeniu Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych padł wniosek aby Wójt na forum Rady przedstawił dzisiaj informację na temat pomysłu dotyczącego zmiany systemu dowozu uczniów.
Radna p. Elżbieta Babińska – Rzeczywiście była o tym mowa na Komisji.
Sekretarz Gminy p. Ludwika Rezmer – Ja byłam na tej Komisji, słyszałam ten wniosek. Wniosek był głosowany, ale ja zrozumiałam, że na następną sesję. Nie na dzisiaj. Na dzisiaj nic nowego nie przygotowaliśmy.
Ustalono, że temat dowozu uczniów do szkół zostanie przez Wójta przedstawiony w punkcie „Sprawy bieżące,” a omówiony na kolejnej sesji.
Porządek obrad po zmianach:
1. Otwarcie XXII sesji.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie protokołu z przebiegu XXI sesji Rady Gminy.
4. Przyjęcie porządku obrad.
5. Informacja Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym.
6. Składanie interpelacji.
7. Uchwalenie Programu Promocji Zdrowia Psychicznego.
8. Stanowisko Rady Gminy w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego w budżecie gminy na rok 2014.
9. Wprowadzenie zmian do budżetu gminy na 2013 rok.
10. Uchwalenie planu pracy Rady Gminy na 2013 rok.
11. Sprawozdania z działalności Komisji Rady za 2012 rok.
12. Przyjęcie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
13. Podjęcie uchwały w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Drzycim.
14. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości komunalnej, położonej w Drzycimiu przy ul. Dworcowej 18.
15. Odpowiedzi na interpelacje.
16. Sprawy bieżące.
17. Wolne wnioski i zapytania.
18. Zamknięcie obrad.
Porządek obrad ze zmianami został przez Radę przyjęty przy jednym głosie wstrzymującym się.
Ad. 5.
Informację z realizacji zadań między sesjami przedstawił p. Wójt ( załącznik nr 4 do protokołu ).
Ad. 6.
Interpelacji nie składano.
Ad. 7.
Temat przedstawiła p. Karolina Daroń:
„Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2011 roku w sprawie narodowego
programu zdrowia psychicznego, gminy mają obowiązek upowszechniania wiedzy na
temat zdrowia psychicznego, kształtowania zachowań i stylów życia korzystnych
dla zdrowia psychicznego, radzenia sobie w sytuacjach zagrażających życiu.
Gminy mają obowiązek opracować lokalny program promocji zdrowia psychicznego, stąd
też konieczność podjęcia uchwały. W terminie od 25 stycznia do 8 lutego odbyły
się konsultacje. Otrzymaliśmy jedną pozytywną opinię od Towarzystwa Przyjaciół
Dzieci. Głównym założeniem działań przyjętych do realizacji w ramach programu
na lata 2013-2015 jest umożliwienie jego adresatom zwiększenia kontroli nad
zdrowiem psychicznym oraz polepszenie jakości życia. Adresatami programu są
mieszkańcy gminy Drzycim narażeni na niekorzystny wpływ czynników zagrażających
zdrowiu psychicznemu, osoby z zaburzeniami psychicznymi i
ich bliscy. Działania zapobiegawcze będą kierowane przede wszystkim do dzieci,
młodzieży, dorosłych, osób starszych i ich rodzin oraz osób znajdujących się w sytuacjach
stwarzających zagrożenie dla ich zdrowia psychicznego. Program będzie
finansowany z budżetu gminy Drzycim. Ze względu na ograniczony budżet
przewidujemy umieszczanie plakatów i ulotek w miejscach publicznych oraz
organizowanie prelekcji i pogadanek dla uczniów szkoły podstawowej i
gimnazjum.”
Przewodnicząca Komisji ds.
Kultury, Oświaty, Zdrowia- p. Elżbieta Babińska, w imieniu Komisji przedstawiła do programu
pozytywną opinię.
W otwartej dyskusji nikt nie
zabrał głosu.
Odczytana Uchwała Nr XXII/125/2013 w
sprawie przyjęcia Programu Promocji Zdrowia Psychicznego dla gminy Drzycim na
lata 2013-2015 została podjęta jednogłośnie – stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Ad.
8.
Wójt dokonał wprowadzenia w temat
informując, że „Projekt uchwały zawiera wyodrębnienie w roku 2014 funduszu
sołeckiego. Fundusz sołecki znany jest wszystkim doskonale, jaka jest jego rola
i w jaki sposób jest on realizowany. Sądzę, że większość Rady jest za tym żeby ten
fundusz w roku 2014 również funkcjonował.”
Pozytywne opinie do omówionego
projektu uchwały przedstawili:
-
p. Wanda Wyłupska w imieniu Komisji ds. Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i
Ochrony Środowiska,
-
p. Zygmunt Wycinek w imieniu Komisji ds. Budżetu i Finansów.
W otwartej dyskusji nikt nie zabrał
głosu.
Poddana pod głosowanie Uchwała Nr
XXII/126/2013 w
sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w roku 2014 została
przez Radę podjęta przy jednym głosie przeciwnym. Uchwała stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Ad.
9.
Temat, zgodnie z uzasadnieniem do
projektu uchwały omówiła p. Anna Maćkowska – Skarbnik Gminy: „W planie dochodów
dokonano następujących zmian:
1) Dział 756 „Dochody
os osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających
osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem”, rozdział 75618 „Wpływy z innych opłat
stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego na podstawie ustaw” §
0490 – Wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez jednostki samorządu
terytorialnego na podstawie odrębnych ustaw, zmniejsza się o kwotę 143.520,00 zł.
Zmniejszenie dochodów w tym zakresie wynika z obniżenia stawek opłat za
gospodarowanie odpadami komunalnymi.
2) Dział 900
„Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” rozdział 90002 „Gospodarka
odpadami” § 2460 – Środki otrzymane od pozostałych jednostek zaliczanych do
sektora finansów publicznych na realizacje zadań bieżących jednostek
zaliczanych do sektora finansów publicznych zwiększa się o kwotę 4.050,00 zł.
Gmina Drzycim otrzyma dotację
z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu na
organizację kampanii edukacyjno – informacyjnej dotyczącej wdrożenia nowego
systemu gospodarki odpadami, o czym informuje promesa udzielenia dotacji,
zgodnie
z którą Uchwałą Zarządu Nr 88/13 z dn. 08.02.2013 r. wniosek Gminy Drzycim
został wprowadzony na listę zadań do dofinansowania w 2013 roku.
W planie wydatków
dokonano następujących zmian:
1) Dział 010
„Rolnictwo i łowiectwo”, rozdział 01010 „Infrastruktura wodociągowa i
sanitacyjna wsi” zwiększa się o kwotę 8.000,00 zł. Zwiększa się zadanie
inwestycyjne pn.: „Rozbudowa sieci wodociągowej w gminie Drzycim (Drzycim,
Wery, Gródek) - projekt”, z uwagi na zwiększenie opracowania dokumentacji projektowej
w miejscowości Gródek o dwa kompleksy zabudowy jednorodzinnej, tj. teren, który
obejmuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Gródek
oraz tereny przy ulicy Polnej.
2) Dział 600
„Transport i łączność”, rozdział 60095 „Pozostała działalność” zmniejsza się o
kwotę 8.000,00 zł. Zmniejsza się środki przewidziane na realizacją zadania
inwestycyjnego pn:. „Budowa parkingu na działkach nr 182/17, 182/3, 183/1,
182/13, 182/11 – projekt”, ponieważ koszt wykonania projektu budowlanego na
wykonanie parkingu w Drzycimiu będzie elementem kosztu wykonania projektu
budowlanego na Zagospodarowanie centrum wsi Drzycim.
3) Dział 700
„Gospodarka mieszkaniowa”, rozdział 70095 „Pozostała działalność” zwiększa się
o kwotę 5.000,00 zł, aby zabezpieczyć
środki na nagłe remonty budynków komunalnych.
4) W dziale 750
„Administracja publiczna,” w rozdziale 75011 „Urzędy wojewódzkie” dokonuje się
przesunięć miedzy paragrafami. Zwiększa się § 4300 – Zakup usług pozostałych, a zmniejsza się § 4210 – Zakup
materiałów i wyposażenia o kwotę 1.250,00 zł. Powyższe przesunięcie podyktowane
jest faktem, że środki zaplanowane w § 4300 są niewystarczające na realizację
wydatków dot. m.in. opłat pocztowych oraz aktualizacji i konserwacji
programów komputerowych. Rozdział 75023 „Urzędy gmin (miast i miast na prawach
powiatu)” § 4300 – Zakup usług pozostałych zmniejsza się o kwotę 450,00 zł i
przenosi się do rozdziału 90002 § 4300 jako wkład własny na organizację
kampanii edukacyjno – informacyjnej dotyczącej wdrożenia nowego systemu
gospodarki odpadami.
5) Dział 754 „Bezpieczeństwo publiczne
i ochrona przeciwpoża-rowa,” rozdział
75405 „Komendy powiatowe Policji” zwiększa się o kwotę 3.000,00 zł, w celu
zabezpieczenia środków na zakup paliwa do pojazdów służbowych będących na
stanie Posterunku Policji w Osiu.
6) W dziale 851 „Ochrona zdrowia”,
rozdziale 85195 „Pozostała działalność” dokonuje się przesunięć miedzy
paragrafami.W związku z koniecznością zapłaty
zaległego zobowiązania Gminnej Przychodni w Drzycimiu wobec Narodowego Funduszu
Zdrowia (Kujawsko – Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiegow Bydgoszczy) za nieprawidłowo
rozliczone świadczenia zdrowotne w latach 2010 – 2011, a dokładniej za
świadczenia w zakresie położnictwa i ginekologii tworzy się § 4280 – Zakup
usług zdrowotnych i zwiększa się o kwotę 230,00 zł. Pozostałe zmiany dotyczą
zmniejszenia § wydatków w tym rozdziale:
§ 4010 – Wynagrodzenia osobowe
pracowników, 4110 – Składki na ubezpieczenia społeczne, 4120 – Składki na
Fundusz Pracy, 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia i § 4410 – Podróże
służbowe, krajowe.
7) W dziale 852 „Pomoc społeczna”
dokonuje się przesunięć między rozdziałami. Tworzy się rozdział 85204 „Rodziny
zastępcze” i zwiększa §
4330 – Zakup usług przez jednostki samorządu terytorialnego od innych jednostek
samorządu terytorialnego o
kwotę 649,00 zł, i jednocześnie zmniejsza się rozdział 85205 „Zadania w
zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie” § 4330 – Zakup usług przez
jednostki samorządu terytorialnego od innych jednostek samorządu terytorialnego
o kwotę 649,00 zł. Powyższa zmiana podyktowana jest koniecznością dokonania
opłaty za pobyt dziecka z terenu gminy Drzycim w pogotowiu rodzinnym (Podstawa
prawna: Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie
pieczy zastępczej art. 191 ust. 9 pkt 1).
8) Dział 854 „Edukacyjna opieka
wychowawcza”, rozdział 85415 „Pomoc materialna dla uczniów” zmniejsza się o
kwotę 8.000,00 zł.
9) Dział 900 „Gospodarka komunalna i
ochrona środowiska”, rozdział 90002 „Gospodarka odpadami” łącznie zmniejsza się
o kwotę 139.020,00 zł. Zmniejszenie wydatków w tym
zakresie wynika z obniżenia stawek opłat za gospodarowanie odpadami
komunalnymi. Dokonuje się również bardziej szczegółowego podziału paragrafów
wyodrębniając wydatki na wynagrodzenia, pochodne, zakupy materiałów i
wyposażenia i inne. Do tego rozdziału dodaje się również środki na organizację
kampanii edukacyjno – informacyjnej dotyczącej wdrożenia nowego systemu
gospodarki odpadami, w łącznej kwocie 4.500,00 zł, z czego 4.050,00 zł stanowi
dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w
Toruniu, a 450,00 zł wkład własny gminy.
10) Podczas posiedzeń
komisji stałych, głównie Komisji ds. Budżetu i Finansów wypracowano również
inne wnioski dotyczące zmian budżetu na 2013 rok. Zaproponowane zmiany dotyczą:
- zmniejszenie
upoważnienia Wójta do zaciągania
kredytów na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu
z kwoty 1.000.000,00 zł, do kwoty 500.000,00 zł.
- zmniejszenie
wydatków w rozdziale 92601 „Obiekty sportowe” o kwotę 24.245,00 zł i przeniesienie środków w kwocie 10.000,00 zł
na dotację dla Powiatu Świeckiego na bieżący remont drogi powiatowej Dąbrówka –
Kawęcin (dział 600 rozdział 60014 § 2320), a pozostałą
kwotę w wysokości 14.245,00 zł,
przeniesiono na bieżące remonty dróg gminnych, dokładnie na remont ul.
Słonecznej i Wędkarskiej w Gródku (dział
600 rozdział 60016 § 4270).
- zmniejszenie
dotacji celowej z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do
realizacji stowarzyszeniom o
kwotę 20.000,00 zł (dział 926 rozdział 92605 § 2820) i przeniesienie jej na
wynagrodzenia osobowe do Szkoły Podstawowej w Drzycimiu (dział 801 rozdział
80101 § 4010).
Dokonuje się również
aktualizacji wydatków majątkowych, które stanowią załącznik Nr 3 do niniejszej
uchwały. Zwiększa się zadanie inwestycyjne pn.: „Rozbudowa sieci wodociągowej w gminie Drzycim (Drzycim, Wery,
Gródek)”, o kwotę 8.000,00 zł, z uwagi
na zwiększenie opracowania dokumentacji projektowej w miejscowości Gródek o dwa kompleksy
zabudowy jednorodzinnej. Zmniejsza się środki kwocie 8.000,00 zł przewidziane
na realizację zadania inwestycyjnego pn:. „Budowa parkingu na działkach nr
182/17, 182/3, 183/1, 182/13, 182/11 – projekt”. Zmienia się również nazwa zadania
inwestycyjnego (poz. 22 i 23 załącznika). Poprzednia nazwa: „Budowa punktu
oświetleniowego w miejscowości Drzycim, przy ul. Szkolnej”, nazwa obowiązująca:
„Budowa oświetlenia ulicznego na odcinkach dróg w miejscowościach: Gródek – ul.
Wdecka i Okrężna,
Drzycim – ul. Szkolna i Osiedlowa oraz Wery – etap I: Budowa punktu
oświetleniowego w miejscowości Drzycim przy ul. Szkolnej”.
Zmiany dotyczą także aktualizacji planów w zakresie
wydatków na zadania zlecone gminie, zgodnie z załącznikiem Nr 4 do
niniejszej uchwały.
Aktualizacji uległ
również załącznik dotyczący dotacji oraz pomocy finansowej udzielonej z budżetu
Gminy Drzycim podmiotom należącym i nienależącym do sektora finansów
publicznych w 2013 roku. Zwiększono kwotę dotacji przewidzianej dla Powiatu
Świeckiego na remont drogi powiatowej Dąbrówka – Kawęcin o 10.000,00 zł, zmniejszono
również dotacje dla stowarzyszeń o kwotę 20.000,00 zł.
Aktualizacji uległ
również załącznik dotyczący planu wydatków na przedsięwzięcia realizowane w ramach
Funduszu sołeckiego. Zmianie uległa jedynie nazwa zadania inwestycyjnego w
sołectwie Drzycim. Poprzednia nazwa: „Budowa punktu oświetleniowego w miejscowości Drzycim, przy ul. Szkolnej”,
nazwa obowiązująca: „Budowa oświetlenia ulicznego na odcinkach dróg w
miejscowościach: Gródek – ul. Wdecka i Okrężna, Drzycim – ul. Szkolna i Osiedlowa oraz Wery –
etap I: Budowa punktu oświetleniowego w miejscowości Drzycim przy ul.
Szkolnej”. Zmiany zostały przyjęte na zebraniu wiejskim i są zgodne z uchwałą zebrania
wiejskiego sołectwa Drzycim.”
Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i
Finansów p.
Zygmunt Wycinek przedstawił do zaproponowanych zmian pozytywną opinię.
Dyskusja:
Radny
p. Zygmunt Wycinek – Chciałem tylko przypomnieć Państwu radnym, że w
zaproponowanych zmianach mają miejsce zmiany zaproponowane przez Komisję ds.
Budżetu i Finansów w miesiącu grudniu ubiegłego roku.
Poddana pod głosowanie Uchwała Nr
XXII/127/2013 w sprawie wprowadzenia
zmian do budżetu gminy na 2013 rok ostała przez Radę podjęta w następującym
wyniku głosowania: 13 głosów
„za” 1 przeciwny i 1 wstrzymujący
się. Podjęta uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
Ad.
10.
Odnośnie zaproponowanego planu pracy
Rady Gminy na 2013 rok nie wniesiono żadnych propozycji ani też uwag. Uchwała w
tym zakresie Nr XXII/128/2013 została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Ad.
11.
Roczne sprawozdania z działalności stałych
Komisji Rady przedstawili kolejno:
1)
p. Elżbieta Babińska,
2)
p. Wanda Wyłupska,
3)
p. Zygmunt Wycinek,
4)
p. Edmund Szymczak.
Sprawozdania stanowią załączniki nr 9, 10 i 11 do protokołu.
Ad.
12.
Wprowadzenia w temat dokonała p.
Sabina Majewska Inspektor ds. Oświaty: „Zgodnie z art. 30a
ustawy Karty Nauczyciela organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu
terytorialnego przeprowadza analizę poniesionych w poprzednim roku
kalendarzowym wydatków na wynagrodzenia nauczycieli, w odniesieniu do wysokości
średnich wynagrodzeń, oraz średniorocznej struktury zatrudnienia na
poszczególnych stopniach awansu zawodowego.
Kwota bazowa określana
jest corocznie w ustawie budżetowej.
Średnie
wynagrodzenie stanowi:
dla nauczyciela
stażysty - 100% kwoty bazowej
dla nauczyciela
kontraktowego - 111%
dla nauczyciela
mianowanego - 144%
dla nauczyciela
dyplomowanego - 184% kwoty bazowej, co daje odpowiednio w roku 2012 kwoty:
dla nauczyciela
stażysty od stycznia 2.618,10; od września
2.717,59
n. kontraktowego od
stycznia 2.906,09; od września
3.016,52
n. mianowanego od
stycznia 3.770,06; od września 3.913,33
n. dypl. od stycznia
4.817,30; od września 5.000,37
W
przypadku nieosiągania średnich wynagrodzeń, wylicza się kwotę różnicy; kwota
dzielona jest między zatrudnionych
i pobierających wynagrodzenie nauczycieli w roku, którego sprawozdanie dotyczy.
Nauczycielom wypłaca się do 31 stycznia dodatek uzupełniający. W terminie do 10
lutego samorząd sporządza sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń, i przedkłada je w terminie 7
dni RIO, Radzie Gminy, dyrektorom szkół i związkom zawodowym zrzeszającym
nauczycieli. Wzór sprawozdania ustalany jest przez MEN w drodze rozporządzenia.”
Po wstępnym omówieniu tematu p.
Majewska omówiła sprawozdanie, które stanowi załącznik nr 12 do protokołu.
Pozytywną opinię do omówionego
sprawozdania przedstawiła Przewodnicząca Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia.
W dyskusji głosów nie było.
Odbyło się natomiast głosowanie (
do odnotowania w
niniejszym protokole ). Rada Gminy przyjęła sprawozdanie jednogłośnie
pozytywnie.
Ad.
13.
Przewodniczący Rady przedstawił
wniosek czterech radnych, którzy zgodnie
z Regulaminem Rady wystąpili z inicjatywą
uchwałodawczą. Wniosek w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Drzycim, który
został przez Przewodniczącego odczytany stanowi załącznik nr 13 do protokołu.
Sekretarz Gminy – p. Ludwika
Rezmer przedstawiła wysokość wszystkich składników wynagrodzenia Wójta, które
obowiązuje od 2011 roku. Następnie
wyjaśniła, że proponowane wynagrodzenie
w projekcie uchwały załączonej do przedstawionego przez Przewodniczącego
wniosku, stanowi wysokość wynagrodzenia uchwalonego Wójtowi w
dniu 3 grudnia 2010 roku po objęciu
przez niego urzędu w drugiej jego kadencji, czyli - jak podkreśliła - jest to
powrót do wynagrodzenia ustalonego dla Wójta w 2010 roku.
Przewodniczący
Rady – Pan Wójt ma pecha, jeżeli chodzi o wynagrodzenie z tego
względu, że p. premier ogłasza co chwilę jako zwycięstwo nad administracją, że
nie zmieniają się wynagrodzenia w administracji rządowej. Tutaj stawka
wynagrodzenia zasadniczego jest najniższa z widełek. Od czterech lat Rada
Ministrów nie reguluje wynagrodzenia miesięcznego i tutaj pod tym
względem p. Wójt jest dość mocno pokrzywdzony. Pracownicy Urzędu otrzymują
podwyżki, bo mieszczą się w tabelach. Płace
ulegają podwyższeniu o stopień inflacji w ramach uchwalanego
corocznie przez Radę funduszu płac.
Dyskusja:
Radny
p. Edmund Szymczak – Dobrze się stało, że chcemy ten problem załatwić. Wiadomo,
że żaden problem się sam nie załatwia. Myślę, że minęło dość czasu żeby ocenić
pracę Wójta. Myślę, że każdy oceni to poprzez głosowanie.
Więcej głosów w dyskusji nie było.
Poddana pod głosowanie Uchwała Nr
XXII/129/2013 w sprawie wynagrodzenia
Wójta została przez Radę podjęta przy dwóch głosach wstrzymujących się. Podjęta
uchwała stanowi załącznik nr 14 do
protokołu.
Ad.
14.
Omówienia kolejnego wprowadzonego
tematu, dotyczącego wyrażenia zgody na sprzedaż domu przy ul. Dworcowej 18 w Drzycimiu dokonał p.
Wójt: „W uzasadnieniu tego projektu uchwały jest mowa o tym, że w projekcie
budżetu po stronie dochodów jest kwota, którą myślimy, że uzyskamy po sprzedaży
tego budynku. Można powiedzieć, że jest to konsekwencja uchwalenia budżetu na rok
2013.”
Opinie do omówionego tematu
przedstawili kolejno:
1)
p. Wanda Wyłupska – opinia pozytywna Komisji ds. Rolnictwa, Gospodarki
Przestrzennej i Ochrony Środowiska,
2)
p. Elżbieta Babińska wyjaśniła, że Komisja w wyniku głosowania nie wydała
opinii.
3)
p. Zygmunt Wycinek również nie przedstawił opinii, gdyż w wyniku głosowania
Komisja ds. Budżetu i Finansów jej nie wyraziła.
Dyskusja:
Radny
p. Tadeusz Kaszubowski – Chciałbym wniosek formalny złożyć do protokołu, żeby
budynek, jeśli dojdzie do sprzedaży, nie poszedł niżej niż 220-230
tysięcy. Jeśli pójdzie za 150, to nie ma
sensu, niech zostanie. Taki wniosek składam. Proszę o przegłosowanie.
Radna
p. Wanda Wyłupska – w projekcie budżetu założono, 310 tysięcy ze sprzedaży tego
budynku.
Wójt
– Sami wiemy, jak nieruchomości idą w dół. Działki budowlane też nie są już tak
cenne, jak 3-5 lat temu. Im dłużej nie będziemy chcieli sprzedać tego tym cena
będzie mniejsza. Takie ograniczenie właściwie moglibyśmy przegłosować, ale to
nam zablokuje jakąkolwiek formę sprzedaży. Albo jest uchwała na sprzedaż, albo
jest ta uchwała ograniczona. Jeżeli jest ograniczona, jest warunkowa. Jeżeli w
przetargu nie osiągniemy kwoty, która została tak luźno zaproponowana bez
opinii rzeczoznawcy? Trudno mi się
odnieść. Czy to będzie 220? Czy 218 - już jest problem. Sytuacja zablokowana.
Nie chciałbym faktycznie takich ram wyznaczać. Sami Państwo wiecie na czym
polega przetarg. Myślę o sprzedaży w przetargu nieograniczonym i rozpropagowanym
mocno.
Radny
p. Tadeusz Kaszubowski – Koleżanka powiedziała, że w budżecie było przyjęte 310.
Ja już obniżyłem, bo sama wartość ziemi jest około 40-50 tysięcy. Myślę, że
budynek był wyceniony bez zrobienia dachu na 150, czy 170 tysięcy. Było trochę
remontu. Za 220 powinien iść. Jeśli nie będzie, będziemy dyskutować dalej. Taką
barierę chciałbym założyć żeby nie poszedł za 150. Za 150 niech stoi i robimy
mieszkania socjalne. 150, w tym punkcie, to jest trochę mało. Taki wniosek
złożyłem. Jeżeli radni się zgodzą to mogą głosować. Uważam, że jest to
zabezpieczenie a nie blokowanie.
Przewodniczący
Rady podkreślił, że tutaj chodzi o to żeby nie obniżać ceny wywoławczej, bo
wówczas sprzedaż ta jest nieopłacalna.
Radny
p. Jerzy Krüger – Chciałbym się odnieść do wniosku ponieważ niesie on za sobą
wskazania dla kogoś, kto chce kupować. Jeśli wyznaczymy jakieś minimum, to
możemy sami sobie zaniżyć. Może rzeczoznawca wyceni to na 350- 400 tysięcy, a
tu nasza sugestia, żeby nie było niżej niż ileś. Dopatrywałbym się nawet w
takim zachowaniu, że pod czyjąś potrzebę zaczynamy tworzyć dane. To jest trochę
ryzykowny temat dla mnie. Wolałbym nie wchodzić w tego typu ustalenia na
początku. Powinniśmy się dzisiaj skupić na tym, czy ten budynek jest nam
potrzebny, czy nie. Rozpocznijmy od wyceny. Jeżeli będzie rzeczywiście niska
wycena możemy całą uchwałę odwołać.
Radny
p. Tadeusz Kaszubowski – Panie radny widać, że nie jest pan na rynku
mieszkaniowym. Po drugie, ja nie chcę
zaniżać, bo to idzie tylko do protokołu, żeby nie poszedł za 150. Ten budynek
nie jest więcej warty niż 220-230 i będzie na to przetarg. Jeżeli da ktoś 220,
to będę dziękował. Niech ten budynek idzie. My nie chcemy przeciwko, ale chcemy
go sprzedać po realnych kosztach. Ja nie ustawiam tu przetargu dla siebie, czy
dla kogoś innego. Na poprzednich sesjach też zwracałem uwagę żeby nie poszedł
za 150 tysięcy, bo ja byłem za sprzedażą już dawno i jestem. Ta bariera ma być
zapisana dla nas w protokole, nie w uchwale. Nie wiadomo, czy rzeczoznawca w
ogóle wyceni na 220 tysięcy. Jak nie wyceni, to będziemy się zastanawiać.
Proszę o przegłosowanie.
Za określeniem dolnej ceny
zaporowej w kwocie 220 tysięcy
opowiedziało się 7 radnych, 5 było przeciwnych, 3 osoby wstrzymały się od
głosu. Wniosek uzyskał wymaganą większość o został przyjęty do protokołu.
Przewodniczący
Rady wyjaśnił, że do sprawy Rada może zawsze wrócić, bo są to wytyczne dla p.
Wójta.
Wójt
– Przetargi ogłaszamy po to żeby jak najwięcej osób o nich wiedziało. Gro osób
będzie obserwowało, kiedy został on ogłoszony. Musimy przygotować jeszcze całą
dokumentację, podziały geodezyjne,
tak, że to nie będzie za miesiąc.
Pierwszy przetarg, który będzie ogłoszony będzie opiewał na taką kwotę, jaka
będzie wynikała z wyceny biegłego rzeczoznawcy.
Jeżeli ta kwota będzie niższa, to już się kłóci z tym, co Rada ustaliła.
Przewodniczący
Rady – To p. Wójt ogłosi przetarg po kolejnej sesji, gdzie zostaniemy zapoznani
z wyceną rzeczoznawcy.
Po przeprowadzonej dyskusji Uchwała nr
XXII/130/2013 została przez Radę podjęta w następującym wyniku głosowania: 10
głosów „za” 4 przeciwne i 1 wstrzymujący
się. Podjęta uchwała stanowi załącznik
nr 15 do protokołu.
Ad.
15.
W szóstym punkcie obrad interpelacji
nie złożono.
Ad.
16.
Wójt
– Sprawa dowozów, jaka jest w tej chwili, to wszyscy wiemy jak to funkcjonuje i
na jakich zasadach się to wszystko odbywa. Mamy dwie szkoły publiczne na
terenie naszej gminy, do których są dowożone dzieci. Mamy 3 autobusy plus jeden
autobus dziewiętnastomiejscowy plus bus siedmiomiejscowy. Wszystkie pojazdy
kursują, można powiedzieć, że od rana do późnego popołudnia pracują na rzecz
dowozów i odwozów dzieci do szkół. Jest to dla nas, jako gminy kosztowna sprawa
i co roku te koszty są coraz wyższe. Rynek jest taki, że zaczyna rozglądać się za tym żeby w tego typu
przedsięwzięcia wchodzić. Jest PKS, jest też zainteresowana inna firma VEOLIA
tzw. też są zainteresowani dowożeniem dzieci w gminach. W innych gminach tego
typu dowozy są już realizowane, czy PKS, czy tą VEOLIĄ. Z tego, jakie mamy
rozeznanie jest to pozytywnie odbierane przez rodziców i dzieci, które są dowożone i
przez szkoły, do których są dowożone. Nie ma spóźnień i innych elementów, które
w jakiś sposób dezorganizują pracę szkół. Do nas również zgłaszały się oba
przedsiębiorstwa, o których mówię, bo jeszcze nie wiem, czy jakieś inne
przedsiębiorstwo się nie ujawni, kiedy będziemy chcieli ogłaszać przetarg.
Różnica w kosztach, których my ewentualnie nie będziemy ponosić polega na tym,
że przewoźnicy, którzy świadczą usługi na rzecz takich jednostek samorządu
terytorialnego, jak my, czyli dowóz dzieci do szkół otrzymują od Zarządu
Województwa dofinansowanie do biletów miesięcznych. To dofinansowanie jest w
wysokości 51%. Jeżeli bilet miesięczny kosztuje 100 złotych, to Marszałek
dopłaca do niego 51 złotych. Stąd są oszczędności, których my nigdy nie
uzyskamy ponieważ my takiego dofinansowania do przewozów nie uzyskamy. Inne
aspekty, inne szczegóły być może będę mógł przygotować na najbliższą sesję, bo
w tej chwili jest to bardzo wstępne rozmyślanie, wstępne kalkulacje, wstępne
przymiarki do tego w jaki
sposób i w jakiej formie będziemy realizowali
te przewozy. Szczegółów póki co, nie chciałbym mówić. Szczegóły dzisiaj
są takie, a za miesiąc może być nieco inaczej lub całkowicie inaczej. Patrząc
na szkoły, na gminy, które już z tego korzystają widzimy pozytywne aspekty
takiego rozwiązania. Liczę, że u nas również będzie więcej pozytywnych stron
takiego rozwiązania niż negatywnych. Myślę, że oszczędności, które wstępnie
szacujemy są na tyle dla naszego budżetu ważne i istotne warto podjąć to
niełatwe rozwiązanie zmiany przewoźnika, pozbycia się własnego parku autobusów,
własnych ludzi, których dzisiaj zatrudniamy na rzecz oszczędniejszego
gospodarowania środkami, które są przeznaczone na dowozy.
Radny
p. Tadeusz Kaszubowski – Chciałbym zapytać się, czy jest taka możliwość jakby
ci pracownicy utworzyli spółkę z kapitałem Urzędu Gminy ( bo autobusy są Urzędu
Gminy ), czy tą dotację by otrzymywali?
Wójt
– Przyznam szczerze, że nie rozważałem takiego rozwiązania. Być może jest to
jakieś rozwiązanie. Gdyby faktycznie taka spółka powstała. My bylibyśmy skłonni
przekazać im te autobusy, jak to mówią za symboliczną złotówkę, czy za jakąś
kwotę umowy dzierżawnej, jak najbardziej
byłbym skłonny w takie rozwiązanie iść.
To jest na żywo zadane pytanie. Trudno mi się do tego tak szczegółowo
odnieść.
Wiceprzewodniczący
Rady p. Dariusz Podlejski – Myślę, że to jest dobry pomysł. Oczywiście musi on
być poparty wyliczeniami stosownymi. Jeżeli będzie tylko taka możliwość
dofinansowania tej spółki, która miałaby powstać, to jest to bardzo dobre
rozwiązanie, które poparłbym już dzisiaj gdyby rzeczywiście mogło tak
funkcjonować o ile w naszych zamysłach ma to tak funkcjonować. Chciałbym
powiedzieć, że ten temat powinien być przedyskutowany szeroko we wszystkich
Komisjach, które będą odbywały się przed kolejną sesją. Przypominam, że
składałem wniosek żeby to Rada opiniowała na kolejnej sesji, jeżeli będzie to
podjęte w tematyce posiedzenia.
Radny
p. Tadeusz Kaszubowski – Chciałbym, aby p. Wójt się zorientował w tej sytuacji,
wtedy można by kierowców zmobilizować, żeby nie pozbywać się, żeby mieli pracę.
To by było najmniej krzywdzące, a wiemy, co mamy.
Wójt
– Kiedyś chyba były jakieś przymiarki, żeby kierowcy przejęli autobusy w
dzierżawę, ale to nie wyszło. Dzisiaj faktycznie, kiedy ten przewoźnik taki
duży mocno wchodzi do gmin może takie właśnie rozwiązanie jak szkoła w
Sierosławiu się usamodzielniła, koszty nauczycieli spadły, funkcjonują. Być
może forma spółki pracowniczej, czy czegoś takiego? Garaże też moglibyśmy im w sposób niezyskowny wynająć,
jak najbardziej jestem za tym żeby koszty, których się spodziewam, po
ewentualnej zmianie były porównywalne z tym co ta spółka pracownicza, czy ten
podmiot, który powstanie na bazie naszego sprzętu i na bazie naszych kierowców
pozwoli nam zaoszczędzić w budżecie. Jak najbardziej jestem za tym żeby to
można było tak przeprowadzić z zyskiem dla nas wszystkich. Nie możemy nie
widzieć znaczących kosztów dowozów.
Radny
p. Jerzy Krüger – Chciałbym nawiązać do
artykułu w „Czasie
Świecia” na temat dróg osiedlowych za szkołą Gródku. Co roku pojawia się ta
sama sytuacja ponieważ mieszkańcy
budynków postawionych na tym terenie mają ciągle pretensje do gminy,
która im sprzedała te działki, że drogi nie są w
odpowiednim stanie, że ciągle brną w
błocie i takie sygnały docierają do nas. Jestem radnym z tego terenu i muszę
wysłuchiwać takich uwag. Na ostatniej Komisji Budżetowej p. Wyłupska i p. Szymczak
też zwracali na to uwagę. Mieszkańcy protestują. Muszę powiedzieć Państwu, że
te działki były sprzedawane 25 może 30 lat temu przez gminę i dzisiaj po
upływie tego terminu można by powiedzieć, że ci, którzy kupili te działki zostali przez gminę wyprowadzeni w pole.
Drogi rzeczywiście nie są utwardzone. Szczególnie w tym okresie
wczesno-wiosennym są, jakie są. Po prostu są takie duże kałuże, wyboje, dziury,
że transport jest utrudniony, a
komunikacja piesza - niemożliwa. Dochodzą z tego osiedla dzieci do szkoły, do
punktu zbiorczego do autobusów i rzeczywiście muszą zmieniać obuwie, bo
ogrodzenia, które są po obu stronach tej drogi nowej – ul. Miodowej
uniemożliwiają przejście poza teren, poza ulicę i muszą iść tą drogą. Droga
jest wyboista i zalana wodą. Działki, które były sprzedawane przez gminę w
Drzycimiu, na tej górce tam za piekarnią były sprzedawane o wiele później niż w
Gródku i tam mieszkańcy doczekali się utwardzenia dróg. To wydaje się rzeczą
naturalną, że ktoś, kto sprzedaje działki powinien zatroszczyć się to żeby te drogi dojazdowe do posesji były w
takim stanie żeby nadawały się do użytku. My w Gródku nie możemy się tego
doczekać, więc jestem ciekawy, jaka jest reakcja p. Prze-wodniczącego, bo kto
czytał artykuł wie, co p. Przewodniczący powiedział. Miał być temat poruszony
na tej sesji, a do tej pory nie było osoby, która zainteresowałaby się tym
tematem. Z racji tego, że jestem z tego terenu i tam są moi wyborcy, czuję się w
obowiązku żeby ten temat poruszyć. Ta inwestycja jest ujęta w planie wieloletnim
inwestycyjnym tylko jakoś nie może doczekać się realizacji. Mamy projekty,
tylko działać. Temat zniknął. Chciałbym, aby kilka minut poświęcić na omówienie
tego tematu, bo coś musimy ludziom powiedzieć. Ludzie są już zdeterminowani i chcą żeby wreszcie ten temat
został załatwiony.
Radna
p. Elżbieta Babińska - Mieszkańcy Gródka nie są odosobnionymi mieszkańcami,
którzy mają problem dotyczący dróg. W całej naszej gminie, nie mówię o samym
Drzycimiu, są drogi nieutwardzone, gdzie są wyboje. Na drogach utwardzonych
porobiły się takie dziury, że będą podlegały wiosną gruntowej naprawie. W samym
centrum Drzycimia dziury wymagające naprawy, ulica Szkolna, gdzie porusza się
duża liczba osób z osiedla do centrum
Drzycimia są takie wyboje, że można koła pourywać. Na ulicy Polnej też jest
teren nieutwardzony. Nie wspomnę już o takich drogach, jak do Rowienicy.
Mieszkańcy dzisiaj interweniowali w sprawie tej drogi nieszczęsnej. W całej
gminie mamy problem z drogami. Gródek nie jest odosobnioną miejscowością.
Radny
p. Jerzy Krüger – Jest taka mała uwaga. Podzieliłbym temat na drogi i bezdroża.
Ja mówiłem o bezdrożach w Gródku, które są nazwane ulicami, a pani mówiła o
drogach. Rozumiem, że każdy w swojej miejscowości chciałby coś w tym temacie
załatwić. Moja prośba była skierowana żeby zastanowić się właśnie nad tym
tematem i nie wszczynać dyskusji na temat dróg w całej gminie, bo wiadomo, że
wszędzie są jakieś potrzeby. Chcę, żeby ludzie siedzący w tej Radzie odnieśli
się akurat do tego tematu.
Radna
p. Elżbieta Babińska - Chciałam tylko powiedzieć, że ze sprzedaży budynku na
Dworcowej na ulice nie wystarczy.
Radny
p. Tadeusz Kaszubowski – Panie radny proszę wskazać z jakiego mamy brać działu i
robimy drogę. To nie jest tak proste żeby to zrobić. Tam potrzeba ok. 300
tysięcy. Moglibyśmy zrezygnować z sali, z czegoś jeszcze i byśmy tę drogę
robili. Musimy się zastanowić na przyszły rok, bez złości, bo tam jest już czas
na tę drogę. Musimy szukać tych pieniążków. Coś, co chcemy sprzedać sprzedajmy,
za jak największe pieniążki żeby coś zrobić w tej gminie. Jeszcze przyszły rok
i jest koniec kadencji i drogi zostaną dziurawe. Musimy wspólnie się wspierać i
myśleć.
Radny
p. Zygmunt Wycinek – Sprawa tych dróg osiedlowych w Gródku była omawiana na
Komisji Budżetu i to dosyć szczegółowo, prawie jak na Komisji Rolnej. Mówiliśmy
też o środkach,
które są przewidziane na remont tych dróg w Wieloletnim Planie
Inwestycyjnym. Mówiło się o roku 2014. Wójt przedstawiał kwestię kompleksowej
budowy tych wszystkich ulic. Mało tego, powiązania braku możliwości etapowania
na pieniądze, które miały być zabrane z budowy chodnika w Drzycimiu, a przeznaczone
właśnie, bo taka była propozycja, na remont ulicy Miodowej. Później padła następna propozycja
aby za te pieniądze może pobudować chodnik przy ul. Broniewskiego. Następnie
padła propozycja p. Wójta, że najpilniejszy byłby zajazd przy szkole, gdzie autobusy
w tej chwili stają i dzieci czekają w błocie. Tych potrzeb pokazano w jednym
momencie kilka i wartościowo mniejszych niż ta przebudowa ulic w Gródku, które
niewątpliwie powinny być przebudowane, wyremontowane, aby nie były w takim stanie, jak są, tylko
popieram tutaj głos p. radnego Kaszubowskiego,
aby o sprawie nie zapominać tylko nie w tym budżecie, w którym nie ma
możliwości ani środków, nie kombinować i nie dzielić tego budżetu, w którym
brakuje w tej chwili jeszcze, aby się domknął ponieważ, jak mówimy budynek
przy Dworcowej 18 za 300 tysięcy sprzedany nie będzie. Nie można zapominać o
sprawach realnych i trzeba je uwzględniać w przyszłości.
Wójt
– Wartość tej całej inwestycji, dotyczącej przebudowy dróg, z kosztorysu wynika 943.687,-
złotych. To jest załatwienie wszystkich dróg na osiedlu przy szkole w Gródku. Można
podzielić, bo tak mamy przygotowany projekt i może za połowę tej kwoty można
było te najbardziej newralgiczne miejsca. Całościowo załatwić dwie ulice:
Szkolna i Miodowa np. za połowę tej kwoty.
Radny
p. Jerzy Krüger – Ani jednym słowem nie sugerowałem, aby się zająć tematem w
tym roku z tegorocznego budżetu. Nawet byłem przeciwny na Komisji żeby temat
rozwiązywać interwencyjnie i wyrzucać jakieś pieniądze cząstkowe. Ja nazywam to
wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Wyrównywanie, czy łatanie
dziury też tworzy jakieś wydatki. Po co wyrzucać na coś pieniądze, co za chwilę
obróci się w stan poprzedni. Chodziło mi o to, żeby pamiętać i
jeśli będzie taka wola wszystkich radnych w przyszłym roku żeby ten temat
był załatwiony. Wcześniej zaplanować i umówić się, co do tego, że jesteśmy
wszyscy zgodni żeby to zadanie w przyszłym roku zostało wykonane.
Przewodniczący
Rady – Nie chciałbym mówić, która inwestycja jest ważniejsza, tylko żebyśmy
mieli jasność, co do przyszłorocznego budżetu. Można mieć pretensje do
wszystkich, że się czegoś nie robi, tylko że my nie robimy czegoś dlatego, że
nie chcemy, tylko dlatego, że mamy po prostu za mało środków a potrzeby są
wielkie. Tak jest od roku 1990, od kiedy powstały samorządy. Żeby było więcej
środków to trzeba mieć większe dochody. Z tym jest najtrudniej. Ratujemy się
sprzedażami nieruchomości, działek i innych rzeczy. Z drugiej strony staramy się działać
i czynimy oszczędności. Tutaj zaczyna się komedia. Pan Wójt doświadczył tego
ostatnio, ja poprzednio. Wskazujemy oszczędności a wszyscy mówią „oszczędności
nie” bo trzeba dać. Wtedy do dzielenia pieniędzy, jest mnóstwo chętnych.
Dzisiaj ponosimy jeszcze konsekwencje jednej podstawowej rzeczy. Jeżeli byśmy
mieli z własnych
środków wydać 600 tysięcy na drogi, to jest niemożliwe z jednego prostego
względu. Licząc spłatę kredytów kapitału plus odsetki. Po prostu takich wolnych
środków w
budżecie nie ma. To są konsekwencje naszych poprzedników, że wolnych środków w budżecie nie ma na
inwestycje. To jest nasza największa bolączka. Z jednej strony chcemy być
dobrzy, z drugiej
wymagamy. Musimy w przyszłości wypracować kompromisy. Jak możemy cokolwiek
planować? U nas to jest łatanie dziur. Budżet znam na wylot od 23 lat. Tutaj
nie ma cudów. Wymaga to niestety od nas tych dwóch działań: albo zwiększenia
dochodów, czego się zrobić nie da, albo szukania oszczędności, z czym jest
właśnie bardzo duży problem. Podnieść podatki od nieruchomości, rolny, czy
likwidacja szkół, czy właśnie teraz sprawy dowozu. To są rzeczy, które musimy w
sumieniu rozważyć. Ja osobiście do nikogo pretensji nie mam. Chodzi o to, że w
kampanii wyborczej są takie obietnice. Każdy obiecuje: obniżę podatki, zwiększę
dochody i dam wszystkim. A tutaj mamy szarą rzeczywistość i musimy się z tym
zgodzić.
Radna
p. Wanda Wyłupska – Na Komisji ds. Rolnictwa gościliśmy p. Mellera - Dyrektora
Zarządu Dróg Powiatowych, który przedstawił nam program inwestycji dotyczący
dróg na lata 2014-2020. Mówił, że na początku stycznia odbyły się rozmowy z
wójtami gmin. W wyniku tych rozmów ma powstać ten plan. Na terenie naszej gminy
w tym programie znalazłyby się drogi: Drzycim-Świecie (2014 – przy udziale
finansowym gminy Drzycim), Drzycim-Brzemiona (2018 – przy udziale finansowym
gminy Drzycim i gminy Lniano), Drzycim-Żur 2017, Dąbrówka, Biechówko-Biechowo
2020 r. Pan Dyrektor mówił o drodze powiatowej Dąbrówka-Kawęcin-Bramka ( Wójt
Gminy Bukowiec przejmie część tej drogi w zasoby gminy ) że jest możliwość aby i nasza gmina przejęła jako
drogę gminną część tej drogi należącą do gminy Drzycim.
Skarbnik
Gminy – Rzeczywiście takie rozmowy się odbyły i w 2014 roku, gdyby to
wszystko doszło do skutku Powiat chciałby oddać nam odcinek drogi 1.600 mb Dąbrówka-Kawęcin.
Zrobienie tej drogi wyniosłoby ok. 500
tysięcy, z czego 300 tys. dałby Powiat ok. 130 uzyskalibyśmy z Funduszu Ochrony
Gruntów Rolnych i 70 tysięcy gmina musiałaby dołożyć z własnego budżetu. Na
Komisji Rolnictwa p. Dyrektor Meller mówił, że z FOGR-u można wyższą kwotę
uzyskać i mogłoby odbyć się bez udziału środków z naszej gminy. To są wstępne
plany. Teraz czekamy na inicjatywę Powiatu. Potem dowiemy się, czy Rada chce
przejąć tą drogę, a później dopiero remont. Mieliśmy w budżecie na remont tej
drogi 9 tysięcy i teraz dołożyliśmy 10 tj. już 19 tysięcy. Postanowiliśmy, że
przeznaczymy w tym roku na coś te pieniądze, a w roku przyszłym zrobimy z Powiatem
drogę kompleksowo.
Wójt
– Warunkiem jest przejęcie przez nas tej drogi na własność i wówczas będziemy
mogli przekazać środki na remont bez przekazywania dotacji Powiatowi. Być może
powinniśmy w ten sam sposób przejąć drogę do Rowienicy i tą samą metodą uzyskać
pieniądze na jej remont. Przejęcie jej, jako całości tj. od asfaltu do centrum
Rowienicy mogłoby wpłynąć pozytywnie na gruntowny jej remont. Rada Powiatu musi
się zdecydować, czy chcą nam również tą drogę przekazać.
Radna
p. Elżbieta Babińska – Cieszę się, że usłyszałam tutaj takie zdanie od Wójta.
Popieram to stanowisko, bo codziennie tam musi dojechać BUS po dzieci.
Radny
p. Tadeusz Kaszubowski – Tam pieniążki na drogę do Kawęcina są – 9 tysięcy. Pan
Dyrektor powiedział, że jak przejmiemy drogę musimy zrobić projekt i te
pieniądze przydadzą się na projekt.
Wójt
– Dlatego nie robimy żadnych zmian dalszych w tej materii, niech one na razie
są.
Przewodniczący
Rady - Mam jeszcze jedną uwagę do
tworzenia budżetu. Padły tu przed chwilą słowa, że środki możemy przeznaczyć na
inny cel. Jak je dzisiaj przeznaczymy na inny cel, to jutro już ich nie będzie.
Trzeba się też zastanowić nad kolejnością ich wydatkowania. Jeżeli chcemy
zrobić większe inwestycje należy środki koncentrować, aby przeszły w nadwyżkę
budżetową i były wydane w roku przyszłym. Jest to kwestia strategii i myślenia.
Ad.
17.
Sołtys
sołectwa Mały Dólsk – Kiedy się mówi, że się zrobi to, czy tamto w dniu wyborów
jest to okłamywanie wyborców. Mówi się o drogach w Drzycimiu, Gródku, Rowienicy
i o tym, że nie ma pieniędzy. Ja wiem, że ich nie ma, bo nie ma ich wszędzie.
Mówi się o bezdrożach. Zapraszam do Małego Dólska żeby zobaczyć jak wygląda
droga krossowa, bo tak bym ją nazwał. Mam tu do Wójta też trochę pretensji, bo
2 tygodnie temu prosiłem żeby chociaż przejechał tą drogą. Oczywiście
przejechał się, bo widziałem go osobiście i chyba mu się udało przejechać, bo
nie wracał. Pan Kaszubowski wie ile kosztuje budynek, wie ile kosztuje działka,
to po co mamy zatrudniać rzeczoznawcę żeby nam wyceniał? Po co nam
rzeczoznawca, jak Pan to wszystko wie. Pan Kaszubowski wycenił budynek na 220
tysięcy, działkę na 50, to za budynek będzie 170. Proste liczenie. Pan mówi, że
za budynek musi być 220, to ja tego nie rozumiem.
Radny
p. Zygmunt Wycinek - Chciałbym zwrócić uwagę, że w porządku obrad w dniu
dzisiejszym nie mamy punktu „Ocena pracy Rady.” Proponuję przejść do meritum.
Wiceprzewodniczący
Rady – Patrząc na to pomieszczenie, w którym się znajdujemy
i te zacieki, które są za nami chciałbym zapytać p. Wójta, czy zauważył je i w
tym temacie w najbliższym czasie będzie coś zrobione? Może w ramach napraw
gwarancyjnych?
Wójt-
Zauważyłem i faktycznie są to rzeczy niepokojące. Trudno natomiast wykazać
przyczynę, może to jakiś śnieg podwiewający powoduje właśnie tego typu rzeczy. W
formie jakiejkolwiek naprawy trzeba będzie usunąć te usterki.
Radny
p. Edmund Szymczak zwrócił uwagę, aby godło powiesić na inną ścianę.
Wójt
przyznał rację i dodał, że brakuje jeszcze zegara.
Radny
p. Tadeusz Kaszubowski – Panie Wójcie, czy wyjaśniła się sprawa tych 40 tysięcy,
co były na poprawki? Czy w sądzie już coś jest wyegzekwowane?
Wójt
– Rozprawa się zakończyła jesienią ubiegłego roku. Pan inspektor nadzoru został
zobowiązany do pokrycia tych kosztów. Pan inspektor odwołuje się od tego
wyroku.
p.
Maria Majewska – Mamy taką informację, że w pierwszej instancji sąd zasądził od inspektora nadzoru
pokryć żądaną kwotę, ale każdy ma prawo odwoływania się od wyroku i wiemy od
naszego radcy, bo on jest naszym pełnomocnikiem, że inspektor nadzoru z tego
skorzystał. Na dzień dzisiejszy jeszcze nie wiemy, kiedy dalsze czynności
nastąpią. Odnośnie zacieku – budynek ma gwarancję i oczywiście wystąpimy, aby
dokonano naprawy gwarancyjnej. Takie rzeczy zdarzają się, ale po to jest
gwarancja żeby wyegzekwować.
Ad.
18.
O godz.1635 Przewodniczący
Rady podziękował wszystkim za udział w obradach i uznał XXII sesję za
zamkniętą.
Uwaga: Opinie Komisji stanowią załączniki nr 16, 17 i 18 do protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy
Józef Gawrych
Józef Gawrych
metryczka
Wytworzył: Bożena Szajerka (5 marca 2013)
Opublikował: Jacek Szopiński (6 marca 2013, 10:30:43)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1175