Protokół z przebiegu posiedzenia Komisji ds. Budżetu i Finansów z dnia 27 kwietnia 2009 roku
P R O T O K Ó Ł nr 3/2009z przebiegu posiedzenia Komisji ds. Budżetu i Finansów
odbytego w dniu 27 kwietnia 2009 roku ( posiedzenie trwało od godz. 13-tej do godz. 1430 )
W posiedzeniu udział wzięli wszyscy członkowie Komisji zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 1 do protokołu.
Spoza składu Komisji w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Wójt Gminy – p. Waldemar Moczyński
2. Przewodnicząca Rady Gminy – p. Elżbieta Babińska
3. Skarbnik Gminy – p. Bogusława Radzikowska
Posiedzeniu przewodniczył: p. Jacek Gawrych – Przewodniczący Komisji.
Porządek posiedzenia :
1. Stwierdzenie quorum. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.
2. Opinia Komisji do sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2008 rok.
3. Sprawy bieżące.
Przebieg posiedzenia:
Ad. 1.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że zgodnie z listą obecności w posiedzeniu uczestniczą wszyscy członkowie Komisji.
Porządek posiedzenia został przyjęty jednogłośnie. Protokół z poprzedniego posiedzenia został przyjęty przez Komisję jednogłośnie.
W wyniku głosowania Komisja odstąpiła od nagrywania przebiegu posiedzenia.
Ad. 2.
Pani Skarbnik poinformowała, że udzieli odpowiedzi na pytania związane z realizacją budżetu opisaną w sprawozdaniu, które wszyscy radni otrzymali.
Radny p. Dariusz Podlejski omówił uwagi, które miała Komisja ds. Kultury na posiedzeniu 20 kwietnia. Dodał: „Można w trakcie roku śledzić wydatkowanie środków i lepiej je realizować.”
Przewodniczący Komisji – W sprawozdaniu wykazano, że wykonano 73 % planu w sporcie, a na sesji we wrześniu Rada Gminy uchwaliła dodanie na sport 8 tys. złotych. Po co się dodaje środki, kiedy nie są wykorzystane.”
Przewodnicząca Rady – Dlaczego w takim razie były dodane?
p. Skarbnik – W tej chwili nie pamiętam, ale nigdy nie dodaje się środków bez powodu.
Radny p. Dariusz Podlejski – Przypominam sobie, że była zrealizowana impreza „Cała Polska biega” i nie była ona przewidziana w planie wydatków. Jej koszt sięgał 5 tys. złotych, stąd przypuszczam, że była potrzeba dodania środków na wydatki zaplanowane. Czy środki niewykorzystane można przeznaczyć na budowę boiska?
Wójt – Środki niewykorzystane zawsze przechodzą w nadwyżkę budżetową. Wiele sołectw nie wykorzystało środków, które wcześniej za planowano, stąd takie wykorzystanie.
Przewodniczący Komisji – Co zrobić z taką informacją, jak ktoś przychodzi i chce zorganizować imprezę, a mówi się mu, że nie ma pieniędzy?
Wójt – Nie jest to możliwe. Chyba, że nie miały być to środki na sport. Co to były za osoby? Chociaż mogło tak być przez jakiś czas przed sesją wrześniową.
Przewodniczący Komisji – Postaram się znaleźć te osoby.
Radny p. Zygmunt Wycinek – W zakresie utrzymania dróg też nie wykorzystano środków, a nie zrealizowano wniosku p. Szymczaka.
Radny p. Dariusz Podlejski – Sprawozdanie z realizacji budżetu najlepiej składać co kwartał. Wtedy będziemy śledzić wydatki na bieżąco.
Wójt – Środki zostały z zimowego utrzymania dróg przeznaczone na listopad i grudzień. Zima, jak wiemy była łagodna i środki pozostały.
Radny p. Zygmunt Wycinek – Istnieją sposoby lepszego wykorzystania środków, np. sprawozdanie za 8 miesięcy.
Radny p. Edmund Szymczak – Lepsze wykorzystanie środków będzie sprzyjało lepszej atmosferze na sesji. Rozumiemy, że budżet nie jest z gumy i to, że musi pozostać rezerwa budżetowa.
Radny p. Dariusz Podlejski – We wrześniu jest czas na to, żeby jeszcze spojrzeć, gdzie są środki niewykorzystane.
Radny p. Edmund Szymczak – My możemy rozmawiać, tak jak dzisiaj ale nie możemy odbierać władzy Wójtowi, bo to on ten budżet realizuje, a Rada go ocenia.
Przewodnicząca Rady – Czy Urząd Gminy wykonuje sprawozdania do Regionalnej Izby Obrachunkowej co kwartał?
p. Skarbnik – Tak, ale nie opisowe, typowo finansowe.
Radny p. Dariusz Podlejski – A co stoi na przeszkodzie żeby przedstawić opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej do sprawozdania z wykonania budżetu za 2008 rok?
p. Skarbnik – Opinia jest zawsze przedstawiana na sesji absolutoryjnej.
Wójt pozwolił odczytać opinię, została odczytana i stanowi załącznik, do protokołu.
Członkowie Komisji w rezultacie ustalili o konieczności przedłożenia sprawozdania z realizacji budżetu gminy za 9 miesięcy.
p. Skarbnik – Jaka ma być szczegółowość tych materiałów?
Przewodniczący Komisji – W działach i rozdziałach.
W wyniku głosowania sprawozdanie z wykonania budżetu za rok ubiegły Komisja zaopiniowała w następującym wyniku głosowania: 3 głosy za, 4 wstrzymujące się.
Ad. 3.
Radny p. Roman Piotrowski – Mieszkanka Gacek nie ma wody. Czy byłyby środki, aby jej podłączyć wodę?
Wójt – Wiem o jaka sprawę chodzi. Straż Pożarna wlewała 3 razy wodę do studni. Prosiłem, aby ta pani zaopatrzyła się w zbiornik. Kiedy mieszkańcy Gacek podłączali się do wody, oni wówczas nie chcieli. Teraz studnia wyschła. Byłoby pewnie to możliwe, ale odpowiedziałem jej, ze będzie musiała w jakiś sposób partycypować w kosztach. Aktualnie sołtys ma klucz do hydrantu i w razie potrzeby udostępnia państwu Glinieckim wodę.
Przewodnicząca Rady – W Leosi jest jedna pompa. Jak ktoś robi pranie to wody brakuje.
Radny p. Dariusz Podlejski – Jeszcze jest w okolicy Kaliska.
Radny p. Mirosław Parczyk – Czy w pozostałych miejscowościach będą odmalowywane wiaty?
Wójt – Tak, jak tylko zaczną się roboty publiczne.
Radny p. Zygmunt Wycinek – Przystanek w Dąbrówce, który został postawiony dla dzieci szkolnych przestał już być wykorzystywany
Przewodniczący Komisji
Jacek Gawrych
Załączniki:
1. Lista obecności członków Komisji.
2. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2008 rok.
3. Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy do sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2008 rok.
metryczka
Wytworzył: Bożena Szajerka (28 sierpnia 2009)
Opublikował: Bożena Szajerka (28 sierpnia 2009, 14:09:53)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1394