Protokół Nr XXXV/2014 z przebiegu XXXV sesji Rady Gminy w Drzycimiu odbytej w dniu 30 września 2014 roku
PROTOKÓŁ Nr XXXV/2014
sporządzony
w oparciu o zapis dźwiękowy
z przebiegu XXXV sesji Rady Gminy w Drzycimiu
odbytej w dniu 30 września 2014 roku
otwartej o godz. 14.00
zamkniętej
o godz. 15.50
W sesji
udział wzięło 14 radnych - na skład ustawowy 15.
Spoza
Rady w sesji uczestniczyły następujące osoby:
1. p. Waldemar Moczyński – Wójt Gminy Drzycim
2. p. Anna Maćkowska – Skarbnik Gminy Drzycim
3. p. Maria Majewska – Kierownik Referatu Infrastruktury i
Rozwoju Gospodarczego
4. p. Joanna Sawińska – Inspektor ds. mienia komunalnego i
planowania przestrzennego
sołtysi z terenu gminy,
oraz mieszkańcy Drzycimia.
Obradom
przewodniczył:
Przewodniczący Rady Gminy p. Józef Gawrych
Protokolant
obrad: Bożena
Szajerka Inspektor ds. Obsługi Rady
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie
quorum.
3. Przyjęcie
protokołu z przebiegu XXXIV sesji Rady Gminy.
4. Przyjęcie
porządku obrad.
5. Informacja
Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym.
6. Składanie
interpelacji.
7. Rozpatrzenie
skargi p. ………… z dnia 22
marca 2014 r.
8. Rozpatrzenie skargi p. …………
z dnia 11 lipca 2014 r.
9. Podjęcie uchwały w
sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz gminy Drzycim nieruchomości
położonej w obrębie ewidencyjnym Gródek.
10.
Podjęcie
uchwały w sprawie zorganizowania wspólnej obsługi finansowej prowadzonych przez
Gminę Drzycim placówek oświatowych.
11.
Omówienie wykonania budżetu gminy za I
półrocze 2014 roku.
12. Odpowiedzi na interpelacje.
13. Sprawy bieżące Rady Gminy
14. Wolne wnioski i zapytania.
15. Zamknięcie obrad.
Przebieg
obrad:
Ad. 1.
Otwarcia XXXV sesji Rady Gminy dokonał jej Przewodniczący – p. Józef
Gawrych. Przywitał zgromadzoną Radę, sołtysów (lista obecności sołtysów stanowi
załącznik nr 2 do protokołu), Wójta
Gminy, pracowników Urzędu Gminy i mieszkańców Drzycimia.
Ad. 2.
W oparciu o listę
obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że w sesji uczestniczy 14 radnych.
Lista obecności radnych stanowi załącznik
nr 1 do protokołu.
Radny nieobecny: p. Wojciech Kruczyński.
Ad.
3.
Protokół z przebiegu XXXIV sesji Rady Gminy, odbytej 26 sierpnia 2014
roku, został przyjęty przez Radę jednogłośnie.
Ad. 4.
Porządek obrad obecnej sesji Rada
przyjęła jednogłośnie.
Ad. 5.
Informacja złożona
przez Wójta Gminy z działalności w okresie międzysesyjnym
stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Ad. 6.
Interpelacji nie składano.
Ad. 7.
Temat dotyczący
rozpatrzenie skargi p.
…………… z dnia 22
marca 2014 r. otworzył Pan Przewodniczący po czym udzielił głosu
Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej, która w dniu 15 września skargę badała.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, p.
Edmund Szymczak odczytał treść projektu uchwały sporządzonego w oparciu o
sprawozdanie dotyczące badania skargi oraz o wyciągnięte wnioski. Przedstawiony
projekt uchwały stanowi załącznik nr 4
do protokołu.
Następnie, głos zabrali pozostali
Przewodniczący stałych Komisji Rady Gminy:
1) p.
Wanda Wyłupska Przewodnicząca Komisji ds. Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i
Ochrony Środowiska - Komisja zapoznała się ze sprawozdaniem,
dotyczącym rozpatrzenia skargi p. ………..
z dnia 22 marca 2014 r. oraz z wnioskami wypracowanymi przez Komisję Rewizyjną
i odniosła się do nich negatywnie. W wyniku dyskusji zmodyfikowany został
projekt uchwały, przygotowany w tym temacie na poprzednią sesję Rady Gminy i w
wyniku głosowania Komisja postanowiła o jego przedłożeniu pozostałym Komisjom
Rady Gminy. Ponadto Komisja wystosowała zawiadomienie do rzecznika dyscypliny
finansów publicznych – zgodnie z sugestią Regionalnej Izby Obrachunkowej w
Bydgoszczy.
2) p.
Elżbieta Babińska Przewodnicząca Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw
Socjalnych, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej -
Sprawozdania Komisji
Rewizyjnej dotyczące zbadania skarg złożonych przez Pana ……………. ( z dnia 22 marca, jak i z dnia 11
lipca br. ) Komisja rozpatrywała łącznie. Członkowie Komisji zauważyli, że w
sprawozdaniach Komisja Rewizyjna nie odniosła się do wszystkich zarzutów
przytoczonych w skargach. Komisja nie wydała również opinii do projektów uchwał
w sprawie rozpatrzenia skarg, przygotowanych przez Komisję ds. Rolnictwa,
Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska z uwagi na potrzebę głębszego
zapoznania się z ich treścią.
3) p. Zygmunt Wycinek
Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i Finansów - Sprawozdania
Komisji Rewizyjnej, dotyczące zbadania skarg złożonych przez Pana ……………… (z dnia 22 marca 2014 r. i z dnia 11 lipca br.) Komisja
rozpatrywała łącznie, podobnie, jak Komisja ds. Kultury. Członkowie Komisji
podkreślili, że w sprawozdaniach Komisja Rewizyjna zmniejszyła ilość problemów
poruszonych w skargach. Wskazała ponadto, że należało je rozpatrywać na dzień
ich złożenia a nie na chwilę obecną. Komisja nie wydała również opinii do
projektów uchwał w sprawie rozpatrzenia skarg, przygotowanych przez Komisję ds.
Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska. Zdaniem członków
Komisji, Rada powinna odnieść się do projektów uchwał w tym zakresie,
przedstawionych przez Komisję Rewizyjną, zgodnie z procedurą rozpatrywania
skarg na działalność Wójta.
Dyskusja:
Radna p. Wanda Wyłupska – W projekcie
przygotowanym przez Komisję Rewizyjną jest przytoczona procedura uchwalania i
to, że my jako radni
wiedzieliśmy, że firma będzie to finansowała, tylko nie wiedzieliśmy tylko nie
wiedzieliśmy o tym, że będzie to w takiej formie, w formie zawarcia umowy trójstronnej a nie w formie dotacji, jak to
powinno wyglądać. Dotacja powinna wpłynąć na rzecz gminy i gmina z tych
pieniążków powinna finalizować sporządzanie studium.
Przewodniczący Rady – Tu został
szeroko przytoczony protokół z sesji, na której uchwalaliśmy przystąpienie do zmian w studium. Zgadam
się z radną Wyłupską i takie też było moje myślenie. Przytaczałem tą sprawę na
komisji poprzedniej, że istniał legalny sposób. Odbieram to tak, że myśmy
wyrazili zgodę na to, że była umowa trójstronna i doszło do nieprawidłowości w
tej sprawie. Ja się
do tego nie przyznaję, ponieważ istniał legalny sposób przyjęcia tej dotacji,
czy tej pomocy finansowej w formie dotacji, czy darowizny na rzecz gminy. My
byśmy to przyjęli po stronie dochodów i po stronie wydatków. Wtedy nie byłoby
problemów, że firma nagle
przestaje finansować tą sprawę i można było finalizować sprawę w taki sposób, w
jaki, my, czyli zleceniodawca, by to sobie życzył. W tym momencie mieliśmy ręce
związane. Mówiliśmy o tym na poprzednich sesjach, dlatego nie chcę tematu dalej
drążyć. Ja się do tego nie przyczyniłem. Są szerokie cytaty z tej sesji. Nie było tam mowy o
umowie trójstronnej a legalny sposób przyjęcia tych środków istniał i on jest
również przyjmowany, może bez entuzjazmu, ale jest przyjmowany przez organy
kontrolne, czyli przez Najwyższą Izbę Kontroli. Interesowałem się tą sprawą.
Jest to nie tylko możliwe, ale i legalne,
czyli przyjęcie darowizny i później realizowanie już z budżetu po myśli
Wójta, radnych, tego zamierzenia. Nie wiem, jakie tutaj miało znaczenie to
szerokie przytaczanie protokołu z tej sesji, na której ustalaliśmy, że
przystępujemy do studium.
Radny p. Zygmunt Wycinek – Ja
wrócę do uzasadnienia, bo tak tu zaczynamy mieszać obraz. Było dużo tekstu w
uzasadnieniu i co niektórym już w tej chwili zanika jakby ta rzeczywistość.
Chcieliśmy przytoczyć tutaj obszernie protokół z sesji, gdzie była mowa o uchwalaniu studium, aby
te wszystkie kwestie, które były w pierwszym wystąpieniu
Wójta przedstawione, można było uwzględnić przy rozpatrywaniu tej skargi. Wójt
w pierwszej wypowiedzi mówi: „ W związku z tym, że należy rozpocząć od zmian w
studiu, ta firma bierze na siebie koszt opracowania zmian, a my, jako gmina
podejmując uchwałę będziemy mogli skorzystać z ich inwestycji i swoje
potrzeby ująć w tym studium.” Czyli wszyscy radni mieli taką wiedzę, bo Wójt
powiedział, że ta firma będzie finansowała pod warunkiem, że będzie swoje
inwestycje umieszczała, czyli siłownie wiatrowe.
Radny p. Dariusz Podlejski –
Myślę, że nie do końca Panie radny Wycinek tak jest z uwagi na to, że wszystko,
co dotyczyło tej umowy trójstronnej, mam takie wrażenie na dzień
dzisiejszy i
wcześniej też takie miałem wrażenie, jest owiane jakąś wielką tajemnicą a
szczególnie osoba będąca pełnomocnikiem tej firmy. Osoba narodowości
portugalskiej, której nazwisko zostało nam przedstawione przed oczy dopiero,
kiedy zapoznawaliśmy się z dokumentem umowy
trójstronnej. Jak kiedykolwiek pytaliśmy o tą umowę, nigdy do końca Pan Wójt
nie wytłumaczył nam, na czym to polega, kto reprezentuje tą firmę, skąd się ta firma wzięła i jakie
ma tutaj zadanie. Poza tym utworzeniem studium to wiadomo było, że utworzenie
wiatraków i czytam tutaj w drugim uzasadnieniu do Waszego projektu uchwały do
drugiej skargi to, że są rzeczy, które powinniśmy rozpatrywać na dzień, kiedy
skarga wpłynęła a nie na
dzień dzisiejszy. Owszem Pan Wójt wiedział dokładnie, co robi, kiedy nie przedstawił
tej firmie Wind Farm Drzycim naszego projektu uchwały, który mówił o tym, że my
nie chcemy wiatraków i o to cała ta
batalia. Gdyby ten projekt uchwały był przedstawiony tamtej firmie w tamtym okresie
czasu w życiu nie byłoby kontynuacji pracy nad tym studium. Ta firma na pewno
by sobie na to nie pozwoliła. To jest oczywisty wniosek. Teraz moja propozycja
na koniec, jeszcze do mojej wypowiedzi jest taka żeby głosować te projekty
uchwał po rozpatrzeniu tej drugiej skargi, nie pojedynczo po zajęciu się tą
pierwszą skargą z marca, ale po tym, jak będziemy rozmawiali jeszcze na temat
skargi z lipca.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski –
Zgoda, że myśmy się przyczynili do tego, że trójstronna umowa była, ale można
to było zrobić legalnie za pomocą darowizny. Myśmy nie wiedzieli, w jaki sposób
ta umowa była zawarta, bo myśmy tej umowy nie mieli. W taki sposób robi się
wszystkie rzeczy. W innych jednostkach
powiedzmy, jak w straży są darowizny i są umowy zawierane nawet
trzystronne i nie ma problemu.
Radny p. Edmund Szymczak – Ja
mówię o sobie w tej chwili, jako radny, który brał udział i głosował w tych
uchwałach. Odpowiem wprost. Moja wiedza była za mała. Po prostu była taka, że głosowałem za
tym, że ktoś nam za sponsorować nie mając wiedzy o tym, że mają być to pieniądze
z budżetu gminy. Podejrzewam, że sprawa wyszłaby na jaw w momencie uchwalania
studium przez Radę, bo każdy by wtenczas dokładnie przeczytał ustawę,
przeczytał dziennik ustaw, który zobowiązywał, że finansowanie nie
może być z zewnątrz. Czy 20 tysięcy na to są to ważne pieniądze? Ale przy
ostatecznym rozliczeniu? Wydaje mi się, że budżet gminy jest tak skonstruowany,
że moglibyśmy te
pieniądze wziąć z budżetu i w ostateczności z budżetu gminy i je uchwalić. Tym bardziej.
Jeżeli ustawodawca przewidział, że komuś może się to
studium nie podobać i ta uchwała zatwierdzająca przez Radę Gminy studium i
napisał, odniósł się w
artykule, że nawet po uchwaleniu studium przez Radę studium jest zaskarżane i
można albo doprowadzić do uchylenia całej uchwały lub jej części. Ta kontrola
społeczna jest zapewniona ze strony ustawodawcy. Ja mówię o sobie. W momencie głosowania w 2011
roku o opracowaniu studium i zleceniu, że będzie umowa trójstronna nie
posiadałem dostatecznej wiedzy, że można to po prostu inaczej zrobić. Pomijając
szczegóły, że to miał być sponsoring, czy taka rzecz dokonana, nie mówimy.
Racja jest. Pan skarżący uważam ma rację w tej części, że studium powinno być
jasno określone, że będzie finansowane z budżetu gminy.
Wójt – Mam pytanie retoryczne do
wszystkich tu obecnych. W jaki sposób można otrzymać dotację np. na taką
inwestycję, jaką jest studium? Tylko poprzez uchwałę Rady. Jeżeli nie było
uchwały Rady w tym dniu, kiedy podejmowaliśmy uchwałę na temat przystąpienia,
to było jakby jednoznaczne z tym, że to nie jest forma dotacji. Pan
Przewodniczący mówiąc o tym, że jakby umywa ręce od tego, że myślał, że będzie legalnie
wszystko zrobione, czy coś w
tym rodzaju, to trochę nie do końca ma rację, ponieważ w dalszych etapach
rozwoju sytuacji należało się zapytać, kiedy ta dotacja będzie, bo chcemy
robić uchwałę przyjmującą dotację na studium.
Przewodniczący Rady – W tym
momencie się z Panem Wójtem nie zgodzę z jednego prostego względu, że Pan Wójt
doskonale o tym wie, że generalnie wydatki i dochody związane są zawsze z
rokiem budżetowym. Nie widzieliśmy przez te lata, które były finalizacji
zapłaty, czy kończenia studium. Nikt z nas nie wiedział, że w trakcie są
jakieś płatności. Płatności są zawsze po wykonaniu umowy i czekałem co roku,
kiedy ta uchwała będzie o dochodach i wydatkach ponieważ do dziś
sprawy ze studium jeszcze się nie skończyły. Gdybyśmy przyjęli taką uchwałę w
2012 roku, że przyjmujemy
darowiznę i wydatek, to jest kompletnie bezpodstawne, ponieważ takiego wydatku
by nie było. To nie są sprawy, które przechodzą w wydatki niewygasające,
ponieważ każdy rok budżetowy zamyka
finansowanie a płacimy w roku, kiedy to studium się ukazuje. Tutaj się nie
zgodzę, ponieważ my nie wiedzieliśmy, kiedy to studium się zakończy i do
dzisiaj właściwie nie wiemy, kiedy będzie zakończone, bo ono właściwie dość
długo trwa i nikt nie wie, kiedy ta robota będzie wykonana i kiedy będzie
zapłata. Teraz wygląda na to, że zapłata ostateczna nie będzie w tym roku tylko może być w
przyszłym, dlatego znowu będziemy uchwalać następny budżet. Tutaj się z tym nie
zgodzę, ze sposobem finansowania, bo ja o sposobie finansowania nie wiedziałem.
Miałem takie prawo i nie wiedziałem.
Wójt – Uchwałę można podjąć w
każdej chwili. Niekoniecznie trzeba stawiać termin przelania konkretnych
pieniędzy na nasze konto. Można uzgodnić, że Rada Gminy przyjmuje dotację po
zakończeniu prac, które będą odebrane w jakiś sposób. Taka uchwała też może
istnieć, co daje nam jasność, co do sposobu finansowania.
Przewodniczący Rady – Tak, ale
takiej uchwały nie musiało być, ponieważ Pan Wójt w każdej chwili może zgłosić
wniosek na każdej sesji o to żeby taki dochód wprowadzić i taki wydatek również
wprowadzić do budżetu gminy. Na taki manewr oczekiwałem przy zakończeniu
studium, jak będzie zakończenie prac i wypłata za robotę. To jest sprawa
jednoznaczna. Tym bardziej, że tłumaczyłem na poprzedniej komisji, że taka
sytuacja miała miejsce w 2002 roku miejsce na terenie gminy Drzycim. To nie
była żadna nowość. Sam to tutaj przerabiałem, jako pracownik Urzędu Gminy. Pan
Wójt wtedy był radnym i doskonale wie, że miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego dla małej elektrowni wodnej w Gródeczku był właśnie w ten sposób
finansowany. Firma wpłaciła darowiznę i myśmy zlecali wykonanie tych prac i
myśmy, jako gmina to zapłacili. To nie była żadna nowość dla mnie i dla Pana
Wójta chyba też, ponieważ mieliśmy taką sytuację w 2002 roku i dla mnie było to
oczywiste. To nie są jakieś moje wymysły.
Radny p. Zygmunt Wycinek –
Chciałem zwrócić uwagę, że Komisja Rewizyjna w swoim projekcie uchwały uznaje
rację skarżącego i
tutaj ta dyskusja niejako nie ma miejsca. Jest szerokie uzasadnienie. Jest
praktycznie w całej rozciągłości, tylko w dwóch aspektach Komisja ma odmienne
zdanie. Racja skarżącego uznana i myślę, że moglibyśmy tą uchwałę przyjąć.
Przewodniczący Rady – Myślę, że
przystąpimy już do głosowania w tej
sprawie. Jako pierwszy będziemy głosować projekt uchwały, który przedstawiła
Komisja Rewizyjna.
Radna p. Wanda Wyłupska – Pan
radny Podlejski złożył wniosek o przegłosowanie uchwał po rozpatrzeniu drugiej skargi. Myślę, że
najpierw to powinniśmy przegłosować.
Przewodniczący Rady – Wydaje mi
się, że to będzie ingerencja w porządek obrad, który przyjęliśmy swego czasu i
tu należy realizować projekt obrad, który mamy i takie skakanie z punktu na
punkt nie jest właściwe. Nie przyjąłem tego pod głosowanie, bo należy jeden
punkt zakończyć, drugi zacząć. Z całym szacunkiem dla Pana radnego. Fakt, że
sprawy się łączą, dotyczą tej samej sprawy, ale należy je jakoś rozdzielić i
głosować odrębnie i dyskutować nad nimi odrębnie, zgodnie z przyjętym przed chwilą
porządkiem obrad.
Radny p. Dariusz Podlejski – Mimo
to wniosek podtrzymuję i zwracam się tutaj do Pana Przewodniczącego by poddał pod głosowanie
to, by głosować ten projekt uchwały dotyczący pierwszej skargi po rozpatrzeniu
punktu kolejnego.
Przewodniczący Rady – Rada
uchwaliła porządek obrad, Rada może go zmienić.
Za przyjęciem wniosku radnego Pana
Podlejskiego opowiedziało się 7 radnych i 7 było przeciwnych.
W związku z tym, że wniosek upadł
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały dotyczący
rozpatrzenia skargi, przedłożony przez Komisję Rewizyjną, odczytany przez jej
Przewodniczącego. ( załącznik nr 4 do protokołu ).
Projekt tej uchwały został przez
Radę w głosowaniu odrzucony. Opowiedziało się za nim 5 radnych, 8 było
przeciwnych i 1 osoba wstrzymała się od głosu.
Przewodniczący Rady – Pozostaje
nam projekt uchwały, który przygotowała Komisja ds. Rolnictwa, Gospodarki
Przestrzennej i Ochrony Środowiska. Projekt jest wszystkim znany, ponieważ był
omawiany miesiąc temu i z pewnymi modyfikacjami drobnymi, związanym z upływem
czasu został zmodyfikowany. Myślę, każdy go zna. Czytać też go nie będziemy, bo
uchwała jest obszerna.
Za podjęciem Uchwały Nr XXXV/236/2014
w sprawie rozpatrzenia skargi z dnia 22 marca 2014 r. Pana …………………… na działalność Wójta Gminy Drzycim
opowiedziało się 8 radnych i 6 było przeciwnych. Podjęta uchwała stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Ad. 8.
Kolejny temat, dotyczący
rozpatrzenia skargi p.
…………… z dnia 11 lipca 2014 r. otworzył również Pan Przewodniczący udzielając kolejno głosu:
1) Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej, która rozpatrzyła
skargę.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, p.
Edmund Szymczak odczytał treść projektu uchwały sporządzonego w oparciu o
sprawozdanie dotyczące badania skargi oraz o
wysunięte wnioski. Przedstawiony projekt uchwały stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Po wystąpieniu Przewodniczącego Komisji
Rewizyjnej, głos zabrali pozostali Przewodniczący stałych Komisji Rady Gminy:
2) p. Wanda Wyłupska Przewodnicząca Komisji ds.
Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska - Odnośnie skargi p. …………….. z dnia 11 lipca 2014 r. Komisja
zadecydowała podobnie, jak przy rozpatrywaniu sprawozdania Komisji Rewizyjnej
dotyczącego zbadania skargi z 22 marca br. W związku z tym, że Komisja nie
zgodziła się z wnioskami Komisji Rewizyjnej został dopracowany projekt uchwały
przedłożony Radzie Gminy na poprzedniej sesji. Uaktualniony projekt naszej
Komisji został przekazanym radnym do zapoznania się na kolejnych posiedzeniach.
3) p.
Elżbieta Babińska Przewodnicząca Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw
Socjalnych, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej – Tak, jak wspomniałam wcześniej.
Obydwie skargi były rozpatrywane jednocześnie. Sprawozdania Komisji Rewizyjnej
dotyczące zbadania skarg, Komisja rozpatrywała łącznie. Członkowie Komisji zauważyli,
że w sprawozdaniach Komisja Rewizyjna nie odniosła się do wszystkich zarzutów
przytoczonych w skargach. Komisja nie wydała również opinii do projektów uchwał
w sprawie rozpatrzenia skarg, przygotowanych przez Komisję ds. Rolnictwa, z
uwagi na potrzebę głębszego zapoznania się z ich treścią.
4) p. Zygmunt Wycinek
Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i Finansów - Komisja
nie wydała opinii do projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia
skargi, przygotowanego przez Komisję ds. Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i
Ochrony Środowiska. Rozpatrywała obydwie skargi, jak wspominałem wcześniej –
łącznie. Zdaniem członków Komisji, Rada powinna odnieść się do projektów uchwał
w tym zakresie, przedstawionych przez Komisję Rewizyjną.
Dyskusja:
Radny p. Zygmunt Wycinek – Wrócę
do poprzedniego punktu obrad. Uchwałę przed podjęciem należy odczytać. Nie
miało to miejsca. Tamten projekt uchwały Komisji Rolnictwa nie ma opinii radcy
prawnego prawdopodobnie. Jeżeli tamten projekt uchwały ulegał modyfikacjom,
mamy prawo zapoznać się z tymi modyfikacjami. Nie wiemy, jakie jest brzmienie
tamtego projektu do końca. Kiedy te modyfikacje nastąpiły, bo mówi się
oględnie. Może w dniu wczorajszym? Ten projekt uchwały jest w innej formie niż
był przedstawiany miesiąc temu.
Przewodniczący Rady – Chciałbym
Panu radnemu wyjaśnić, że jeden i drugi projekt ma opinię radcy prawnego po poprawkach już.
Tak, że jest zatwierdzony przez radcę prawnego, a każdy z Państwa miał się prawo z nim zapoznać.
Jeżeli Pan radny uważa, że nie zna tego projektu, następny projekt będziemy
czytać. Każdy go w materiałach otrzymał. Uchwała jest dosyć obszerna, tak że
uważam, że szkoda było czasu żeby czytać, ale jeżeli Państwo chcą następny
projekt uchwały możemy czytać, oczywiście pod warunkiem, że nie będzie przyjęty
projekt uchwały Komisji Rewizyjnej. Ostatnio już nie ma potrzeby mówić o tym
drugim projekcie Komisji Rolnej tak, że chciałbym Państwu powiedzieć, że
formalnie ten projekt uchwały został zatwierdzony przez radcę prawnego.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski –
Panie radny. Myśmy nie mieli okazji zapoznać się z uchwałą Komisji Rewizyjnej.
Radny p. Zygmunt Wycinek – Nie
mówię, że nie miałem okazji się zapoznać, tylko mówię, że była mowa o
modyfikacjach tegoż projektu. Dlatego pytam, kiedy te modyfikacje nastąpiły.
Tego nie powiedziano. W którym momencie?
Przewodniczący Rady – Modyfikacje
nastąpiły na posiedzeniu Komisji Rolnej i Państwo radni, na następnych
komisjach otrzymali już zmodyfikowany projekt uchwały. Nie było dwóch
modyfikacji w międzyczasie. Modyfikacja odbyła się w trakcie posiedzenia
Komisji Rolnej i te zmiany zostały naniesione. Zmiany polegały na: zmianie
czasowej, ponieważ tamten projekt uchwały był na 26 sierpnia, ten projekt
uchwały na 30 września, była mowa o kolejnej uchwale, czyli uchwale
przesuwającej termin i była mowa o tym, że nie wnosi się już sprawy do
rzecznika finansów publicznych, ponieważ do rzecznika finansów publicznych
wystąpiła Komisja Rolna. To jest z grubsza modyfikacja, którą Komisja Rolna na
swym posiedzeniu pierwszym przed tą sesją wniosła i te zmiany zostały Państwu
przedstawione. Żadnych innych zmian nie było i do tych zmian odniósł się radca
prawny akceptując projekt uchwały. Innego projektu uchwały, prócz tego, który
otrzymaliście na komisjach, nie było.
Radny p. Zygmunt Wycinek –Tego
właśnie chciałem się dowiedzieć, kiedy modyfikacje nastąpiły i pytałem o opinie
radcy prawnego, ponieważ na egzemplarzach, które ja posiadam takiej opinii nie
ma.
Przewodniczący Rady – Ja mam z
podpisem radcy prawnego. Do kamery mogę pokazać.
Przewodniczący Rady – Przystąpimy
do głosowania. Zgodnie z regulaminem głosujemy, jako pierwszy projekt uchwały,
który przygotowała Komisja Rewizyjna. Ten projekt uchwały został przeczytany
przez Pana Przewodniczącego, dlatego też właśnie to stanowisko, o którym
Przewodniczący czytał, że „Rada Gminy podjęła” to są cytaty z projektu uchwały,
a nie z tego, że rzeczywiście Rada Gminy podjęła. Jeżeli podejmiemy ta uchwałę
to wtedy będzie to rzeczywiście stanowisko Rady Gminy.
Za projektem uchwały w sprawie
rozpatrzenia skargi z dnia 11 lipca 2014 r., który przygotowała Komisja
Rewizyjna opowiedziało się 5 radnych, 8 było przeciwnych i 1 osoba wstrzymała
się od głosu.
Poddany projekt uchwały pod
głosowanie nie uzyskał wymaganej większości głosów. Stanowi on załącznik nr 6 do protokołu.
Uwaga: O godz. 1525 obrady
opuściła radna p. Ewa Kempińska.
Następnie Wiceprzewodniczący Rady
odczytał projekt uchwały w tym przedmiocie, przygotowany przez Komisję ds.
Rolnictwa.
Poddana pod głosowanie Uchwała Nr
XXXV/237/2014 w sprawie
rozpatrzenia skargi Pana ……………………… z
dnia 11 lipca 2014 r.
na działalność Wójta Gminy została przez Radę Gminy podjęta w następującym
wyniku głosowania: 7 głosów „za”, i 6 przeciwnych. Podjęta uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
Przerwa w obradach od godz. 15.30
do godz. 15.40.
Ad. 9.
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia
zgody na nabycie na rzecz gminy Drzycim nieruchomości położonych w obrębie
ewidencyjnym Gródek omówiła p. Joanna Sawińska Inspektor ds. gospodarowania
mieniem komunalnym i planowania przestrzennego - Właściciele działek 142/ i
267/1 złożyli wniosek do urzędu gminy dotyczący przekazania, sprzedania gminie
właśnie tych działek. Działki położone są w Gródku na prawo od drogi
wojewódzkiej, przy ul. Kwiatowej. Działki te łączą działki 142/51 i 267/6,
które zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miejscowości
Gródek, przeznaczone są pod drogi. Wykup przedmiotowych działek pozwoli nowym
właścicielom, nowo wydzielonych działek na swobodny dostęp do swoich
nieruchomości. Dodam, że mapka nie jest załącznikiem do uchwały.
Pozytywną opinię do omówionego
projektu uchwały przedstawiła p. Wanda Wyłupska Przewodnicząca Komisji ds.
Rolnictwa, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska.
Dyskusja:
Radna
p. Elżbieta Babińska – Czy ta droga jest ślepa? Czy ona będzie zamknięta? Tak
wynika z tego ( z mapy ), że ona jest zamknięta.
p.
Joanna Sawińska – Ślepa uliczka będzie, po całym terenie ta droga będzie na
prawo i lewo biegła.
Radna
p. Elżbieta Babińska – Czy ona nie będzie się łączyła z drogą po lewej stronie
mojego planu?
p.
Joanna Sawińska – Będzie się łączyć.
Radny
p. Ryszard Popielas – Ja może dodam tak od siebie, po prostu mieszkam tam
najbliżej i może jestem bardziej zorientowany. Na mapce, którą mamy nie są
naniesione budynki, które już tam stoją. Ta droga już jest uczęszczana. Jest to
tylko kwestia formalna.
Radny
p. Dariusz Podlejski – Czy tę działki wokół tej drogi są działkami prywatnymi,
czy należą do gminy?
p.
Joanna Sawińska – Są to własności prywatne.
Poddana pod głosowanie Uchwała Nr
XXXV/238/2014 w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz gminy Drzycim
nieruchomości położonych w obrębie ewidencyjnym Gródek została podjęta przez
Radę Gminy jednogłośnie. Podjęta uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Ad.
10.
Projekt uchwały w sprawie
zorganizowania wspólnej obsługi finansowej prowadzonych przez Gminę Drzycim
placówek oświatowych przedstawiła Pani Skarbnik Gminy.
Pozytywne opinie do tematu
przedstawili:
1) Przewodnicząca Komisji ds.
Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych, Bezpieczeństwa Publicznego i
Ochrony Przeciwpoża-rowej – p. Elżbieta Babińska
2) Przewodniczący Komisji ds.
Budżetu i Finansów – p. Zygmunt Wycinek.
W otwartej dyskusji nikt nie zabrał
głosu.
Poddana pod głosowanie Uchwała Nr
XXXV/239/2014 w
sprawie zorganizowania wspólnej obsługi finansowej prowadzonych przez Gminę Drzycim
placówek oświatowych, została podjęta przez Radę Gminy jednogłośnie. Uchwała
stanowi załącznik nr 9 do
protokołu.
Ad.
11.
Główne aspekty dotyczące wykonania
budżetu gminy za I
półrocze 2014 roku omówiła p. Skarbnik Gminy. Dodała również, że Regionalna
Izba Obrachunkowa wydała do przesłanego sprawozdania opinię pozytywną z uwagą,
o której została poinformowana Komisja ds. Budżetu i Finansów.
Pozytywną opinię do sprawozdania
przedstawił Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i Finansów p. Zygmunt
Wycinek.
W otwartej dyskusji nikt nie zabrał
głosu. Uwag do sprawozdania również nie wniesiono.
Sprawozdanie z realizacji budżetu za I
półrocze 2014 roku stanowi załącznik nr
10 do niniejszego protokołu.
Ad.
12.
Interpelacji w szóstym punkcie obrad
nie składano.
Ad. 13.
W „Sprawach bieżących
Rady Gminy” również nikt nie zabrał głosu.
Ad. 14.
W „Wolnych wnioskach i
zapytaniach głos zabrał radny p. Tadeusz Kaszubowski
zapytał, czy Pan Wójt podjął jakieś działania w sprawie lampy na ulicy Szkolnej
w Drzycimiu.
Wójt wyjaśnił, że jeszcze nie, bo dopiero w dniu dzisiejszym zapoznał
się z wnioskami z zebrania.
O udzielenie głosu poprosił Pan skarżący się na działania Wójta Gminy.
Przewodniczący Rady zwrócił się do Rady z zapytaniem, czy Rada decyduje
o udzieleniu głosu Panu skarżącemu się. „Jeżeli nie udzielimy głosu, Pan
skarżący złoży wniosek na piśmie, bo nie ma innego wyjścia.”
W wyniku głosowania 5
głosów „za” 5 przeciwnych i 2 wstrzymujących się Rada Gminy opowiedziała się
przeciw udzieleniu głosu skarżącemu.
Przewodniczący Rady – Wobec tego proszę o złożenie swoich zapytań, czy
uwag na piśmie.
Ad. 15.
O godzinie 15.50
Przewodniczący Rady podziękował obecnym za przybycie i udział w obradach poczym
dokonał zamknięcia XXXV sesji Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy
Józef Gawrych
Załączniki:
metryczka
Wytworzył: Bożena Szajerka (13 października 2014)
Opublikował: Jacek Szopiński (14 października 2014, 18:47:17)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 968