Protokół z przebiegu posiedzenia Komisji ds Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych z dnia 25 listopada 2008 roku
P R O T O K Ó Ł nr 6/2008Z PRZEBIEGU POSIEDZENIA
KOMISJI DS. KULTURY, OŚWIATY, ZDROWIA, SPRAW SOCJALNYCH, BEZPIECZEŃSTWA PUBLICZNEGO I OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ
odbytego w dniu 25 listopada 2008 roku ( posiedzenie trwało od godz. 13-tej do godz. 1535 ).
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 1 do protokołu.
Nieobecna – radna p. Aniceta Gubańska.
Spoza składu Komisji w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Wójt Gminy – p. Waldemar Moczyński
2. Przewodniczący Rady Gminy – p. Jerzy Krüger
3. Skarbnik Gminy – p. Bogusława Radzikowska
4. Inspektor ds. wymiaru podatków i opłat – p. Elżbieta Zielińska
3. Kierownik Referatu Organizacyjno-Społecznego w Urzędzie Gminy – p. Ludwika Rezmer.
Posiedzeniu przewodniczył: p. Dariusz Podlejski – Przewodniczący Komisji.
Porządek posiedzenia :
1. Stwierdzenie quorum, przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia oraz przyjęcie porządku obrad.
2. Opinia do uchwały w sprawie przyjęcia na 2009 rok programu współpracy gminy Drzycim z organizacjami pozarządowymi oraz innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
3. Opinia do uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu za 1 godzinę udziału w akcji ratowniczej i szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną dla jednostek OSP gminy Drzycim.
4. Stanowisko Komisji w sprawie stawek podatków i opłat lokalnych na 2009 rok:
a) od nieruchomości
b) od środków transportowych,
c) ceny żyta stanowiącej podstawę obliczenia podatku rolnego,
d) opłaty od posiadania psów.
5. Sprawy bieżące.
Przebieg posiedzenia:
Ad. 1.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że w posiedzeniu uczestniczy sześciu członków Komisji, nieobecna - p. Aniceta Gubańska. Protokół z poprzedniego posiedzenia został przyjęty jednogłośnie. Przedstawiony porządek posiedzenia również.
Ad. 2.
Przewodniczący Komisji udzielił głosu p. Ludwice Rezmer Kierownikowi Referatu Organizacyjno-Społecznego w Urzędzie Gminy: „Organy administracji publicznej prowadzą działalność w sferze zadań publicznych wymienionych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz kościelnymi osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi kościołów i związków wyznaniowych, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego. Współpraca ta może odbywać się w formie pozafinansowej oraz finansowej polegającej na wspieraniu bądź powierzaniu realizacji zadań publicznych w sferze określonej w ustawie organizacjom prowadzącym działalność odpowiednio do terytorialnego zakresu działania organów administracji publicznej. Wspieranie oraz powierzanie zadań odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, w którym oprócz wcześniej wymienionych organizacji mogą uczestniczyć spółdzielnie socjalne oraz jednostki organizacyjne podległe organom administracji publicznej lub przez nie nadzorowane. Ustawa o działalności pożytku publicznego nakłada na organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego obowiązek uchwalania rocznego programu współpracy z poprzednio wymienionymi organizacjami. Od kilku lat Rada Gminy corocznie program uchwala, w związku z tym, że obowiązuje on jedynie w ciągu jednego roku, uchwałę taką Rada podejmuje każdego roku ponownie. Program współpracy na 2009 rok zawarty w projekcie uchwały bardzo niewiele różni się od uchwalonego przez Radę na rok bieżący, niewielkie zmiany nastąpiły w § 3, w którym nieco rozszerzono katalog zadań możliwych do zlecenia organizacjom. Katalog zawarty w projekcie uchwały przyjęto na podstawie rodzajów działalności prowadzonych przez organizacje lub ich oddziały mające siedzibę na terenie gminy, o których nam wiadomo.”
Wójt – czy kościoły mają prawo ubiegać się o te środki?
P. L. Rezmer – tak. Jeżeli już jestem przy głosie chciałabym poinformować Państwa, że powstało nowe stowarzyszenie „Radość dziecka” w Sierosławiu.
Przewodniczący Komisji – jak było w tym roku z wykorzystaniem środków?
P.L. Rezmer – 50 tys. złotych na kulturę fizyczną i sport niekwalifikowany, 3.000 złotych na zwalczanie patologii – nie było ofert.
Przewodniczący Komisji p. Dariusz Podlejski zapytał o uwagi do projektu uchwały. Uwag nie zgłoszono.
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia na 2009 rok programu współpracy gminy Drzycim z organizacjami pozarządowymi oraz innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego został zaopiniowany przez Komisję pozytywnie – jednogłośnie.
Ad. 3.
Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu za 1 godzinę udziału w akcji ratowniczej i szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną dla jednostek OSP gminy Drzycim omówił Wójt.
Przewodniczący Komisji – czy są inne propozycje ekwiwalentu?
Wójt – maksymalna jest 16,96 zł.
Radna p. Janina Różycka – w przyszłym roku można dać podwyżkę. Jak to wygląda w okolicy?
Radny p. Edmund Szymczak wypowiedział się jako strażak: na posiedzeniu Zarządu Gminnego OSP ustalono, że kwoty te będą satysfakcjonujące.
Przedstawiony projekt uchwały został zaopiniowany przez Komisję pozytywnie – jednogłośnie.
Ad. 4.
Wprowadzenia do tematu dokonał Wójt omawiając poszczególne projekty uchwał. Dodał również: „Jeżeli będziemy mieli niskie podatki, to będzie znaczyło, że stać nas na taką sytuację. Przez to będziemy mieli obniżoną subwencję.”
Komisja zajęła następujące stanowisko w sprawie podatków i opłat lokalnych na 2009 rok:
a) W zakresie stawek podatku od nieruchomości:
Od gruntów
- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków 0,65 zł. od 1m2 powierzchni [ 5 głosów za, 1 przeciwny ],
- pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych 3,90 zł. od 1 ha powierzchni [ jednogłośnie ],
- pozostałe grunty 0,16 od 1m2 powierzchni [ 3 głosy za, 1przeciwny, 2 wstrzymujące się ].
Od budynków lub ich części:
- mieszkalnych 0,59 zł. od 1m2 powierzchni użytkowej [ 5 głosów za, 1 wstrzymujący się ],
- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej 17,50 zł. od 1m2 powierzchni użytkowej [ 3 głosy za 1 przeciwny, 1 wstrzymujący się ],
- zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym 9,24 zł. od 1 m2 powierzchni użytkowej [ jednogłośnie ],
- zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych 4,01 zł. od 1m2 powierzchni użytkowej [jednogłośnie],
- pozostałych 5,05 zł. od 1m2 powierzchni użytkowej [ stawka wynikła z głosowania nad stawką wyższą, która upadła ].
Od budowli – 2% ich wartości [jednogłośnie].
Do proponowanych w projekcie uchwały zwolnień uwag nie wniesiono.
Projekt uchwały w tej formie Komisja zaopiniowała pozytywnie – jednogłośnie.
b) Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2009 rok Komisja zaopiniowała pozytywnie - jednogłośnie.
c) Jednogłośnie Komisja zaproponowała obniżenie ceny skupu żyta ogłoszonej przez Prezesa GUS z kwoty 55,80 zł do kwoty 40,00 złotych.
d) Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia opłaty od posiadania psów i sposobu jej poboru wzbudził wiele emocji. W wójt wyjaśnił, że ściągalność podatku była słaba. Wypowiedział się też na temat wzrostu kosztów utrzymania w schronisku wyłapanych wałęsających się psów.
Dyskusja:
Radny p. Jacek Gawrych – dobrze byłoby, żeby te opłaty funkcjonowały, ale jak będzie ten obowiązek egzekwowany? Nie ma skutecznego projektu w zakresie egzekucji tych wpływów.
Wójt – sołtysi mają dosyć duży procent inkaso. Może to poskutkuje. Może stanie się to motywacją dla sołtysów?
Przewodniczący Komisji – nie mamy żadnej wiedzy ile jest psów w gminie.
Radny p. Edmund Szymczak - zanim sprawa się ureguluje to trochę potrwa.
Komisja wniosła o zmianę treści §2 projektu uchwały - tzn.
wykreślić w ust. 1 słowa: „ a wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające istnienie obowiązku uiszczenia opłaty” i cały ust. 3. Dodać natomiast §4 informujący o istniejących zwolnieniach ustawowych z tej opłaty.
Projekt uchwały w tej formie został zaopiniowany pozytywnie.
Ad. 5.
O zabranie głosu poprosił Przewodniczący Rady „Sprawa dotyczy mojej ostatniej wypowiedzi na sesji. Dotyczy umowy w sprawie finansowania dokształcania Wójta. Wiodącymi osobami w sprawie są osoby z Klubu Radnych. Dwie osoby są obecne. Zarzuca się, że Przewodniczący Rady nie zasięgnął opinii Rady Gminy w tej sprawie. Wpłynęło pismo, udzieliłem odpowiedzi, wpłynęło pismo do Radcy – udzielił odpowiedzi. Klub składa wniosek w sprawie zwołania sesji odnośnie odwołania Przewodniczącego Rady Gminy. Jest okazja, żeby się wytłumaczyć.” Dalej p. Przewodniczący kontynuował swoją wypowiedź w oparciu o zdobyte doświadczenia na szkoleniach, stwierdzając, że „ Wykonując zadania z zakresu prawa pracy z prawnego punktu widzenia jest to stwierdzenie decyzji, które zostały podjęte, poprzez podpis. Umowa ma charakter informujący. Jako Przewodniczący przyjąłem do wiadomości to, że Wójt rozpoczyna studia i chce skorzystać ze środków budżetowych. Protest jest próbą podzielenia ludzi na lepszych i gorszych. Wszystko, co zrobiłem, zrobiłem zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Nie ma z mojej strony czegoś takiego, jak zła interpretacja. Nie możemy działać pod publikę i robić zamieszania. Odpowiedź przygotowali radcy prawni. Na skutek tej sytuacji Wójt zrezygnował z finansowania studiów i w połowie listopada umowa została rozwiązana.
Radny p. Edmund Szymczak – nie może Pan Radzie zabronić opinii w sprawie wydatkowania środków z budżetu. Słyszymy głosy, są różne. Co innego uzupełnienie wykształcenia, a co innego wykształcenie.
Przewodniczący Rady – widzę, że moje tłumaczenie nie dotarło.
Radny p. Edmund Szymczak – niech Pan nie ocenia, czy dotarło, czy nie.
Przewodniczący Komisji – są to sprawy dotyczące funkcjonowania Rady i Urzędu. Uważam, że Przewodniczący Rady działał zgodnie z prawem. Chciałbym zapoznać się z uchwałą na temat upoważnienia Przewodniczącego do działań z zakresu prawa pracy. Chciałbym też znać koszty, rozdział, z którego miały środki na kształcenie Wójta pochodzić. Czy zasięgnięto opinii, czy się poradzić Rady?
Przewodniczący Rady – Przewodniczący nie może odmówić podpisania delegacji, czy umowy.
Radny p. Edmund Szymczak – będzie dyskusja nad każdą złotówką wydaną z budżetu na osoby indywidualne.
Przewodniczący Komisji – czy jest taka wola Klubu, aby dojść do porozumienia?
Radny p. Edmund Szymczak – my dyskutujemy o wszystkim i można na nasze spotkania przychodzić. Nie było propozycji rozmowy. Nie było dodatkowej sesji. Od 15 października trwa korespondencja.
Wójt – będzie sprostowanie w prasie o rezygnacji finansowania moich studiów.
Przewodniczący Komisji – chciałbym przerwać dyskusję i zachęcić do rozmowy kuluarowej. Kiedy był sporządzony projekt budżetu?
Wójt – 21 listopada, powinien być do 15 listopada.
Radny p. Jacek Gawrych – radni dostają projekt na chwilę przed Komisją.
Wójt – kwestia sporządzenia projektu budżetu jest zawiła i uciążliwa. Trzeba to wszystko zebrać do „kupy”. Początkowo planowałem, aby ten budżet uchwalić
do końca roku. Około ½ gmin nie wyrabia się z projektem.
p. Skarbnik – nie jestem sama w tym przypadku. Opóźnienia to nawał pracy, zmiany decyzji w sprawie konstrukcji projektu.
Przewodniczący Komisji – jakie są konsekwencje tego opóźnienia?
p. Skarbnik – nie ma żadnych, jedynie takie, że w opinii Regionalna Izba Obrachunkowa zaznacza, że projekt został przesłany po terminie.
Przewodniczący Komisji podkreślił, że materiały są za późno dostarczane Komisji. Dodał również, że są skargi rodziców na przepełnione autobusy.
Wójt – skargi do mnie nie wpływają. Jutro postaram się zapoznać z tym, co dzieje się na trasach przewozowych.
Radny p. Jacek Gawrych – co z samochodem na 19 osób?
Wójt – będzie do odbioru do 20 grudnia.
Przewodniczący Komisji
Dariusz Podlejski
Załączniki:
1. Lista obecności członków Komisji.
2-6 – projekty uchwal na XVII sesję Rady Gminy.
metryczka
Wytworzył: Bożena Szajerka (28 sierpnia 2009)
Opublikował: Bożena Szajerka (28 sierpnia 2009, 13:31:02)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1325