REGULAMIN OCENIANIA NAUCZYCIELI
REGULAMIN
OCENIANIA NAUCZYCIELI
1. Praca nauczyciela podlega ocenie.
2. Oceny pracy nauczyciela dokonuje się na podstawie art. 6a ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. - KARTA NAUCZYCIELA (Dz. U. Nr 3, poz. 19 z późniejszymi zmianami) oraz Rozporządzenia MEN z dnia 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dziennik Ustaw z dnia 17 listopada 2000r. Nr 98 poz. 1066).
3. Niniejszy Regulamin obowiązuje w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Gródku od dnia 1 grudnia 2000r.
4. Kryteria dokonywania oceny pracy nauczyciela:
„Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą; wspierać każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego. Nauczyciel obowiązany jest kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka; dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów”.
(Art. 6 Karty Nauczyciela)
Ocenę wyróżniającą otrzymuje nauczyciel, który:
a) działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza:
· stosuje różnorodne nowoczesne metody nauczania i wychowania,
· systematycznie doprowadza swoich uczniów do sukcesów w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych (co najmniej szczebla wojewódzkiego),
· stosuje różnorodne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów,
· umie sporządzić bądź wykorzystuje dostępne narzędzia pomiarów osiągnięć szkolnych,
· wyróżnia się sprawną organizacją imprez, uroczystości szkolnych oraz wycieczek,
· w atrakcyjny sposób zagospodarowuje czas wolny uczniów, angażując rodziców,
b) zaangażowanie zawodowe, innowacje, współpraca z rodzicami:
· prowadzi klasę autorską wg programu stworzonego osobiście,
· opracowuje i wdraża autorskie rozwiązania dydaktyczne i metodyczne (innowacje i eksperymenty pedagogiczne),
· prowadzi uczniów indywidualnym tokiem lub programem nauczania,
· jest autorem programu wychowawczego lub innego (o profilu ekologicznym, turystycznym, zdrowotnym itp.),
· wykazuje doskonałą znajomość programów nauczania i podstaw programowych,
· jest popularny, lubiany przez uczniów i rodziców, jest autorytetem w szkole,
c) doskonalenie zawodowe:
· doskonali swoją wiedzę i umiejętności w różnorodnych, zorganizowanych formach oraz stosuje ją w praktyce szkolnej,
· śledzi literaturę pedagogiczną i potrafi być krytycznym wobec zawartych w niej propozycji, dobre wdraża do swej pracy,
· prowadzi wysoko oceniane lekcje otwarte dla zespołu przedmiotowego, członków rady pedagogicznej i innych nauczycieli swojego przedmiotu na terenie miasta, gminy i województwa,
d) wszechstronny rozwój ucznia:
· rozwija zainteresowania i uzdolnienia uczniów w ramach działalności pozalekcyjnej oraz wdraża ich do samokształcenia,
· podejmuje skuteczne próby wywołania pozytywnych zmian w postawach uczniów i rodziców wobec szkoły, aktywizuje środowisko,
e) przestrzeganie porządku pracy:
· wywiązuje się wzorowo z prowadzenia dokumentacji i innych zadań statutowych szkoły,
· dba o powierzony mu majątek szkolny, z własnej inicjatywy dokonuje jego inwentaryzacji, troszczy się o stan i zasób pomocy dydaktycznych,
Ocenę dobrą otrzymuje nauczyciel, który:
a) działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza:
· dobrze uczy i wychowuje,
· jest zawsze przygotowany do zajęć,
· systematycznie i konsekwentnie realizuje założenia programowe i organizacyjne,
· systematycznie ocenia wiadomości i umiejętności uczniów z uwzględnieniem jawności i obiektywności oceny,
· dba o swój warsztat pracy, estetykę pracowni, pomoce naukowe, sprzęt szkolny, zabiega o jego wzbogacenie,
b) zaangażowanie zawodowe, innowacje, współpraca z rodzicami:
· współpracuje z radą pedagogiczną,
· spełnia większość oczekiwań rodziców i środowiska,
c) doskonalenie zawodowe:
· systematycznie się dokształca,
· systematycznie uczestniczy w posiedzeniach rady pedagogicznej,
· śledzi na bieżąco i wykorzystuje dostępną mu literaturę metodyczną,
d) wszechstronny rozwój ucznia:
· wykazuje troskę o powierzony zespół klasowy,
· zna warunki rodzinne uczniów,
· organizuje pomoc dzieciom będącym w trudnej sytuacji,
· organizuje pomoc uczniom mającym trudności w nauce,
e) przestrzeganie porządku pracy:
· starannie i terminowo prowadzi dokumentację szkolną,
· jest taktowny, zdyscyplinowany, punktualny, sprawiedliwy, koleżeński i umie współżyć z otoczeniem.
Ocenę negatywną otrzymuje nauczyciel, który:
a) działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza:
· nie realizuje podstawowych obowiązków wynikających z ustawy o systemie oświaty oraz Karty Nauczyciela,
· nie uzyskuje pozytywnych wyników swojej pracy dydaktycznej i wychowawczej, badanych narzędziami pomiaru dydaktycznego przez dyrektora szkoły lub organ nadzorujący szkołę,
· nie przygotowuje się do zajęć lekcyjnych, prowadzone przez niego zajęcia są improwizowane,
· wykazuje nieporadność metodyczną i merytoryczną, nie czyni zabiegów by poprawić ten stan,
· jego uczniowie nie uzyskują lub mają kłopoty z uzyskaniem pozytywnych wyników podczas egzaminów wstępnych,
· lekceważy zasady rytmiczności i jakości oceniania uczniów,
b) zaangażowanie zawodowe, innowacje, współpraca z rodzicami:
· nie wykazuje należytej troski o właściwą współpracę z rodzicami uczniów i wychowanków,
· swoją pracą i postawą nauczycielską powoduje powtarzające się i uzasadnione obawy rodziców o jakość nauczania i wychowania w szkole,
c) doskonalenie zawodowe:
· nie uczestniczy w żadnych formach doskonalenia zawodowego,
· nie dostrzega potrzeby dalszego kształcenia w celu podnoszenia sprawności swoich działań pedagogicznych,
d) wszechstronny rozwój ucznia:
· nie potrafi motywować uczniów do wysiłku poznawczego i osiągania dobrych wyników w nauce,
· jego działalność wychowawcza nie przynosi zadawalających wyników w zachowaniu uczniów,
· nie dba o właściwe zagospodarowanie czasu wolnego swoich wychowanków,
e) przestrzeganie porządku pracy:
· nie przestrzega dyscypliny pracy,
· nie przestrzega zapisów Statutu Szkoły oraz regulaminów szkolnych,
· nieterminowo rozlicza się z powierzonych mu obowiązków, zadań dydaktycznych,
· nie rozlicza się z prowadzonej przez niego w szkole działalności finansowej (zbiórki składek od uczniów, rozprowadzanie podręczników i innych),
· nie jest prawdomówny w stosunku do uczniów, rodziców, przełożonych,
· jego postawa budzi zastrzeżenia uczniów, rodziców i przełożonych, co powoduje skargi środowiska szkolnego.
Podczas dokonywania oceny pracy bierze się kolejno pod uwagę kryteria, zawarte w treści oceny od najniższych do najwyższych. Nauczyciel oceniony na ocenę wyróżniającą powinien spełniać równocześnie wymagania ocen niższych.
metryczka
Wytworzył: Róża Żelazna (31 stycznia 2004)
Opublikował: Róża Żelazna (31 stycznia 2004, 21:51:00)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 3863