Regulamin Rady Rodziców PG w Gródku
REGULAMIN DZIAŁANIA
Rady Rodziców Publicznego Gimnazjum Nr 2 w Gródku.
§ 1
Na podstawie artykułu 53 i 54 Ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. z późniejszymi zmianami oraz statutu szkoły z dnia 2 marca 1999r. §24 ust.2 . wprowadza się uchwałą Rady Rodziców z dnia 1999-10-05 niniejszy regulamin.
Rozdział I
Nazwa reprezentacji rodziców.
§ 1. Reprezentacja rodziców w Publicznym Gimnazjum Nr 2 w Gródku przyjmuje nazwę
Rada Rodziców
Rozdział II
Cele i zadania Rady Rodziców.
§ 2.1. Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowanie do innych organów szkoły w tym zakresie spraw.
2. Głównym celem Rady Rodziców jest działanie na rzecz wychowawczej i opiekuńczej funkcji szkoły.
3. Zadaniem rady rodziców jest:
a) pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań
szkoły
b) gromadzenie funduszy niezbędnych do wspierania działalności szkoły, a także ustalanie zasad
użytkowania tych funduszy;
c) zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z innymi organami szkoły, rzeczywistego wpływu na
działalność szkoły, poprzez:
- zapoznanie z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno - wychowawczymi szkoły i klasy
- udzielanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat dziecka i jego postępów lub trudności
i porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia dzieci.
- udostępnienie regulaminu oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów,
- wyrażanie i przekazywanie opinii na temat pracy szkoły;
d) określenie struktur działania ogółu rodziców oraz Rady Rodziców.
Rozdział III
Organizacja działania ogółu rodziców i Rady Rodziców.
§ 3.1. Najwyższą władzą ogółu rodziców jest zebranie plenarne. Jest ono zwoływane raz w czasie kadencji rady oraz przed wyłonieniem rady w danej placówce.
2. Podstawowym ogniwem organizacyjnym ogółu rodziców szkoły jest zebranie rodziców klasy.
3. Zebranie rodziców wybiera spośród siebie "klasową radę rodziców" składającą się z 4 osób, aby można
było wybrać przewodniczącego, skarbnika i sekretarza.
4. Wszyscy członkowie Klasowych Rad Rodziców tworzą Radę Rodziców Szkoły.
5. Plenarne zebranie Rady Rodziców Szkoły wybiera spośród siebie prezydium (zarząd) Rady Rodziców
jako wewnętrzny organ kierujący pracami Rady Rodziców oraz komisję rewizyjną, jako organ kontrolny
Rady Rodziców. Prezydium Rady Rodziców składa się z 4 osób członków, aby można było wybrać
przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza, skarbnika. Prezydium konstytuuje się na
pierwszym posiedzeniu.
6. Komisja rewizyjna składa się z trzech osób. Co najmniej jeden członek komisji rewizyjnej powinien być
dobrze zorientowany w przepisach prawa finansowego i rachunkowości. Członkowie komisji rewizyjnej
wybierają przewodniczącego i zastępcą przewodniczącego na pierwszy posiedzeniu.
7. Prezydium Rady Rodziców może tworzyć stałe lub doraźne komisje i zespoły robocze spośród swoich
członków, członków rady rodziców i spośród innych osób współdziałających z rodzicami spoza szkoły
( jako ekspertów) do wykonania określonych zadań.
§ 4. Kadencja Rady Rodziców trwa 3 semestry, od dnia wyboru we wrześniu do 30 września ostatniego roku
kadencji.
§ 5. Członkowie Klasowych Rad Rodziców z klas programowo najwyższych, których dzieci opuściły szkołę w
środku kadencji rad, zostają zastąpieni przez członków Klasowych Rad Rodziców z klas nowo
zorganizowanych.
Rozdział IV
Tryb podejmowania uchwał przez Radę Rodziców i jej organy wewnętrzne.
§ 6.1. Uchwały podejmuje się zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy regulaminowego
składu danego organu.
2. Listę uczestników posiedzenia danego organu oraz quorum ustala każdorazowo sekretarz organu lub
przewodniczącą.
3. Uchwały są protokołowane w protokolarzu Rady Rodziców Szkoły. Klasowe Rady Rodziców decydują
samodzielnie, czy protokołować uchwały. Za protokolarz rady rodziców i jego właściwe prowadzenie
odpowiada sekretarz prezydium rady.
Rozdział V
Wybory do organów Rady Rodziców.
§ 7.1. Wybory do Rady Rodziców (Klasowej Rady Rodziców), do prezydium Rady Rodziców i do komisji
rewizyjnej odbywają się w głosowaniu jawnym.
2. Lista kandydatów do danego organu nie może być mniejsza od liczby miejsc ustalonych dla danego
organu. Zgłoszeni kandydaci muszą wyrazić ustnie lub pisemnie (jeśli nie mogą wziąć udziału w zebraniu
wyborczym) swą zgodę na kandydowanie.
3. Wybrani zostają ci kandydaci, którzy uzyskali 50% oraz jeden głos uczestników prawomocnego
zebrania wyborczego.
4. Przy równej liczbie uzyskanych głosów zarządza się ponowne głosowanie.
5. Nowo wybrane organy mają obowiązek ukonstytuowania się na pierwszym swoim posiedzeniu.
6. Ustala się następujący porządek obrad plenarnego zebrania sprawozdawczo - wyborczego Rady Rodziców:
a) wybór przewodniczącego i sekretarza zebrania oraz innych organów takich jak: komisja regulaminowa,
komisja uchwał i wniosków, komisja wyborcza. Wybory do tych funkcji są jawne,
b) sprawozdanie ustępującego organu z działalności w okresie sprawozdawczym,
c) sprawozdanie komisji rewizyjnej i wniosek o udzielenie (lub nie udzielenie) absolutorium ustępującemu
organowi,
d) informacja dyrektora szkoły o stanie organizacyjnym i funkcjonowaniu placówki,
e) ewentualne wystąpienia zaproszonych przedstawicieli innych organów szkoły lub organizacji,
f) plenarna dyskusja programowa,
g) uchwalenie wniosków programowo - organizacyjnych do działalności Rady Rodziców w następnej
kadencji,
h) wybory nowych organów Rady Rodziców;
- ustalenie przez komisję regulaminową listy obecności i stwierdzenie prawomocności zebrania,
- przypomnienie zasad wyborczych oraz ustalenie listy kandydatów przez komisję wyborczą,
- głosowanie
- ogłoszenie wyników wyborów przez przewodniczącego komisji wyborczej.
i) wolne głosy i wnioski.
§ 8. Inne plenarne posiedzenia Rady Rodziców przyjmują taki sam porządek obrad, jak w § 7 z tym, że opuszcza
się w nim punkty dotyczące wyborów, a sprawozdanie komisji rewizyjnej nie zawiera wniosku w sprawie
absolutorium, lecz jedynie wnioski pokontrolne.
Rozdział VI
Ramowy plan pracy Rady Rodziców i jej organów.
§ 9.1.Plenarne zebranie ogółu rodziców szkoły zwoływane jest przez plenarne posiedzenie Rady Rodziców co
najmniej raz w czasie kadencji Rady.
2. Plenarne posiedzenie Rady Rodziców jest zwoływane przez jej prezydium nie rzadziej niż raz w roku
szkolnym.
3. Zebranie plenarne Rady Rodziców może być zwołane także w każdym czasie na wniosek Klasowych
Rad Rodziców z co najmniej 50% klas, na wniosek dyrektora szkoły, Rady pedagogicznej i Rady
Szkoły złożony do prezydium rady.
§ 10. 1. Prezydium Rady Rodziców obraduje nie rzadziej niż 1 raz na kwartał .
Na posiedzenie prezydium zaprasza się dyrektora szkoły.
2. Posiedzenia prezydium Rady Rodziców są protokołowane w protokolarzu Rady Rodziców, za którą
odpowiada sekretarz prezydium.
§ 11. Posiedzenia kontrolne komisji rewizyjnej są obligatoryjne przed plenarnymi posiedzeniami
Rady Rodziców. Komisja rewizyjna może zbierać się także z własnej inicjatywy lub na wniosek
prezydium Rady Rodziców, Rady Rodziców Klasy, dowolnej grupy rodziców, liczącej jednak nie
mniej niż 50% osób. Ustalenia i wnioski komisji rewizyjnej muszą mieć każdorazowo
formę pisemną i są przedstawiane: plenarnemu posiedzeniu Rady Rodziców, prezydium Rady Rodziców
oraz osobom, które wnioskowały o zwołanie komisji rewizyjnej.
§ 12. Formy i częstotliwość działania innych struktur podejmujących w ramach Rady Rodziców, komisje
problemowe, zespoły robocze, wynikają z potrzeb związanych z realizacją zadań, jakich się te
zespoły podjęły.
§ 13. Zebrania rodziców poszczególnych klas odbywają się z inicjatywy samych rodziców, Klasowej Rady
Rodziców lub wychowawcy klasy.
Rozdział VII
Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy rady Rodziców.
§ 14. Rada Rodziców gromadzi fundusze na wspieranie statutowej działalności szkoły z następujących źródeł:
1. Ze składek rodziców,
2. Z wpłat osób fizycznych, organizacji, instytucji i fundacji, do których zwróci się prezydium rady
3. Z dodatkowych imprez organizowanych przez radę rodziców dla rodziców i mieszkańców środowiska
szkoły,
4. Z działalności gospodarczej,
§ 15.1. Wysokość składki rodziców ustala się na początku każdego roku szkolnego na plenarnym zebraniu
rodziców klasy. Propozycję wysokości składki dla całej szkoły przedstawia prezydium Rady Rodziców
Ustalona wysokość składki podlega indywidualnemu zadeklarowaniu jej wnoszenia przez każdego
z rodziców.
2. Jeśli do szkoły uczęszcza więcej dzieci tych samych rodziców, Klasowa Rada Rodziców może wyrazić
zgodę na wnoszenie składki tylko przez jedno dziecko lub obniżenie składki wnoszonej na wszystkie
dzieci danych rodziców. Klasowa Rada Rodziców może też całkowicie zwolnić od wnoszenia składki
tych rodziców, których sytuacja materialna jest bardzo trudna. Obniżka składki lub zwolnienie z jej
wnoszenia wymagają indywidualnego rozpatrzenia. Wnioski w tej sprawie składają zainteresowani
rodzice lub wychowawca klasy.
§ 16.1. Wydatkowanie środków Rady Rodziców odbywa się na podstawie "Preliminarza wydatków Rady
Rodziców na rok szkolny ......................... ", zatwierdzanego każdorazowo przez prezydium
Rady Rodziców.
2. Roczny preliminarz wydatków nie może być sprzeczny z "Ramowym preliminarzem wydatków
Rady Rodziców".
Rozdział VIII
Obsługa księgowo - rachunkowa środków finansowych Rady Rodziców.
§ 17.1. Obsługę księgowo - rachunkową funduszy Rady Rodziców prowadzi skarbnik.
2. Prezydium zakłada w banku bieżący rachunek oszczędnościowo - rozliczeniowy w celu przechowywania
na nim środków oraz dokonywania bieżących wypłat i przelewów.
3. Zasady rachunkowości oraz obieg dokumentów finansowych regulują odrębne przepisy.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe.
§ 18.1. W celu wymiany informacji i współdziałania z innymi organami szkoły Rada szkoły zaprasza na
swoje zebrania plenarne, a prezydium rady na swoje posiedzenia regulaminowe dyrektora szkoły
oraz kierownictwo pozostałych organów szkoły.
2. Rada Rodziców poprzez różne formy swego działania zapewnia realizację uprawnień ustawowych
i statutowych społeczności rodzicielskiej określonych w § 2,pkt. 3 niniejszego regulaminu.
3. W przypadku nie respektowania tych uprawnień przez dyrekcję szkoły lub podległych jej
pracowników, a także przez radę pedagogiczną, prezydium Rady Rodziców może złożyć pisemne
zażalenie na tego rodzaju stan rzeczy, zgodnie z procedurą rozstrzygania sporów między organami
szkoły, ustaloną w statucie szkoły.
§ 19. Członkowie Klasowych Rad Rodziców, prezydium Rady Rodziców i członkowie komisji rewizyjnej
mogą być odwoływani ze swych funkcji przed upływem kadencji, jeśli gremia, które dokonały ich
wyboru, postanowią ich odwołać. Odwołania dokonuje się przez podjęcie uchwały według procedury
ustalonej w rozdz. IV tego regulaminu.
§ 20. Rada Rodziców posługuje się pieczątką podłużną o treści: Rada Rodziców przy Publicznym Gimnazjum
Nr 2 w Gródku.
Ramowy preliminarz wydatków Rady Rodziców.
A. Wydatkowanie środków pochodzących ze składek rodziców odbywa się następująco:
§ 1. 20% środków zebranych przez rodziców danej klasy jest do dyspozycji Klasowej Rady Rodziców.
Decyzję o ich przeznaczeniu i wydatkowaniu podejmuje z upoważnienia zebrania rodziców klasy
Klasowa Rada Rodziców w porozumieniu z wychowawcą klasy. Główne cele, na jakie mogą być
wydatkowane te środki to: dofinansowanie imprez klasowych, wycieczek i biwaków, upiększenie izby
klasowej, inne wydatki na rzecz klasy.
§ 2. Pozostała część środków ze składki rodzicielskiej jest przekazywana do dyspozycji prezydium Rady
Rodziców.
§ 3. Prezydium Rady Rodziców może wydatkować środki pochodzące ze składek rodziców wyłącznie na:
1. Pomoc materialną dla dzieci z najbiedniejszych rodzin w postaci dofinansowania dożywiania, odzieży
podręczników,
2. Dofinansowanie konkursów i imprez o charakterze ogólnoszkolnym, jak np. Dzień Dziecka, Dzień Sportu
finały szkolne olimpiad i konkursów przedmiotowych, sportowych itp.
3. Sfinansowanie niektórych zajęć pozalekcyjnych i kół zainteresowań,
4. Nagrody rzeczowe dla wyróżniających się uczniów i zespołów artystycznych, sportowych
5. Zakup książek, środków dydaktycznych i sprzętu technicznego do wysokości 10% środków
przeznaczonych na te cele przez organ prowadzący szkołę,
6. Wydatki osobowe i rzeczowe związane z prowadzeniem księgowości i rachunkowości rady rodziców
B. Gospodarowanie środkami Rady Rodziców pochodzącymi z innych źródeł niż składka rodzicielska.
§ 4. Środki te mogą być:
a) wydatkowane na:
1. Dofinansowanie celów ustalonych w § 3;
2. Finansowanie własnych projektów rady rodziców, jak budowa nowej pracowni, wyposażenie szkoły w
określoną aparaturę, renowacja urządzeń sportowych itp.
b) przeznaczone na utworzenie określonej formy działalności gospodarczej, na kapitał założycielski,
c) lokowanie na utworzenie określonej formy działalności gospodarczej
C. Sposób wydatkowania środków Rady Rodziców może być w części zależny od życzeń czy wskazania celów
przez osoby lub organizacje wpłacające. W takim przypadku prezydium Rady Rodziców bez zgody
ofiarodawców nie może wydatkować środków na inne cele.
metryczka
Wytworzył: Róża Żelazna (31 stycznia 2004)
Opublikował: Róża Żelazna (31 stycznia 2004, 21:38:19)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 3031