Protokół z przebiegu posiedzenia Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej odbytego w dniu 20 stycznia 2011 r.

                                                    Protokół nr 1/2011
z przebiegu posiedzenia Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej odbytego w dniu 20 stycznia 2011 r. posiedzenie trwało od godz.13-tej do godz. 1645.
 
W posiedzeniu udział wzięli wszyscy członkowie komisji zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 1 do protokołu.
Spoza składu komisji w posiedzeniu uczestniczyli:
1.     Przewodniczący Rady Gminy                  - p. Józef Gawrych
2.     Wójt Gminy                                                - p. Waldemar Moczyński
3.     p.o. Skarbnika Gminy                               - p. Sabina Majewska
4.     Koordynator Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych                                                                 
                                                                           - p. Jolanta Szczepańska
5.     Referent ds. wojskowych, ratownictwa i kultury fizycznej                                              
                                                                       - p. Przemysław Zaraś
6.     Prezes LZS KORONA                                    - p. Cezary Ryczewski
7.     Prezes MLUKS OLIMPIA                             - p. Jacek Gawrych
8.     Prezes MUKS MAXUS Drzycim                 – p. Bożena Konarska
9.     Prezes UKS WDA Gródek                           - p. Marek Nowak
10.                       Prezes JKS CZARNA PODKOWA Gródek  - p. Hubert Lemańczyk
11.                       Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Świeckiego – p. Tadeusz Gajewski
12.                        Pan  Wiesław Michalczyk sołtys sołectwa Mały Dólsk
 
Posiedzeniu przewodniczyła p. Elżbieta Babińska – przewodnicząca komisji.
Proponowany porządek posiedzenia:
1.     Stwierdzenie quorum. Przyjęcie protokołu z przebiegu poprzedniego posiedzenia Komisji odbytego w dniu 20 grudnia 2010 r. Przyjęcie porządku posiedzenia.
2.     Omówienie działalności klubów sportowych na terenie gminy                             z uwzględnieniem sprawozdań finansowych za 2010 rok oraz planów klubów w 2011 roku.
3.     Omówienie i zaopiniowanie projektu budżetu gminy na 2011 rok.
4.     Sprawy bieżące.
Ad. 1.
   Przewodnicząca Komisji w oparciu o listę obecności stwierdziła, że                           w posiedzeniu uczestniczą wszyscy członkowie Komisji. Uwag do protokołu                  z poprzedniego posiedzenia Komisji nie wniesiono.
Przewodnicząca Komisji zaproponowała wprowadzenie do porządku obrad informacji dotyczącej organizacji kuligu dla uczniów Szkoły Podstawowej                     w Sierosławiu .
Propozycja została przyjęta przez Komisję jednogłośnie.
 
Porządek posiedzenia po zmianie.
1.     Stwierdzenie quorum. Przyjęcie protokołu z przebiegu poprzedniego posiedzenia Komisji odbytego w dniu 20 grudnia 2010 r. Przyjęcie porządku posiedzenia.
2.     Informacja w sprawie organizacji kuligu dla uczniów Szkoły Podstawowej                                    w Sierosławiu.
3.     Omówienie działalności klubów sportowych na terenie gminy                              z uwzględnieniem sprawozdań finansowych za 2010 rok oraz planów klubów w 2011 roku.
4.     Omówienie i zaopiniowanie projektu budżetu gminy na 2011 rok.
5.     Sprawy bieżące.
 
Ad.2.
      Pani Jolanta Szczepańska wyjaśniła zebranym, że  sfinansowano koszty organizacji  kuligu ze środków Gminnego Programu Profilaktyki                                    i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla dzieci ze Szkoły Podstawowej  w Sierosławiu  ponieważ                        z innych placówek nie było chętnych.
Radny p. Dariusz Podlejski zapytał czy nauczyciele z innych świetlic i szkół byli poinformowani o możliwości wyjazdu na kulig.
Pani Szczepańska – poinformowała zebranych, że dzwoniła do wszystkich zainteresowanych, ale nie było chętnych, ponieważ był bardzo krótki termin zorganizowania grupy.
Ad.3.                                                                                                                    Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska poprosiła przedstawicieli klubów sportowych o przedstawienie sprawozdań z działalności oraz zamierzeń na 2011 rok.
Pan Cezary Ryczewski – Prezes LZS KORONA – zawodnicy klubu KORONA walczą ażeby wypaść jak najlepiej. Warto zainwestować w młodych. Będą zarzuty, że jest mało zawodników  z gminy Drzycim, ale nie ma tylu chętnych. Walczymy              o to, ażeby sport istniał, aby młodzi nie siedzieli pod budką z piwem. Czynnych zawodników jest ponad dwudziestu. Dużo radności przynoszą mecze grającym           i kibicom. Jeżeli będzie większa pomoc ze strony Gminy to zrobimy więcej.
Radna p. Alicja Rehmus zapytała na co wydawane są pieniądze otrzymane                   z budżetu gminy.
Pan Cezary Ryczewski – Prezes LZS KORONA  - środki z dotacji wydatkujemy na ubezpieczenia zawodników, transport, księgową, wyposażenie, opłaty sędziego.
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA – wyżywienie i drobne koszty nie są finansowane z dotacji.
Radny p. Dariusz Podlejski  -  jakie koszty działalności były w 2010 r. i czy plan na rok bieżący się zwiększył ?
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA – w roku ubiegłym wydano 34.000,- zł – z tym,  że w pierwszym półroczu była jeszcze drużyna trampkarzy. W roku bieżącym planujemy kwotę 26-28 tysięcy zł.
Radny p. Michał Pamulak – czy w roku bieżącym będą istniały drużyny juniorów i seniorów ?
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA tylko drużyna seniorów wg informacji z obecnego Zarządu KORONY.
Rady p. Tadeusz Kaszubowski – a co z młodymi?
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA seniorzy to nazwa myląca ponieważ są to osoby już od szesnastu lat.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska - w KORONIE nie przewiduje się drużyny     juniorów ?
Radna p. Alicja Rehmus – jakimi sposobami zachęca się młodzież do gry ?
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA -  ci którzy chcą grać to sami przychodzą i grają. Jeżeli mamy środki sponsorskie to finansujemy dojazdy.
Rady p. Tadeusz Kaszubowski - ilu jest zawodników spoza gminy?
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA – większość zawodników jest spoza gminy. Przyczyną najgorsza baza sportowa w okolicy. Główną bazą treningową jest boisko w Gródku na którym są dziury. Jeżeli będzie stadion                      i Orlik to zwiększy  się ilość zawodników z gminy.
Pan Marek Nowak – Prezes UKS WDA Gródek – w gminie  wskazana byłaby większa hala sportowa.
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA – jeździmy z siatkarzami                         i widzimy jakie są obiekty w innych gminach.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Świeckiego – p. Tadeusz Gajewski – mamy w gminie dużo  młodych chętnych do gry w siatkówkę i dzięki temu jesteśmy               w lidze powiatowej na  3 miejscu. Są to młodzi ludzie, którzy dopiero się uczą, ale wiele nie ustępują zawodnikom  z innych drużyn bardziej doświadczonych.
Radny p. Dariusz Podlejski  - czy jeżeli obiekt stadionu w Drzycimiu będzie czynny to będą odbywały się na nim rozgrywki ?
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA  -  są zalecenia, że od jesieni rozgrywki powinny odbywać się w Drzycimiu.
Radny p. Dariusz Podlejski  - czy kluby posiadają informację jakie środki przeznaczone są budżecie na sport w roku bieżącym ? Niech Wójt przedstawi ile złotych zaplanował na sport, czemu nie zaplanował środków na działalność Klubu KORONA ?
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – o środkach w budżecie na sport będę mówił  w punkcie dotyczącym budżetu na 2011 rok.
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA  - zgodnie z umową z Gminą Drzycim na dotację, LZS KORONA jest zobowiązana złożyć sprawozdanie do 31.01. Mamy księgową, która nie zrobiła jeszcze sprawozdania ale z tego terminu się wywiąże.
Pan Cezary Ryczewski – Prezes LZS KORONA  - ze środków z dotacji klub też opłacał weryfikatorów.
Radny p. Dariusz Podlejski  - czy przedstawiciele  klubów występowali                         o dofinansowanie  z budżetu gminy ?
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA – tak wnioskowaliśmy                      w  2010 roku.
Pan Wiesław Michalczyk – usłyszałem o działalności Klubu i chylę czoło. Chcielibyśmy ażeby  w klubie grały tylko osoby z gminy, ale w klubie muszą być osoby tzw. „gwiazdy” jeżeli będzie to IV czy V liga. Środki finansowe, które są              z budżetu to jest nic. Starczą tylko na przejazdy. Jeżeli Gmina chce się reklamować to drużyna musi grać w wyższej lidze. Dajmy na sport więcej pieniędzy to zawodnicy będą tu grać, jeżeli Gmina da jakiej pieniądze to znajdą się sponsorzy.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska podziękowała za cenne uwagi         i poprosiła o wypowiedź przedstawiciela Jeździeckiego Klubu Sportowego CZARNA PODKOWA w Gródku.
Pan Hubert Lemańczyk – Prezes JKS CZARNA PODKOWA Gródek – przedstawił w skrócie sprawozdanie    z działalności Klubu w 2010 r. 
- w sezonie organizowane są kuligi dla chętnych i klubów jeździeckich,
- dni otwarte klubu dla mieszkańców gminy,
- udział zawodników w turniejach, rajdach i akademiach okolicznościowych,
- udział w zawodach jeździeckich ( Chełmno, Grudziądz, Nowe ),
-  zdobywanie odznak jeździeckich,
- uczestnictwo w festynie w Gródku,
W Gródku funkcjonuje jedyna w województwie jeździecka drużyna harcerska, dlatego jedyna bo brak środków na zakup koni i ich utrzymanie, działamy na bazie koni wypożyczonych,
- odbył się rajd na koniach Gródek – Krojanty,
- pokaz musztry przez harcerzy,
- gonitwa za lisem i inne imprezy.
Dotacja z Gminy była przeznaczona na udział w mistrzostwach Polski amatorów w skokach przez przeszkody, które odbyły się w Toruniu. Jest to droga impreza  - 800 zł na konia.
Oprócz dotacji z Gminy Klub uzyskuje środki ze składek członkowskich i 1%         z  podatku, który mogą przekazać podatnicy, ponieważ JKS jest organizacją pożytku publicznego. Ażeby jeździć dobrze i bezpiecznie musi być dobry sprzęt. W bieżącym roku wnioskowaliśmy o 7600 zł, które przeznaczylibyśmy na sprzęt i udział w zawodach. W 2011 roku planujemy dodatkowo zdobywanie odznak                             i współpracę z trenerem z Grudziądza na co przeznaczymy również środki.
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA –  kwota 7600 zł jaki jest jej podział?
Pan Hubert Lemańczyk – Prezes JKS CZARNA PODKOWA Gródek – 2000 zł sport niekwalifikowany i 5600 zł kwalifikowany.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska – zmieniły się przepisy, sport został zsumowany razem i wrzucony do zadań własnych gminy.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – ile dotacji było w 2010 r.?
Pan Hubert Lemańczyk – Prezes JKS CZARNA PODKOWA Gródek – 5000 złotych.
Radna p. Alicja Rehmus – jestem pod wrażeniem działalności, super promujecie Gminę, nie wiedziałam, że prowadzicie taką szeroką działalność.
Pan Hubert Lemańczyk – Prezes JKS CZARNA PODKOWA Gródek – chcielibyśmy dużo  w gminie zrobić, ale  zależy to od posiadanych środków.
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – Prezes Klubu powinien również prosić              o pomoc Gminę Jeżewo.
Pan Hubert Lemańczyk – Prezes JKS CZARNA PODKOWA Gródek – z Gminy Jeżewo otrzymaliśmy dotację w wysokości 1000 złotych.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska – czy otrzymujecie również pomoc od sponsorów?
Pan Hubert Lemańczyk – Prezes JKS CZARNA PODKOWA Gródek – finansową nie, rzeczową tak -  przede wszystkim  transport.
Radny p. Dariusz Podlejski  - czy większość zawodników jest z gminy Drzycim czy                   z gminy Jeżewo?
Pan Hubert Lemańczyk – Prezes JKS CZARNA PODKOWA Gródek – z gminy Drzycim : Wnęk, Chylewska, Balicki.
Pani Bożena Konarska – Prezes MUKS MAXUS Drzycim – przedstawiła informację  z działalności Klubu w 2010 r. oraz potrzebach na 2011 rok.
W 2010 r. :
- wypromowano lekkoatletykę, udział w zawodach (uczestniczyło 180 uczniów), rywalizacja lokalna i ogólnopolska, trenuje ok. 50 zawodników, udział                 w czwartkach lekkoatletycznych na stadionie Wda w Świeciu, najlepsi zawodnicy awansują do finałów ogólnopolskich - z naszego klubu                                 19 zawodników,
- organizacja II zimowego turnieju tenisa stołowego,
- organizacja święta sportu szkolnego,
- organizacja imprezy „ Polska Biega „
- wycieczka rowerowa dla członków,
W 2010 r. z dotację 5700 zł z budżetu gminy przeznaczono na :
- stroje sportowe,
- nagrody,
- przewozy na zawody,
- opłacenie instruktorów,
- koszty administracyjne.
     Na  2011 roku zapotrzebowanie złożone w październiku na kwotę                         10800 złotych na :
- zakup butów kolców, ( mamy tylko 11 par),
- zakup bloków startowych,
- uczestnictwo w zawodach lekkoatletycznych,
- treningi,
- badania lekarskie,
- opłata wpisowego na czwartki lekkoatletyczne,
- zakup nagród ( symboliczne – ok. 17,00 zł  na dziecko).
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA – czy wydatkuje się środki na instruktorów i kto jest instruktorem ?
Pani Bożena Konarska – Prezes MUKS MAXUS Drzycim – instruktorem jest                 p. Gapiński i ja ponieważ mamy uprawnienia. Każdy ma jedną godzinę                                  w tygodniu.
Radny p. Michał Pamulak – czy tak może być, że Prezes jest instruktorem                                    i otrzymuje za to wynagrodzenie ?
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA - czy to jest właściwe ?
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – jest to prawidłowe.
Pani Bożena Konarska – Prezes MUKS MAXUS Drzycim – za cały rok jest to kwota 2400 zł. Prowadzę całą obsługę księgową bezpłatnie. Piszę również bezpłatnie projekty.
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA – w Klubie KORONA nie otrzymujemy wynagrodzenia ani ja ani p. Ryczewski. Jest prowadzona kwalifikacja, czy dotyczy ona szkół czy gminy ? Może środki z budżetu przekazać do szkoły ? Czwartki lekkoatletyczne opłacałaby szkoła.
Pani Bożena Konarska – Prezes MUKS MAXUS Drzycim – jest podział na kluby, szkoły i gminy. My reprezentujemy gminę.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – nie ważne skąd są  dzieci, ale są z gminy. Jest to sport masowy i o to nam chodzi. Pieniądze są z budżetu gminy i nie ważne kto będzie dotowany klub lub szkoła.
Pan Wiesław Michalczyk – lepiej jak dotuje się klub.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – najlepiej, żeby już w planie było podzielone na kluby , bo wtedy się  kłócicie.
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA – w drodze konkursu następuje podział środków. Rada ustala ogólną kwotę na sport.
Radny p. Dariusz Podlejski – chodzi o to żeby sport się rozwijał, a nie stał                       w miejscu. Po to dzisiaj się spotykamy.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska – jakie są koszty księgowości ?
Pani Bożena Konarska – Prezes MUKS MAXUS Drzycim – prowadzę bezpłatnie księgowość sama.
Pan Marek Nowak – Prezes UKS WDA Gródek -  klub otrzymał kwotę 1500 złotych. Realizował dwa zadania :  Crosik Gródecki – 800 zł zakup nagród                          i turniej tenisa stołowego.  Spływ kajakowy organizowany był ze środków własnych. Na bieżący rok jakakolwiek kwota nas zadowoli. 6 uczniów, którzy płynęli na spływie  robi kurs ratownika. Dzienne utrzymanie kajaka na spływie kosztuje 50 zł. W tym roku chcielibyśmy zorganizować sekcję lekkoatletyczną. Mamy uprawnienia instruktorów kajakarstwa, dlatego warto zainwestować                 w ten sport. Wnioskowaliśmy o kwotę 20000 zł. Można kajaki wynająć, jest firma wynajmująca.
Pan Wiesław Michalczyk – warto mieć swój sprzęt.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska – ile kosztuje kajak używany ?
Pan Marek Nowak – Prezes UKS WDA Gródek -  starych się nie kupuje, nowa dwójka 2400 zł, cały zestaw ok.3000 zł.
Radna p. Alicja Rehmus – czy ubiegłoroczne dofinansowanie starczyło ?
Pan Marek Nowak – Prezes UKS WDA Gródek – zorganizowaliśmy na miarę posiadanych środków, jednak uczestnicy crossu jadą tam gdzie są pieniądze.
Radny p. Dariusz Podlejski – w ubiegłym roku zdarzyło się tak, że były biegi                                              w Gródku i Drzycimiu. Lepiej ażeby w jeden dzień nie organizować biegów                    w dwóch miejscowościach..
Pani Bożena Konarska – Prezes MUKS MAXUS Drzycim – było tak, bo w Gródku nie było biegów dla dzieci młodszych.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski- trzeba napisać do Marszałka o dofinansowanie Crossu Gródeckiego.
Pan Marek Nowak – Prezes UKS WDA Gródek – jeżeli bieg zostanie zakwalifikowany do kalendarza imprez wojewódzkich to wystąpimy                             o dofinansowanie. Jest bieg główny i sześć kategorii. Warunki terenowe mamy piękne.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska – moglibyśmy wykorzystać warunki i promować gminę przez sport. Proszę o kilka słów na temat działalności siatkarzy.
Pan Tadeusz Gajewski  - mamy drużynę weteranów,  którzy są lepsi od seniorów. Pan Gawrych  pomaga w organizacji wyjazdów na  turnieje, przekazał jednolite stroje zawodnikom. Czekają nas wyjazdy do Bukowca i Świekatowa. Do Lniana pojechaliśmy na koszt własny. Dla drużyny siatkarzy potrzebnych jest trochę pieniędzy chociażby na nakolanniki i przejazdy ( ok. 5000 zł). Nie mamy oddzielnego klubu, działamy w ramach UKS OLIMPIA.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska – jakie są wnioski o środki ?
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA –   stroje, które otrzymali siatkarze są zakupione ze środków Gminy. Na 2011r.  dotacja mogłaby być                  w wysokości bieżącego roku tj. 32000 zł piłka nożna plus 2800 zł na siatkówkę              i tenis stołowy. Na piłkę nożną wystarczy mniejsza kwota, bo zmniejszy się ilość drużyn piłkarskich. Drużyny prowadzone będą przez instruktora i mnie. Będziemy prowadzić dwie drużyny młodzieżowe. Dużo zależy od zakończenia inwestycji sportowych. W Gródku boisko jest niebezpieczne.
Radny p. Michał Pamulak – młodzi odchodzą, trzeba trzymać drużynę łączącą.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska – ostatecznie jaka kwota potrzebna ?
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA –  kwota 32000 zł – na piłkę nożną, siatkówkę i tenis stołowy.
Pan Hubert Lemańczyk – Prezes JKS CZARNA PODKOWA Gródek  - w kwocie, którą podałem  tj. 7600 zł jest wkalkulowany zakup sprzętu.
Pan Wiesław Michalczyk – ile Gmina wydaje rocznie na sport ?
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński  - zaplanowano w roku ubiegłym 96000 zł.
Pan Wiesław Michalczyk – 100 tys. zł dla gminy to nie żadne pieniądze,                  200 tys. zł z gminy to minimum i wówczas ja dołożę 5000 złotych.  
Radny p. Dariusz Podlejski – chciałbym poinformować jakie są nasze oczekiwania od klubów z naszej gminy. Oprócz pieniędzy są potrzebni działacze. Z naszej gminy na ostatnie  igrzyska wiejskie pojechało mało osób. W 2012 r. taka impreza odbędzie się w Tucholi. Już teraz trzeba się przygotowywać                        i żebyśmy zaistnieli. Eliminacje już się zaczynają. Jest pracownik w UG, który powinien koordynować przygotowania. Apeluję, ażeby działacze sportowi wzięli to pod uwagę.       
 
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska –  czy   są przygotowane autopoprawki Wójta do projektu budżetu, które zagwarantowałyby środki na sport ?
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – 25 stycznia odbędzie się sesja  na której uchwalany będzie budżet. Na dzisiaj nie jest przygotowana żadna autopoprawka. Dzisiaj Państwo Radni zorientują się  o potrzebach. Ja przygotowałem    projekt budżetu i wielu przypadkach są to wielkości nie doszacowane. Dochody nie pozwalają zapewnić wydatków, które są oczekiwane przez radnych.
Pan Tadeusz Gajewski – może od Radnych wypłyną wnioski dotyczące spraw sportu. Byłbym za tym, żeby  kiedykolwiek była możliwość utworzenia sekcji kajakarskiej, wybudowania stanicy wodnej, albo chociaż hangaru dla wodniaków. Kajakarstwo będzie się rozwijać.
Pan Marek Nowak – Prezes UKS WDA Gródek   - póki serce bije nie spocznę.
Radny p. Dariusz Podlejski – na bazie poprzednika i również kolegi, wraca sprawa zwrotu terenu nad zalewem w Gródku będącego własnością Sopockiego Towarzystwa Tenisowego. Planowane było 200 tys. zł                                  i wybudowanie stanicy wspólnie z innymi gminami. Ludzie oczekują żeby ponownie wystąpić do w/w Towarzystwa  w celu odzyskania terenu.  Czy definitywnie zakończono rozmowy w tej sprawie?
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – w 2008 r. otrzymałem pismo  Sopockiego Towarzystwa Tenisowego w Sopocie, że działka decyzją klubu zostanie udostępniona do sprzedaży.  Odpowiedziałem na piśmie, że Gmina jest zainteresowana kupnem. Po moim zainteresowaniu korespondencja urwała się. Raz, drugi dzwoniłem do Prezesa, ale obecnie nie zamierzają sprzedać. Nie są mi znane zamiary inwestowania na tym terenie. Ja jako gospodarz gminy miałem dać pomysł na działalność przez 12 miesięcy w roku.
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA –   był projekt na stanicę, ale nie na terenie Sopockiego Towarzystwa Tenisowego. Ten teren niemożliwy  do ugryzienia.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – na obszarze dawnego ZRE jest możliwość wykupu gruntu.
Pan Marek Nowak – Prezes UKS WDA Gródek   - kanał nie może być miejscem zejścia kajakarzy na brzeg.
Przewodniczący Rady Gminy    - p. Józef Gawrych – Sopockie Towarzystwo Tenisowe ma swój projekt.
Radny p. Dariusz Podlejski – jak nie chce sprzedać, to może wynajęliby część  terenu ?
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska –  w gminie są mapki, może jest jakiś teren do wykupienia. Wnioskuję, ażeby rozeznać wśród właścicieli gruntów przy zalewie , czy by nie chcieli sprzedać i nie potrzebują.
Pan Wiesław Michalczyk  - w MONDI jest sekcja kajakowa, zakład posiada na terenie gminy grunty, może chciałby wydzierżawić. Na trwałą  budowlę nikt nie da, ale może coś lekkiego.
Pan Marek Nowak – Prezes UKS WDA Gródek – Gródek to perła i trzeba to wykorzystać.
Radny p. Dariusz Podlejski – popieram wniosek p. Przewodniczącej w sprawie rozeznania sytuacji na terenach w Gródku, mamy tam UKS, idźmy w tym kierunku. 
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska – póki co mamy zero środków                     z przeznaczeniem na sport.
Poddano pod głosowanie wniosek p. Przewodniczącej w sprawie szukania terenu pod budowę stanicy – przegłosowano jednogłośnie.
 
Ad.4.
      Pani Sabina Majewska – p.o. Skarbnika Gminy poinformowała zebranych, że projekt budżetu na 2011 rok i Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Drzycim na lata 2011-2021  uzyskały pozytywną opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej. W bieżącym roku zgodnie z obowiązującymi przepisami wydatki budżetowe nie mogą być wyższe od dochodów. Projekt budżetu stanowi zał. nr 2 do protokołu.
Dyskusję  nad projektem budżetu otworzyła p. Przewodnicząca Komisji.
Radny p. Dariusz Podlejski   - o czym dyskutowano wczoraj na Komisji  Rolnej  ?
Radny p. Tadeusz  Kaszubowski  - poinformował, że wczoraj dyskutowano                    o inwestycjach : Orliku 2012 i stadionie oraz braku środków na dokończenie tych inwestycji. Opinia komisji do projektu budżetu pozytywna, 4 głosy za                       i 3 głosy przeciw.
Radna p. Alicja Rehmus – wcześniej spytałam na co wydawane są pieniądze                  z dotacji dlatego, że wczoraj na komisji mówiono, że finansuje się nagrody. Po spotkaniu z przedstawicielami klubów dużo mi się rozjaśniło.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska – w dziale upowszechnianie kultury fizycznej na co planowane są środki ?
Pani Sabina Majewska p.o. Skarbnika Gminy – planowane są wyjazdy na imprezy sportowe, z funduszu sołeckiego imprezy sportowo-rekreacyjne.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska –  jakie kwoty z funduszu sołeckiego planuje się na festyny ?
Pani Sabina Majewska p.o. Skarbnika Gminy – 1000 zł Gacki, 3000 zł Gródek, 2000 zł Krakówek.
Radny p. Dariusz Podlejski – proste pytanie, dlaczego nie uwzględnia Pan Wójt żadnej kwoty na sport w projekcie budżetu ?
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński –jest  brak dochodów w budżecie więc nie można planować wydatków.
Pani Sabina Majewska p.o. Skarbnika Gminy – projekt budżetu gminy na 2011 rok przygotowywany był  w październiku 2010 r. Jeżeli w budżecie znalazłyby się życzenia z wniosków to nie doszacowane byłyby inne wydatki. Dochody są za małe, ażeby zrealizować wszystkie wnioski wpływające do budżetu.                  W bieżącym roku nadwyżkę budżetową wprowadza się do budżetu po bilansie. Mieliśmy plan deficytu, ale nie został on zrealizowany. Zadanie  budowa Orlika 2012 przeszło  z 2010 r. Środki nie przeszły jako wygasające.
Radny p. Dariusz Podlejski – realizacja budżetu z 2010 r. przechodzi na                  2011 rok, kredyt  4,1 mln zł, czy kwota  została wydana w całości i na co ?               co stanowi deficyt 2 mln ?          
Wójt Gminy Drzycim p. Waldemar Moczyński – zmieniła się ustawa o finansach publicznych i tym samym zmienia się projektowanie budżetu. Wszystkie wydatki muszą mieć pokrycie  w dochodach.         
Radny p. Dariusz Podlejski – w ubiegłym roku były inne przepisy, jednak powtarzam pytanie na co wydatkowano te 4,1 mln złotych ?
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – jak będzie bilans to rozliczymy , 600 tys. zł w tej chwili w budżecie czeka na sfinalizowanie Orlika.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska –  czy nie lepiej byłoby nie wziąć kredytu ?
Pani Sabina Majewska p.o. Skarbnika Gminy – kredyt w wysokości 3 mln braliśmy w trzech transzach, został przeznaczony na drogę do Plewna, kanalizację i Orlika. Zostało 600 tys. i te pieniądze trafiły na lokatę.
Radny p. Dariusz Podlejski – umowa była tak skonstruowana, że trzeba było wziąć całość kredytu i stąd strata pieniędzy.
Przewodniczący Rady Gminy p. Józef Gawrych – skąd się wezmą pieniądze na zapłacenie Orlika ? 
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – odsetki karne płacone przez wykonawcę co miesiąc są niższe niż straty spowodowane opóźnieniem inwestycji. Jak nie otrzymamy dotacji to skąd weźmiemy pieniądze ?
Przewodniczący Rady Gminy p. Józef Gawrych – jaki były terminy oddania do użytku Orlika – X, XI ?
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska –  wykonawca inwestycji nie wywiązał się z umowy, jak się sprawa ma ?
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – odsetki karne wynoszą 1300 zł dziennie.
Radny p. Dariusz Podlejski – budynek socjalny na stadionie w Drzycimiu nie został wybudowany. Planowane było zakończenie w październiku, koszt                    560 tys. zł, czy wykonawca otrzymał należność ?      
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – wykonawca zobowiązał się wykończyć budynek socjalny na stadionie do końca 2010 r. Wystawił fakturę na kwotę, która wynikała z inwentaryzacji. Wykonanie zatwierdził inspektor nadzoru. Ażeby uzyskać dofinansowanie    z Urzędu Marszałkowskiego przygotowaliśmy fakturę na kwotę ponad  230 tys. złotych.     
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – kto jest inspektorem nadzoru, że nie dopilnował realizacji inwestycji ?
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska –  karne odsetki od kiedy będzie płacił ?
Pani Sabina Majewska p.o. Skarbnika Gminy – w projekcie budżetu nie ma odsetek karnych, bo nie zakładaliśmy opóźnienia zakończenia inwestycji.
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – odsetki karne, które otrzymamy od wykonawcy wynikające z umowy na wykonanie Orlika będą odliczone                                 z uzyskanej dotacji.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – czy wykonawca budynku socjalnego na stadionie  w Drzycimiu płaci kary ?
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński -   jest zerwana umowa, możemy skarżyć wykonawcę do sądu.
Radny p. Dariusz Podlejski – zostało do zapłacenia 360 tys. zł, zaplanowano             800 tys., zostało 410 tys. zł. Czy będzie brana pod uwagę budowa muru oporowego ?
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński    - bierze się pod uwagę mur, ale znajduje się on w tej kwocie 360 tys.    
Radny p. Dariusz Podlejski – w ubiegłym roku wnioskowałem, ażeby zmienić projekt budowy stadionu w Drzycimiu, nie można było bo byśmy utracili dofinansowanie. Czy w budżecie są środki na utrzymanie obiektów sportowych i jak będą obiekty wykorzystywane ?
Wójt Gmin p. Waldemar Moczyński – nie ma zaplanowanych środków na utrzymanie obiektów. Opłata za energię, podlewanie trawy, koszenie będzie ze środków inwestycyjnych. Jeżeli chodzi o wykorzystywanie wybudowanych obiektów, to kto będzie potrzebował to będzie z nich korzystał.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska –  czy przewidywana jest bieżnia przy Orliku ?
Wójt Gminy – na pewno nie w tym roku. Ma ona być pomiędzy ogrodzeniem Orlika a przedszkolem. Ta bieżnia ma być dla dzieci.
Radny p. Wojciech Kruczyński – wrócę do wysokości kar za nieterminowe zakończenie inwestycji. Wysokość kary będzie odliczona od dotacji, czy nie będzie kwestionowana jej wysokość ?
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – dotychczas nie było potrzeby umieszczać w umowie innych warunków. Umowa zostały zaakceptowane przez Urząd Marszałkowski.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – jaka jest obecnie wysokość deficytu ?
Pani Sabina Majewska p.o. Skarbnika Gminy – na tą chwilę nie powiem, bo jeszcze nie jest zrobiony bilans. Nie spłynęły pieniądze za kanalizację, ulicę                   w Gródku i ulice w Drzycimiu. Łącznie 561 tys. zł.
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – na dzisiaj deficyt 4,1 mln zł.  Poprzednia Rada dała mi możliwość zadłużenia Gminy do 8 mln zł, a zadłużono na 4mln zł.
Radny p. Dariusz Podlejski – jakie są zobowiązania Gminy oprócz ostatnich kredytów ?
Pani Sabina Majewska p.o. Skarbnika Gminy – w 2009 roku wzięliśmy kredyt na termoizolację Publicznego Gimnazjum w Gródku. Dzięki temu, że mamy długi okres spłaty zamyka się nam budżet.
Radny p. Wojciech Kruczyński – jaka jest wysokość rezerwy budżetowej ?
Pani Sabina Majewska p.o. Skarbnika Gminy -  120 tys. złotych.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska –  dotacja dla Zakładu Gospodarki Komunalnej jest 120 tys. zł. Na co ta dotacja ?
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – na bieżące oczyszczanie gminy, wywóz posegregowanych śmieci z pojemników, śmieci z koszów ulicznych, sprzątanie ulic i placów.
Radny p. Mirosław Parczyk – zaplanowano 25 rys. zł na utrzymanie zieleni na terenie gminy. Czego to dotyczy.
Pani Sabina Majewska – p.o. Skarbnika Gminy – są to środki planowane przez Rady Sołeckie z funduszu sołeckiego.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska –  w budżecie brak pieniędzy na wypłaty dla nauczycieli.
Pani Sabina Majewska p.o. Skarbnika Gminy – nie tylko brak na wynagrodzenia dla nauczycieli. Trzeba było obcinać i inne wydatki.
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – jak w ciągu roku spłyną środki to muszą być przeznaczone na dofinansowanie wydatków nie doszacowanych. Jest tak                  w kilku przypadkach. Kiedyś można było stworzyć wirtualne pieniądze, ale teraz nie ma takiej możliwości.
Pani Sabina Majewska  p.o. Skarbnika Gminy – oświata jest subwencjonowana w wysokości 3,8 mln zł, a potrzeby szkół są na kwotę 6,1 mln złotych.
Radny p. Dariusz Podlejski – ile kosztuje utrzymanie szkół, płace i inwestycje ?
Pani Sabina Majewska – nie doszacowane są wynagrodzenia w Urzędzie Gminy     i inne wydatki w innych działach.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – p. Wójt ma pomysł na dochód do budżetu.
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – trzeba sprzedać budynek mieszkalny koło Przychodni wraz z działką. Wycena ok. 220 tys. zł z działką. Szacunkowa wartość budynku 136 tys. plus remont dachu 38,5 tys. i działka 0,28 ha, wg mojego wyliczenia cena wywoławcza 220 tys. złotych.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska –  dlaczego remont dachu kosztował tak dużo ? za co tyle ?
Na jakim etapie są rozmowy z weterynarzami  dotyczące wynajmu tego budynku?
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – od ubiegłego roku od bytności na sesji p. Aneta Topa u mnie nie była.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska –  p. Topa prosiła mnie abym zapytała na jakiem etapie jest wynajem.
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – środki przeznaczone na odśnieżanie poprzednia Rada przeznaczyła na remont dachu  budynku mieszkalnego  na            ul. Dworcowej ( przy Przychodni). P. Topa powiedziała, że nie wiąże przyszłości  z naszą gminą. Dlaczego mamy robić im prezent ?  Mieszkanie, które wynajmują też zostało przed ich zamieszkaniem przez gminę gruntownie wyremontowane.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska –  nie słyszałam, żeby  powiedziała p. Topa, że nie wiąże przyszłości z naszą Gminą. Była mowa o remoncie dachu przez gminę, a podłogi położyliby sami jak i zakupili piec, a do kasy gminnej wpływałyby pieniądze z czynszu.
Radny p. Dariusz Podlejski – sprzedaż budynku była Pańskim wybiegiem. Pani Topa chciała włożyć swój wkład Kto robił kosztorys budynku ?
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska – podczas remontu w budynku został uszkodzony sufit.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – w komisjach przetargowych powinni brać udział radni. Koszt remontu dachu 40 tys. to dużo.
Pani Sabina Majewska p.o. Skarbnika Gminy – dokumentacja zamówienia publicznego jest do wglądu.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – koszty remontów są za wysokie. Jak jest za drogo to nie powinniśmy robić.
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – kosztorys zadania robili fachowcy,                    o wszystkim można mówić, że za drogo.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska – proponuję rozpatrzyć wniosek   p. Kaszubowskiego, ażeby radni uczestniczyli w komisjach przetargowych.
Przewodniczący Rady Gminy p. Józef Gawrych – radni nie mogą być członkami komisji przetargowych. Jeżeli Radni chcieliby obserwować przetargi, to te do       14 tys. euro. Może w regulaminie  można uwzględnić udział radnych.
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – udział Radnych w komisjach przetargowych jest bezprawny.
Radny p. Michał Pamulak – czy oprócz sprzedaży domu na Dworcowej Wójt ma jeszcze inne propozycje ?
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – sami państwo musicie szukać innych możliwości ratowania budżetu.
Radny p. Dariusz Podlejski – ile poszczególne szkoły mają przeznaczonych środków na działalność, wszystkie budżety szkół są niższe, tylko Sierosław ma wyższy.
Radny p. Mirosław Parczyk – co jest powodem wyższych wydatków                    w Sierosławiu ?
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska –  ile jest uczniów w Szkole Podstawowej w Sierosławiu ?
Pani Sabina Majewska p.o. Skarbnika Gminy – 33 uczniów  z gminy Drzycim,              13 spoza obwodu ( gminy Drzycim). Tendencja spadkowa 2-3 uczniów rocznie.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – ile w klasach 1-3 ?
Radny p. Mirosław Parczyk – czy w Drzycimiu jest też tendencja spadkowa ?
Pani Sabina Majewska p.o. Skarbnika Gminy – wszędzie spada.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska –  ile jest 6-ciolatków.
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – nie wiem.
Pani Sabina Majewska p.o. Skarbnika Gminy – nie jestem przygotowana, ażeby mówić o ilości uczniów.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska –  klasy są łączone, czy nauczyciele mają wyższe wynagrodzenie z tego powodu.
Pani Sabina Majewska p.o. Skarbnika Gminy – 20% więcej, ale są oszczędności                 z łączenia.
Radna p. Alicja Rehmus – oszczędności są, ale wyniki nauczania gorsze.
Pani Sabina Majewska p.o. Skarbnika Gminy – czy członkowie komisji planują wystąpić z wnioskiem o przeznaczenie środków na sport w budżecie gminy ?
Radna p. Alicja Rehmus – uważam, że powinniśmy zaplanować środki na sport.
Radny p. Michał Pamulak – dać, ale mniej niż wnioskują.
Wójt Gminy p. Waldemar  Moczyński – jeżeli ma mieć formę autopoprawki, dlatego pytam jaką kwotę planuje się przeznaczyć na sport.
Pan Jacek Gawrych – Sekretarz Klubu KORONA –   nie podejmujmy decyzji co do kwot, niech to zrobi komisja ds. budżetu.
Wójt Gminy Drzycim p. Waldemar Moczyński – proponuję 50 tys. zł jako poprawkę.
Przewodniczący Rady Gminy p. Józef Gawrych – a skąd będą pieniądze ?
Radny p. Dariusz Podlejski – jest rezerwa, weźmy z niej.
Pani Sabina Majewska p.o. Skarbnika Gminy – nie można, bo wysokość rezerwy określa ustawa.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska –  jaką kwotę planuje się na promocję ?
Pani Sabina Majewska – kwota 13000 zł.
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – na promocję też muszą być środki          w budżecie  zgodnie z ustawą o finansach publicznych.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska – czy autopoprawki będą przygotowane na komisję budżetu ?
Pani Sabina Majewska – jutro na komisję, ale pieniędzy nie przybędzie.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska – poddała pod głosowanie : kto jest za wydaniem pozytywnej opinii do projektu budżetu ?
Odbyło się głosowanie : za – 0, przeciw – 4, wstrzymało się – 3 radnych.
Opinia negatywna.
Ad.5.
1) Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska przedstawiła pismo Związku Nauczycielstwa Polskiego z prośbą o zapraszanie przedstawicieli związków na posiedzenia Komisji, kiedy omawiane są sprawy oświaty.
Przewodniczący Rady Gminy p. Józef Gawrych – może to zrobić  w sposób uniwersalny, ażeby przekazywać każdorazowo zawiadomienia – informację                 o terminie posiedzenia i tematyce.
2) Pani Przewodnicząca poinformowała zebranych, że przygotowała informację z prac komisji w 2010 r. na podstawie protokołów. Informacja zostanie przedstawiona na sesji Rady Gminy.
3) Pani Przewodnicząca poinformowała zebranych, że dotarły do niej niepokojące informacje dotyczące urlopu zdrowotnego  nauczyciela                                         w Publicznym Gimnazjum w Gródku. Dotyczy to Księdza, który pracował na pół etatu i nie spełnił warunku uprawniającego do urlopu zdrowotnego. Proszę                   o  wyjaśnienie sprawy przez Pana Wójta.
4) W Gimnazjum w Gródku nauczyciel historii został przez Sąd przywrócony do pracy, ale jej nie wykonuje. Nie wiem, czy są to informacje prawdziwe.
Wójt Gminy p. Waldemar Moczyński – proszę o przedstawienie tych spraw na piśmie, ażebym mógł się do tego odnieść. Ponadto są to pytania do Dyrektora Gimnazjum.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – jako radni dostaliśmy list w tej sprawie od mieszkańców. Prosimy o wyjaśnienie.
Przewodnicząca Komisji p. Elżbieta Babińska – jeżeli są zgłaszane sprawy do radnych, to trzeba je wyjaśnić.
Radny p. Tadeusz Kaszubowski – przedstawił pytania do Wójta :
-         proszę wyjaśnić na jakiej podstawie Ksiądz  z Gródka został skierowany na urlop zdrowotny z ½ etatu. Czy  był zatrudniony tylko kilka dni na pełen etat ? Będąc na urlopie zdrowotnym wykonuje inne obowiązki.
-         Dlaczego p. Żelazny – nauczyciel historii przywrócony do pracy przez Sąd nie wykonuje zawodu ?
5) Ustalono termin posiedzenia Komisji na którym rozpocznie się prace nad opracowaniem wieloletniego planu rozwoju oświaty w Gminie. Będzie to środa lub czwartek po feriach.
 
 
                                                                            Przewodnicząca Komisji
 
                                                                                   Elżbieta Babińska

metryczka


Wytworzył: Grażyna Sośnicka (9 marca 2011)
Opublikował: Bożena Szajerka (9 marca 2011, 10:24:24)

Ostatnia zmiana: Bożena Szajerka (29 marca 2011, 09:23:28)
Zmieniono: zmiana w numeracji protokołu

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1669