Protokół z posiedzenia Komisji ds. Budżetu i Finasów odbytego w dniu 3 listopada 2010 r.

                                                      P R O T O K Ó Ł  nr  8/2010
 
                                     z przebiegu posiedzenia Komisji ds. Budżetu i Finansów
 
         
 
odbytego w dniu 3 listopada 2010 roku. Posiedzenie trwało od godz. 13-tej  do 1520.
 
 
W posiedzeniu udział wzięło sześciu członków Komisji zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik nr 1 do protokołu.
 
 
Spoza składu Komisji w posiedzeniu uczestniczyli:    
1. Wójt Gminy – p. Waldemar Moczyński
2. Przewodnicząca Rady Gminy – p. Elżbieta Babińska 
3. Inspektor ds. Oświaty i Płac wykonująca czynności Skarbnika Gminy - p. Sabina Majewska
4. Inspektor ds. Wymiaru Podatku – p. Elżbieta Zielińska
  
Posiedzeniu przewodniczył: p. Jacek Gawrych – Przewodniczący Komisji.
 
Porządek posiedzenia:
 
1. Stwierdzenie quorum. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
2. Stanowisko Komisji w sprawie podatków lokalnych na 2011 rok.
3. Opinia do projektu uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielenia ulg w spłacie należności pieniężnych, mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Drzycim i jej jednostkom podległym oraz warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną.
4. Opinia Komisji do zaproponowanych zmian w budżecie gminy na 2010 rok.
5. Sprawy bieżące.
 
Przebieg posiedzenia:
 
Ad. 1.
 
        Przewodniczący Komisji – p. Jacek Gawrych dokonał stwierdzenia quorum – obecnych sześciu członków Komisji. Nieobecny – radny p. Roman Piotrowski.
       Protokół z przebiegu poprzedniego posiedzenia został przyjęty przez Komisję jednogłośnie.
       Do porządku obrad bieżącego posiedzenia uwag nie wniesiono.
 
Ad. 2. 
          W sprawie podatków i opłat lokalnych na 2011 rok Komisja zajęła następujące stanowisko:
 
 
I.            W zakresie stawek podatku od nieruchomości:
 
Od gruntów
 
a)   związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków 0,69 zł  od 1m2 powierzchni,
b)  pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych  4,15 zł od 1 ha powierzchni,
c)   pozostałe grunty 0,18  zł od 1m2 powierzchni.
 
Od budynków lub ich części:
 
a)   mieszkalnych 0,64 zł od 1m2 powierzchni użytkowej,
b)  związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej 17,60 zł od 1m2 powierzchni użytkowej,
c)   zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym 9,82 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
d)  zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych 4,27 zł od 1m2 powierzchni użytkowej,
e)   pozostałych 5,10 zł od 1m2 powierzchni użytkowej.
 
Od budowli – 2% ich wartości.
 
Do proponowanych w projekcie uchwały zwolnień uwag nie wniesiono ( 5 głosów za, 1 wstrzymujący się ).
 
 
 
II.          Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych Komisja zaopiniowała pozytywnie - jednogłośnie.
 
III.        Komisja nie wniosła o obniżenie ceny skupu żyta ogłoszonej przez Prezesa GUS w kwocie 37,64 zł.
  
IV.        Komisja nie wniosła o obniżenie ceny sprzedaży drewna ogłoszonej przez Prezesa GUS w kocie 154,65 zł.
 
 
Ad. 3.
 
         Projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielenia ulg w spłacie należności pieniężnych, mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Drzycim i jej jednostkom podległym oraz warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną przedstawiła p. Sabina Majewska Inspektor ds. Oświaty i Płac wykonująca czynności Skarbnika Gminy.
 
Dyskusja:
 
Radny p. Zygmunt Wycinek zapytał o termin w § 2 ust. 1. „ważny interes dłużnika.”
Pani Sabina Majewska wyjaśniła, że ustawa nie precyzuje co ten termin oznacza.
Radny p. Dariusz Podlejski dodał, że chodzi tu o szczegółowość.
Pani S. Majewska dodała, że można uszczegółowić zarządzeniem Wójta.
Radny p. Dariusz Podlejski dodał: Poza przypadkami występującymi na terenie naszej gminy można by ująć zapis „ po konsultacjach z Rada Gminy.”
Radny p. Edmund Szymczak – Powinniśmy zaopiniować tę uchwałę pozytywnie.
Radny p. Zygmunt Wycinek – W uzasadnieniu jest wskazanie                 o szczegółowych zasadach umarzania.
Wójt – Projekt tej uchwały jest bardziej szczegółowy od uchwały             z 2004 roku. To nie jest rzecz, która jest w użytku codziennym. Dłużnicy, którzy otrzymują umorzenie są w sytuacji krytycznej. Nie jesteśmy w stanie opracować katalogu, który określałby wszelkie sytuacje wymiernie. Ograniczanie poprzez tworzenie kolejnych regulaminów jest moim zdaniem niepotrzebne.
Radny p. Zygmunt Wycinek – „Ważny interes dłużnika” jest takim stwierdzeniem ogólnym, nic nie znaczącym. Jest jednak Komisja Rewizyjna, Rada Gminy i być może starczy organów kontrolnych.
       Projekt uchwały został zaopiniowany pozytywnie przy jednym głosie wstrzymującym się.
 
Ad. 4.
 
       Zaproponowane zmiany w budżecie gminy na 2010 rok przedstawiła p. Sabina Majewska Inspektor ds. Oświaty i Płac wykonująca czynności Skarbnika Gminy – zgodnie z uzasadnieniem do projektu uchwały przedłożonego członkom Komisji.
Dyskusja:
Przewodnicząca Rady – Dlaczego nie uzyskano akceptacji na plac zabaw?
Pani Sabina Majewska – Nawierzchnia miękka jest tylko pod urządzeniami a powinna być na całym placu zabaw. Ta nawierzchnia jest bardzo droga i nie stać nas na to aby pokryć nią cały plac. Stąd brak dotacji.
Przewodnicząca Rady – Do kiedy będzie pracowała ekipa na budynku socjalnym przy boisku?
Wójt – Do 30 października. Pisali o przedłużenie terminu. Ja się nie zgodziłem. Rozpocznie się procedura niedotrzymania terminu. Przetarg robiliśmy, kiedy był głód pracy. Teraz nie mogą dotrzymać terminu. Wcześniej wykonywali inne prace a naszą potraktowali niepoważnie.
Radny p. Zygmunt Wycinek – Praktyką jest, aby umowy tak skonstruować, aby wykonawca płacił kary umowne. Czy w tej umowie są tego typu zapisy?
Wójt – Teraz dopiero po upływie terminu możemy wszcząć jakieś postępowanie.
Radny p. Zygmunt Wycinek – Proszę o umowę na jutrzejszą sesję.
Wójt – Oni do tej pory ani złotówki jeszcze nie otrzymali.
Przewodniczący Komisji – Gdyby okazało się, że jest to taka firma, że już rzeczywiście nic się nie da zrobić i odzyskać, to co wtedy?
Pani Sabina Majewska – Rzeczoznawca musiałby określić zaangażowanie robót i dopiero wtedy kolejny przetarg.
       Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2010 rok  został zaopiniowany pozytywnie w następującym wyniku głosowania: 2 głosy „za,”  4 wstrzymujące się.
 
Ad. 5.
 
Przewodnicząca Rady przedstawiła pismo mieszkańców Zalesia Szlacheckiego w sprawie zmiany granic gminy tj. odłączenia gruntów tych gospodarstw z gminy Drzycim i włączenia ich w zasób gruntów gminy Lniano oraz pismo Pani Wójt Gminy Lniano w sprawie wyrażenia opinii w tej sprawie. Po przeczytaniu pism wyjaśniła, że 4 z podpisanych nazwisk to rodziny korzystające z usług naszej Przychodni Zdrowia.
Radna p. Ewa Kempińska – Czy musimy się zgodzić?
Przewodniczący Komisji – Komisja ds. Kultury nie wyraziła zgody na zmianę granic.
Wójt – Nie musimy. Jest to czasochłonne i kosztowne. Wszystko, co należałoby sfinansować leży po naszej stronie. Dalsze czynności z pewnością będzie prowadziła nowa Rada Gminy. Nie wiem zatem, czy jest sens rozpoczynać jakąś procedurę. Stanowisko Komisji Kultury jest moim zdaniem właściwe. Nie stoi nic na przeszkodzie, aby i ta Komisja zajęła jakieś stanowisko.
Radny p. Dariusz Podlejski – Tak, ale trzeba będzie tych ludzi wysłuchać.
      Za stanowiskiem: „Komisja nie wyraża zgody na zmianę granic” opowiedzieli się wszyscy obecni członkowie Komisji.
 
Przewodnicząca Rady przedstawiła kolejne pismo Komendy Powiatowej PSP.
Radny p. Dariusz Podlejski  -   Zabezpieczyć w budżecie gminy środki na zakup samochodu dla jednostki OSP Jastrzębie. Była taka deklaracja ze strony Wójta o dotacji dla tej jednostki. Proszę jeszcze o większe wsparcie dla Policji w roku przyszłym
Pani Sabina Majewska – Taki wniosek już wpłynął.
Wójt – Zaplanowaliśmy 100 % kwoty wnioskowanej.
Radny p. Dariusz Podlejski – Bardzo dobrze. Przecież do nas należy zapewnienie mieszkańcom bezpieczeństwa.
 
 
                                                                       Przewodniczący Komisji
 
                                                                              Jacek Gawrych

metryczka


Wytworzył: Bożena Szajerka Inspektor ds. Obsługi Rady (24 stycznia 2011)
Opublikował: Bożena Szajerka (24 stycznia 2011, 18:14:13)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1161