Protokół z przebiegu posiedzenia Komisji ds. Budżetu i Finansów z dnia 16 października 2009 roku

                                              P R O T O K Ó Ł  nr  6/2009
 
                         z przebiegu posiedzenia Komisji ds. Budżetu i Finansów
 
          
 
odbytego w dniu  16 października 2009 roku ( posiedzenie trwało od godz. 1430 do 1530 )
 
 
W posiedzeniu udział wzięli wszyscy członkowie Komisji zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 1 do protokołu.
 
Spoza składu Komisji w posiedzeniu uczestniczyli:    
 
1. Wójt Gminy –  p. Waldemar Moczyński
2. Przewodnicząca Rady Gminy – p. Elżbieta Babińska
3. Skarbnik Gminy – p. Bogusława Radzikowska
4. Sołtys sołectwa Krakówek – p. Bronisław Maliski
5. Przewodniczący Rady Sołeckiej sołectwa Krakówek – Włodzimierz Trzos
6. Członek Rady Sołeckiej – Agnieszka Zamczała.
Posiedzeniu przewodniczył: p. Jacek Gawrych  – Przewodniczący Komisji.
 
Porządek posiedzenia :
 
 
1.  Stwierdzenie quorum. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji z dnia 24 sierpnia 2009 r.
2.   Zaopiniowanie zaproponowanych zmian w budżecie gminy na 2009 rok.
3.   Zapoznanie Komisji z planami prywatyzacji Gminnej Przychodni w Drzycimiu.
4.   Sprawy bieżące. 
 
Przebieg posiedzenia:  
 
 
         Zanim rozpoczęło się posiedzenie Komisji, odbyło się spotkanie członków Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych z członkami Komisji ds. Budżetu i Finansów, gdzie omówione zostało wstępnie, przedstawione przez p. Przewodniczącą Rady pismo Wojewody Kujawsko-Pomorskiego w sprawie przekazania skargi Włodzimierza Trzosa na bezczynność Wójta Gminy, oraz pismo p. Trzosa o domniemaniu popełnienia przestępstwa.
Radny p. Edmund Szymczak – Powinno odbyć się na ten temat spotkanie. Dzisiaj nie czuję się na siłach, aby zabrać głos w tym względzie.
Radny p. Jacek Gawrych – Dać wszystkim komisjom pisma i zwołać sesję nadzwyczajną.
Radny p. Dariusz Podlejski – Powinna pracować Komisja Rewizyjna, aby zbadać zasadność, czy rzeczywiście są znamiona przestępstwa.
Sołtys sołectwa Krakówek p. Bronisław Maliski – 5 października przyjechał do mnie Erdmanis i zaczął miałczyć jak kot żebym mu podpisał to pismo. Podpisałem z datą 30 września, bo mówił, że Wójt go zwolni, jak nie będzie pismo doręczone w terminie. Myślę sobie, idzie zima, podpiszę i podpisałem.
Radny p. Edmund Szymczak – Poprosić p. Erdmanisa i uczestników sporu.   
Przewodnicząca Rady zwróciła się z zapytaniem do P. Trzosa, czy otrzymał odpowiedź na pismo  z dnia 4 sierpnia?
p. Włodzimierz Trzos – Zobaczę, muszę sprawdzić.
Radny p. Jacek Gawrych – Czy Komisja Rewizyjna może odbyć się przed sesją?
Przewodnicząca Rady – Do 12 listopada musi być odpowiedź.
Radny p. Michał Pamulak – Komisja może być. Musimy spytać pań, czy im pasuje?
Przewodnicząca Rady – Zaprosić osoby, które brały w tym udział.
       W efekcie dyskusji ustalono, aby w Urzędzie Gminy przygotowano wszystkie dokumenty do kontroli, które wpłynęły do Urzędu od 31 sierpnia 2009 roku do czasu odbycia Komisji, aby sprawdzić terminowość udzielania odpowiedzi. W pierwszej kolejności odbyć ma się posiedzenie Komisji Rewizyjnej, potem pozostałe Komisje i sesja Rady.   Wstępny termin  posiedzenia Komisji Rewizyjnej ustalono na dzień 23 października 2009 r.
 
Ad. 1.        
 
        Przewodniczący Komisji stwierdził, że: „Zgodnie z listą obecności w posiedzeniu uczestniczą  wszyscy członkowie Komisji.”
 
Ad. 2.         
 
        Proponowane zmiany w budżecie gminy przedstawiła p. Skarbnik. Projekt uchwały w tym przedmiocie zawiera następujące propozycje:
 „Na podstawie pism wystosowanych przez Wydział Finansów i Budżetu Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy dokonano zmian w planach dotacji celowych: zwiększono plan dotacji celowej, po stronie wydatków przeznaczonej na realizację ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (zadanie zlecone), o kwotę 215 448 zł., zwiększono plan dotacji celowej, po stronie wydatków przeznaczonej na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym (zadanie własne), o kwotę 19 656 zł. zwiększono plan dotacji celowej, po stronie wydatków przeznaczonej na składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne (zadanie zlecone), o kwotę 546 zł., zmniejszono plan dotacji celowej, po stronie wydatków przeznaczonej na składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej  (zadanie własne), o kwotę 546 zł. Na podstawie pisma Krajowego Biura Wyborczego - Delegatury w Bydgoszczy wprowadzono do budżetu dotację celową w kwocie 110 zł., po stronie wydatków przeznaczoną na archiwizację i brakowanie dokumentacji z wyborów do Parlamentu Europejskiego przeprowadzonych 7 czerwca 2009 roku. Wprowadzono po stronie dochodów odszkodowanie wypłacone przez towarzystwo ubezpieczeniowe za szkodę w samochodzie pożarniczym w kwocie 2 438 zł. , po stronie wydatków przeznaczono ją na naprawę uszkodzonego pojazdu. Wprowadzono do budżetu po stronie dochodów kwotę 2 000 zł. uzyskaną z tytułu zatrzymania wadium złożonego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, po stronie wydatków kwotę tę przeznaczono na zadanie “Budowa wielozadaniowych boisk sportowych w Drzycimiu“. W trakcie realizacji etapu zadania “Wykonanie wierzchniej warstwy płyty głównej boiska wraz z systemem nawodnienia” wynikły dodatkowe prace związane z przebudową przyłącza wodociągowego oraz przyłącza zasilania elektrycznego. Prac tych nie można było przewidzieć, wynikły one w trakcie prac montażowych systemu nawadniania. Po bieżącej analizie wykonania wydatków budżetowych dokonano korekty planu wydatków na realizację następujących zadań: zmniejszono o kwotę łączną 14 000 zł. wydatki na wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych na robotach publicznych w rozdz. 60016 i 70095, w związku z zakończeniem zatrudnienia przez jedną grupę pracowników i zwrotem (na bieżąco) przez Powiatowy Urząd Pracy części kosztów poniesionych przez urząd na wynagrodzenia, zmniejszono o kwotę 6 000 zł. planowane wydatki na pobór podatków, opłat i nie podatkowych należności budżetowych. Planowano, że komornik ściągnie więcej zaległości a gmina zapłaci większe koszty egzekucji, zmniejszono o kwotę 44 000 zł. środki własne zabezpieczone na wypłatę stypendiów szkolnych do czasu otrzymania dotacji na dofinansowanie tego zadania. Zmniejszono o kwotę 10 000 zł. plan wydatków na energię elektryczną do oświetlenia ulic ze względu na niskie wykonanie wydatków, zmniejszono o kwotę 24 000 zł. plan wydatków na „Rozbudowę budynku Remizy OSP w Sierosławiu“ ze względu na to, że przedłużył się okres wykonania projektu a okres jesienno-zimowy nie sprzyja robotom budowlanym, zaplanowano kwotę 13 000 zł. na remont chodnika w Gródku na ul. Wędkarskiej ( ok. 78,6 m2 ), zaplanowano kwotę 10 000 zł. na wykonanie projektu budowlanego „Rozbudowy budynku komunalnego w miejscowości Krakówek. Wykonanie projektu oraz pozostałej dokumentacji wynikającej z prawa budowlanego stanowi pierwszy etap niezbędny do przystąpienia do rozbudowy zaproponowanej przez sołectwo ze środków funduszu sołeckiego w 2010 r. Zaplanowano kwotę 30 000 zł. na wykonanie projektu budowlanego na zadanie „Przebudowa drogi transportu rolniczego nr 030511C Jastrzębie-Sierosław”. Przebudowa drogi spowoduje poprawę warunków transportu żywca do zakładów mięsnych w Jastrzębiu oraz skróci czas dojazdu mieszkańcom wsi Sierosław do drogi powiatowej w kierunku Świecia. Przebudowa planowana jest przy wykorzystaniu środków Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych. Zaplanowano kwotę 25 000 zł. na wykonanie projektu budowlanego dla zadania „Przebudowa drogi gminnej nr 030508C oraz na dz. nr 33 w miejscowości Wery”. Inwestycja dotyczy przebudowy drogi gruntowej w okolicy zabudowanej budynkami wielorodzinnymi, na odcinku planowana jest budowa pieszo-jezdni z kostki polbruk, oraz przebudowa odcinka drogi z kamienia brukowego - położenie masy asfaltowej, połączenie odcinków z masy asfaltowej od strony wsi Wery w kierunku wsi Sierosławek. Po przeanalizowaniu i skonsultowaniu zakresu robót związanych z wykonaniem punktów oświetleniowych w miejscowościach: Sierosław, Krakówek i Bedlenki planowane w kwocie 42 000 zł. na tę inwestycję przeniesiono do wydatków rzeczowych (paragraf 4300) oraz zwiększono plan wydatków na realizację zaplanowanego zakresu robót (poprawa efektywności i jakości oświetlenia drogowego) o kwotę 20 000 zł. Dokonano przeniesienia między paragrafami kwoty 48 000 zł. planowanej na wykonanie dwóch etapów remontu starej kotłowni w Gimnazjum Publicznym w Gródku. Ponieważ pomieszczenia te adaptowane są na magazyn sprzętu sportowego. Charakter robót kwalifikuje te wydatki do wydatków inwestycyjnych. Dokonano przeniesienia planu wydatków między paragrafami w rozdz. 75412 – Ochotnicze straże pożarne na kwotę 3 400 zł. w celu zabezpieczenia środków na wypłatę ekwiwalentów za udział w akcjach ratowniczo gaśniczych i szkoleniach (większa ilość wyjazdów do akcji). Przeniesiono plan wydatków między paragrafami w rozdz. 80101 na kwotę 8 200 zł. w celu zabezpieczenia środków na zakup opału (wzrost cen) i na prenumeratę czasopism dydaktycznych na 2010 r. w Szkole Podstawowej w Sierosławiu. Przeniesienia planu wydatków między paragrafami w rozdz. 80104 Przedszkola dokonano na kwotę 3 000 zł. w celu zabezpieczenia środków na energię elektryczną w punkcie przedszkolnym w Biechówku i koszty przewozu dzieci do Gródka. Przeniesienia planu wydatków między paragrafami w rozdz. 80113 – dowożenie uczniów do szkół dokonano w kwocie 1 zł.  w celu zabezpieczenia środków na koszty zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii komórkowej dla kierowców. Przeniesienia planu wydatków między paragrafami w rozdz. 85212 na kwotę 1 577 zł. dokonano w celu zabezpieczenia środków na wypłatę świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego.”
Radny p. Mirosław Parczyk – Na czym ma polegać przebudowa drogi Sierosław – Jastrzębie?
Wójt – Ma być 3,5 m asfaltu.
Radny p. Dariusz Podlejski – Czy ta droga, to na wniosek, czy to inicjatywa własna?
Wójt – Jest to inicjatywa własna.
                Zaproponowane zmiany komisja zaopiniowała jednogłośnie – pozytywnie.
 
 
Ad. 3.                                                                                                                                                   
 
         Radny p. Dariusz Podlejski przedstawił przebieg poprzedniego posiedzenia Komisji,  w którym uczestniczył Dyrektor Gminnej Przychodni w Drzycimiu. Odczytał wniosek  p. Dyrektora Doliwki i p. Elżbiety Wenerskiej w sprawie zamiaru usamodzielnienia się lekarzy Gminnej Przychodni w Drzycimiu ( załącznik do protokołu ).  Nasza komisja tj. Kultury, Oświaty, Zdrowia zamiar ten zaopiniowała następującymi głosami: 3 głosy za, 4 wstrzymujące się.
Radny p. Edmund Szymczak – Usługi te same tylko pod innym szyldem.
Radny p. Dariusz Podlejski – Będą mieli możliwość swobodniejszego gospodarowania środkami w ramach kontraktu. Normy etatowe uzależnione od ilości pacjentów.
Przewodnicząca Rady – Nie chciałabym się wypowiadać, bo łączy mnie zależność zawodowa.
Radny p. Zygmunt Wycinek – Spółka funkcjonuje po to aby uzyskiwać zyski. Po zmianie sposobu funkcjonowania przychodni wszelkie zyski, to kapitał spółki. Zależność będzie występowała tylko w zakresie wynajmu pomieszczeń. Wiadomo, że będą ograniczone etaty. Gminna Przychodnia maksymalnie oszczędza na badaniach kontrolnych. Po prywatyzacji będzie lepiej.
Przewodnicząca rady – Opinia, którą my wydamy nie będzie wiążąca, bo ta prywatyzacja i tak nastąpi. W tej chwili lekarz e uzależnieni są od lokalu.
Wójt – w tej sytuacji nie ma co blokować tego procesu. Większość ludzi z terenu gminy Drzycim i tak będzie leczyła się u doktora Doliwki. Publiczny ZOZ z czasem upadnie, jak w Lnianie. Konkurencja jest dobrym czynnikiem, ale czy w tej sytuacji warto.? Osobiście uważam, że powinniśmy poprzeć ten zamiar. Rada Przychodni wystosowała w tym względzie opinię pozytywną.
Przewodnicząca Rady – Mamy teraz dobrych lekarzy. Może przeprowadzić ankietę wśród mieszkańców?
Radny p. Edmund Szymczak – Ten proces jest nieunikniony. My go nie zatrzymamy. Wszystko zależy od sprecyzowania umowy. Trzeba ją skonstruować jak najkorzystniej dla mieszkańców.
           Członkowie Komisji głosowali  najpierw, czy wydać opinię w sprawie procesu prywatyzacji. W wyniku głosowania: 5 głosów za i 2 wstrzymujące radni opowiedzieli się, że opinie należy wydać.
           Za procesem prywatyzacji opowiedziało się 3 członków Komisji, 4 wstrzymało się od głosu.
 
                                                   Przewodniczący Komisji - p. Jacek Gawrych
                                                                                                                                        
 
Załączniki:
1.       Lista obecności członków Komisji.
2.       Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 rok.
3.       Kopia wniosku lekarzy Gminnej Przychodni w Drzycimiu w sprawie umożliwienia im usamodzielnienia na bazie pomieszczeń przychodni.

metryczka


Wytworzył: Bożena Szajerka (18 listopada 2009)
Opublikował: Bożena Szajerka (18 listopada 2009, 17:53:58)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1046