Protokół z przebiegu posiedzenia Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych z dnia 16 marca 2009 roku

P R O T O K Ó Ł  nr  2/2009
 
 z przebiegu posiedzenia
 Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej  
 
odbytego w dniu 16  marca  2009 roku ( posiedzenie trwało od godz. 14oo do godz. 1530 ).
 
W posiedzeniu udział wzięli wszyscy członkowie Komisji zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik nr 1 do protokołu.
 
Spoza składu Komisji w posiedzeniu uczestniczyli:    
1. Wójt Gminy –  p. Waldemar Moczyński
2. Przewodnicząca Rady Gminy – p. Elżbieta Babińska
3. Inspektor ds. Oświaty i Płac – Sabina Majewska
 
 
Posiedzeniu przewodniczył: p.  Dariusz Podlejski  – Przewodniczący Komisji.
 
Porządek posiedzenia :
 
1.        Stwierdzenie quorum. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji. 
2.        Opinia do  regulaminu wynagradzania nauczycieli.
3.        Stanowisko Komisji w sprawie podjęcia działań w zakresie wspierania podmiotów gospodarczych na terenie gminy w sytuacji zagrożenia bezrobociem.
4.        Sprawy bieżące.
 
Przebieg posiedzenia:  
 
Ad. 1.
        Przewodniczący Komisji stwierdził, że w posiedzeniu uczestniczą wszyscy członkowie  Komisji. Protokół z poprzedniego posiedzenia Komisji został przyjęty  przy jednym głosie wstrzymującym się.
 
Ad. 2.
 
Temat omówiła p. Sabina Majewska – Inspektor ds. Oświaty i Płac. Wyjaśniła, że obecny regulamin ( skonstruowany w oparciu o zmianę ustawy  Karta Nauczyciela ) nie będzie musiał być uchwalany corocznie. Ewentualne zmiany będą wprowadzane na wniosek jednej ze stron. W § 5 ust. 6 zmieniono kwoty na ułamki i procenty, w § 7 – dodatki ust. 1 pkt 1 dodano, bo go nie było w poprzednim regulaminie, zarzucono, że regulamin nie odzwierciedla wszystkich przypadłości, w § 12  są procentowo określone środki na nagrody  (w ust. 2 było 1800,- złotych  teraz jest 2.500,- złotych ), § 15 określa wejście w życie niniejszego regulaminu.
Radny p. Jacek Gawrych – Ponadwymiarowa godzina, to jest ponad pensum?
p. Sabina Majewska – Tak.
         Komisja zaopiniowała przedstawiony regulamin pozytywnie przy jednym głosie wstrzymującym się.
     
Ad. 3.
        
Przewodnicząca Rady – Proszę p. Szymczaka o zreferowanie tematu.
Radny p. Edmund Szymczak – Spotkaliśmy się w szerszym   gronie. Ustaliliśmy w czasie dyskusji, że kryzysu nie zlikwidujemy. Dyskusja jest potrzebna w szerszym gronie, na forum Rady. Decydentem, komu umorzyć podatek jest Wójt. Czy będzie program udzielania pomocy? Każda obniżka zmniejsza dochody w budżecie. Mówimy o propagandzie kryzysu, ale może w takich skutkach nie odbije się w naszej gminie. Czy to, czym dysponuje p. Wójt jest wystarczające?
Przewodnicząca Rady przedstawiła cytat z tekstu załączonego do niniejszego protokołu, poczym dodała, że jest to pięknie brzmiące i wiązałoby się to z zatrudnieniem dodatkowych pracowników.
Wójt – Podatki, to raczej umorzenie pojedynczych przypadków. Jeżeli mówimy o pomocy naszym mieszkańcom skutkach nadchodzącego kryzysu, to Rada musi określić w jakim kierunku iść.  Ja mogę jedynie umorzyć podatek od nieruchomości. Poproszę zatem o konkretne mechanizmy. Od koniunktury będzie zależało, czy firmy będą się rozwijały. Proszę wskazać procedurę aby firmy się rozwijały, a nie „zwijały.” Rozpoczął działalność „Inkubator Przedsiębiorczości.” Czy z terenu naszej gminy koś podjął się działania? Nie. Na spotkanie przyszło 6 osób. Nikt z tych osób działalności nie założył. Dziwiłem się trochę, bo warunki były niezłe: 40.000, - kredytu na rozpoczęcie działalności.
Przewodnicząca Rady – Czy w Urzędzie Gminy jest ktoś, kto pomógłby temu komuś rozpocząć ta działalność?
Wójt – Tak.
Przewodniczący Komisji – Ta globalna sprawa kryzysu nie dotyka naszego środowiska. Jeżeli zdarzą się przypadki zwolnień, należałoby zapytać, jak jest przygotowany Urząd Gminy na zatrudnienie tych osób na pracach publicznych.
Wójt – My nie tworzymy nowych miejsc pracy. Praca jest tylko w sezonie na 4-5 miesięcy. Tych miejsc pracy z roku na rok jest coraz mniej.
Przewodnicząca Rady przedstawiła informację o zmianach w ewidencji działalności gospodarczej w latach 2007-2009 ( informacja stanowi załącznik do protokołu ) oraz informację Powiatowego Urzędu Pracy określającą stan bezrobotnych na dzień 28 lutego br.
Radny p. Edmund Szymczak – Dyskusja jest potrzebna. Przypomniano wszystkim jakie są możliwości.
Radna p. Janina Różycka – 40 tys. złotych jest dzisiaj kwotą większą, ale też większą kwotą do oddania.
Wójt – Na terenie powiatu tylko w gminie Drzycim nikt się nie odważył, aby swój pomysł zrealizować. W innych gminach byli  chętni od trzech do pięciu.
Przewodniczący Komisji – Każda działalność łączy się ze stosem dokumentów i jeszcze trzeba dostosować lokal.
Wójt – Ktoś, kto ma dobry pomysł jest w stanie wystartować w każdych warunkach. Początek wymaga poświęcenia czasu, bo efekt przychodzi po latach.
Przewodniczący Komisji – W chwili obecnej nasza Komisja nie jest w stanie wypracować stanowiska określającego drogi wyjścia i pomocy.
Radna p. Janina Różycka – To, że rozmawiamy, to już jest dużo, bo widzimy problem.
Przewodnicząca Rady – Jak pozyskać inwestorów na nasz teren?
Wójt – Spółdzielnia Kółek Rolniczych sprzedawała swoje tereny, podobnie Gminna Spółdzielnia. Dla innych jest to cenne. Nic nie robić na siłę. Wykupili pomieszczenia i rozwijają się. Gmina nie ma swoich gruntów, aby służyła takim celom. Sprzedają firmy lub ewentualnie prywatni właściciele.
Radny p. Michał Pamulak – Miała być elektrownia wodna i nie ma.
Radny p. Edmund Szymczak – Sprawa jest w toku, jeszcze nie upadła.
Wójt – Działają: tartak, kartony, zrębki. Nic nie słychać, żeby źle im się działo.
Przewodniczący Komisji – Czy odbyło się jakieś spotkanie z przedsiębiorcami?
Wójt – Takiego spotkania nie było, bo nie ma na razie zainteresowania. Inkubator Przedsiębiorczości jest od tego, aby tym problemem się zajmować i pomóc początkującym.
Radny p. Edmund Szymczak – Te informacje umieścić w krótkiej ulotce i mieszkańcom przypomnieć.
Wójt – Jest trochę za późno. Już trwają szkolenia dla tych, którzy się zgłosili. Inkubator daje tzw. „wędkę”. Cykl trwa już 3 miesiące.
Radna p. Aniceta Gubańska – Ludziom często brakuje pomysłu co robić?  Zwyczajnie nie wiedzą, co mogliby robić.
Wójt – Była kwestia handlu. Opłatę targową zmniejszyliśmy do 10,- złotych. Sklepikarze i handlarze, jeżeli będą czuli, że coś zarobią przyjadą bez względu na to, czy jest miejsce, czy go nie ma.
Przewodniczący Komisji – Proponuję wrócić do tematu, jeżeli będzie taka potrzeba.
 
Ad. 4.
Radny p. Edmund Szymczak – Czy Towarzystwo Sopockie coś robi na plaży w Gródku?
Wójt – Wycinane są drzewa na wniosek Towarzystwa Sopockiego. To są topole.
Przewodniczący Komisji – Czy chcą tą plażę udostępnić?
Wójt – Nic mi na ten temat nie wiadomo. Nagabywałem ich żeby nabyć plażę na rzecz gminy. Na ten czas nie chcą sprzedać.
Przewodniczący Komisji – Rozmawiałem z mieszkańcami Krakówka. Mają zastrzeżenia do wykonanego okapu. Jakie były koszty? Wygląda to paskudnie. Nie przypomina to wiaty.
Wójt – Jest to funkcjonalne zadaszenie. Z jednej strony jest ściana, która osłania przed wiatrem. Taka forma sprawdzona jest w Jastrzębiu, od dwóch lat tam funkcjonuje. Był w tej sprawie u mnie sołtys. Powiedział, że jeżeli to zadaszenie nie będzie zdemontowane, to sam je zdejmie. Okazuje się, że jest to szpecące i niefunkcjonalne. Pan Pecka rozbierze wiatę i wówczas nic nie będzie.  Zrobi się trzy boki i będzie to stało dalej od świetlicy. Takie zadaszenie jest w Gackach i wiata w Bedlenkach.
Przewodniczący Komisji - Wystarczyło zrobić to z innych elementów i byłoby ładne i estetyczne.
Radny p. Michał Pamulak – Czy nie mogłaby być dłużej czynna nasza apteka?
Wójt – To jest sprawa rynku. Właściciel musiałby uruchomić drugą zmianę.
Radny p. Michał Pamulak – Autobus szkolny dalej jest przepełniony. Chyba zabiera 120 osób. Autobus rejestrowany jest na 104 osoby. Czy są przepisy regulujące ile można przewozić osób? Czy mamy drugi środek lokomocji, aby we wtorek rano odciążyć ten kurs?
p. Sabina Majewska – Tego zmienić się nie da.
Przewodniczący Komisji – Porozmawiam z Kierownikiem Posterunku Policji , zrobimy kontrolę. Sprawdzimy, czy jest zapewnione bezpieczeństwo.
Radny p. Edmund Szymczak – Skoro jest zapewnione bezpieczeństwo zgodnie z przepisami, to będzie wszystko w porządku.
Przewodniczący Komisji – Może trzeba pomyśleć o zmianie planu lekcji?
Radny p. Jacek Gawrych – Jak postępują prace na stadionie?
Wójt – Zakończył się I etap . Rozpoczynamy II etap. Jesienią będzie trawa.
Radny p. Jacek Gawrych – Czy rozmiary boiska zostały zwiększone?
Wójt – Zmiany zostały wprowadzone juz w projekcie przed przetargiem. Teraz będzie powierzchnia 110 x 65.
Radny p. Jacek Gawrych – Co się zmieniło przez powiększenie płyty boiska?
Wójt – Nie będzie bieżni. Spowodowało to przesunięcia terminowe.
 
 
 
 
     
                                                                                                                           Przewodniczący Komisji
 
                                                                                                                                                Dariusz Podlejski
Załączniki:
1.        Lista obecności członków Komisji.
2.        Regulamin wynagradzania nauczycieli.
3.        Materiały dotyczące tematu nr 3.

metryczka


Wytworzył: Bożena Szajerka (28 sierpnia 2009)
Opublikował: Bożena Szajerka (28 sierpnia 2009, 14:01:54)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1328