Protokół z posiedzenia Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych, Bezpieczeństwa Piblicznego i Ochrony Przeciwpożarowej odbytego w dniu 4 października 2010 r.

 
P R O T O K Ó Ł  nr  6/2010
 
z przebiegu posiedzenia
Komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Spraw Socjalnych, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej  
 
odbytego w dniu  4 października  2010 roku, posiedzenie trwało od godz. 14-tej do godz. 15-tej.
 
 
W posiedzeniu udział wzięli  wszyscy członkowie Komisji - zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik nr 1 do protokołu.
Spoza składu Komisji w posiedzeniu uczestniczyli:   
1. Wójt Gminy –  p. Waldemar Moczyński
2. Przewodnicząca Rady Gminy – p. Elżbieta Babińska
3. Kierownik Referatu Organizacyjno-Społecznego w Urzędzie Gminy p. Ludwika Rezmer
4. Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej – p. Elżbieta Riesop.
5. Inspektor ds. Oświaty i Płac wykonująca czynności Skarbnika Gminy - p. Sabina Majewska.
 
 
Posiedzeniu przewodniczył: p. Dariusz Podlejski Przewodni-czący Komisji.
 
 
Porządek posiedzenia :
 
1.    Stwierdzenie quorum. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.
2.    Zapoznanie się z realizacją zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w zakresie pomocy rodzinom zagrożonym niedostosowaniem społecznym.
3.    Zapoznanie się z realizacją budżetu za I półrocze.
4.    Zaopiniowanie materiałów na XXXVII sesję Rady Gminy w Drzycimiu:
a)   projektu uchwały w sprawie sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego,
b)  projektu uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli,
c)   projektu uchwały w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli,
d)  projektu uchwały w sprawie zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach,
e)   projektu uchwały w sprawie świadczeń pomocy zdrowotnej dla nauczycieli,
f)    projektu uchwały w sprawie przystąpienia do partnerstwa w realizacji Projektu „Przez dobrą edukację ku lepszej przyszłości.”
5.    Sprawy bieżące.
 
 
 
Przebieg posiedzenia:  
 
Ad. 1.      
        
         Pan Dariusz Podlejski Przewodniczący Komisji stwierdził, że w posiedzeniu uczestniczą wszyscy członkowie Komisji.  Uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji, odbytego w dniu 17 sierpnia 2010 r., nie wniesiono. Został przyjęty przy jednym głosie wstrzymującym się.
 
Ad. 2.
 
        Sprawozdanie dotyczące realizacji zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Drzycimiu w zakresie pomocy rodzinom zagrożonym niedostosowaniem społecznym przedstawiła Pani Elżbieta Riesop Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej: „Jednym z głównych zadań pomocy społecznej a co za tym idzie i pracowników socjalnych naszego Ośrodka jest wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka poprzez podejmowanie szeregu działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz integracji ze środowiskiem. Przy realizacji tych zadań niezbędne jest bardzo dokładne diagnozowanie problemów występujących w rodzinie. Ma ono zazwyczaj miejsce podczas przeprowadzania wywiadu środowiskowego, który jest niezbędny do przyznawania pomocy z Ośrodka. Rodzaj, forma i rozmiar świadczonej pomocy jest uzależniona od zgłaszanych potrzeb, okoliczności uza-sadniających udzielenie pomocy i możliwości finansowych Ośrodka. Pomoc, jaką może zapewnić Ośrodek Pomocy Społecznej to: świadczenia pieniężne ( zasiłek stały, zasiłek okresowy, zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy, zasiłek celowy na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego, zasiłek celowy związany z klęską żywiołową lub ekologiczną ), świadczenia niepieniężne: praca socjalna, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składki na ubezpieczenie społeczne, pomoc rzeczowa, sprawianie pogrzebu, w tym bezdomnym, poradnictwo specjalistyczne, interwencja kryzysowa, schronienie, posiłek, dożywianie dzieci, niezbędne ubranie, kierowanie osób do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt w tym domu mieszkańca gminy. Do zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej należy: prowadzenie bazy danych klientów Ośrodka przy zachowaniu ochrony danych osobowych, prowadzenie ewidencji oraz dokumentacji przyznanych świadczeń, przeprowadzanie wywiadu środowiskowego w terenie, sporządzanie decyzji z zakresu pomocy społecznej, sprawdzenie zgodności decyzji z obowiązującymi przepisami prawa, sporządzanie list wypłat na przyznane świadczenia, sporządzanie raportów miesięcznych o wysokości składek zdrowotnych przyznanych przy zasiłku stałym na potrzeby ZUS, rozliczanie faktur za przyznane obiady w szkołach, sporządzanie rozliczeń i sprawozdań z przyznanych świadczeń, sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej Wojewodzie Kujawsko-Pomorskiemu, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego. Na zasiłki celowe i okresowe wydatkowaliśmy 91.280 złotych w tym na okresowe – 23.600 złotych. Dwie osoby przebywają w ośrodku wsparcia dla ofiar przemocy ( Tuchola, Inowrocław ). Zostały sprawione dwa pogrzeby. Z uwagi na niedopełnienie obowiązku opiekuńczego ze strony matki zapewniono pobyt dwójce dzieci w Ośrodku Rodzinnym. Za jedna osobę uiszczamy odpłatność za pobyt w zakładzie opiekuńczo-leczniczym i za jedną osobę uiszczaliśmy odpłatność za pobyt w schronisku. Płacimy za trzy osoby psychicznie chore przebywające w domach pomocy społecznej – rocznie 76.000 złotych.  Średni koszt pobytu takiej osoby to 2.100 złotych miesięcznie. Zasiłki stałe pobierają 33 osoby tj. rocznie ok. 130.000 złotych. Osoba kwalifikująca się do takiego zasiłku musi posiadać umiarkowany stopień niepełnosprawności. Kontynu-ujemy dożywianie dzieci w szkołach: w Zespole Placówek Oświatowych w Drzycimiu, w Publicznym Gimnazjum w Gródku, w Szkole Podstawowej w Sierosławiu, w Zespole Szkół Specjalnych w Świeciu, w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Warlubiu i w Bydgoszczy oraz w Gimnazjum nr 2 w Świeciu.  Przyznajemy również zasiłki celowe na zakup posiłku lub żywności dla 112 rodzin. Otrzymujemy żywność z Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej w Bydgoszczy, którą rozdzielamy wśród osób najuboższych i rodzin wielodzietnych. Do tej pory otrzymaliśmy tych produktów za kwotę 40.791,37 złotych i tak: mąka ( 2.640 kg ), mleko ( 2.800 l ), kasza manna ( 2.640 kg ), dania z makaronem ( 2.761,8 kg ), sery topione ( 480 kg ), dania z kaszą ( 1.497,60 kg ), mleko ( 2.160 l ), dżem ( 217,6 kg ), kawa zbożowa ( 192 kg ), krupnik ( 300 kg ), zupa pomidorowa  ( 374,40 kg ), musli ( 288 kg ), makaron ( 560 kg ). W październiku otrzymamy kolejne dostawy: cukru, dań gotowych z kaszą, kasze jęczmienną, ser twardy i masło. Ponadto z terenu naszej gminy 45 dzieci skorzystało z kolonii letnich ( Tleń, Funka i Gdańsk ). Od 2008 roku Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Drzycimiu realizuje projekty systemowe „Dajmy szansę – czas na aktywność w gminie Drzycim.”Projekty finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Główne założenie projektu oparto na rozwijaniu aktywności zawodowej kobiet będących beneficjentami naszego Ośrodka. W praktyce oznaczało to cykl działań nastawionych na przygotowanie grupy kobiet uczestniczącej w projekcie do ponownego podjęcia zatrudnienia, po długim co najmniej 12 miesięcznym okresie braku aktywności zawodowej. Projekt realizowany przez GOPS miał również dostosować role ośrodka pomocy społecznej do zmieniających się warunków społecznych – to model pomocy oparty na integracji socjalnej, co oznacza wykorzystanie w pomocy społecznej zarówno świadczeń socjalnych, jak również taki instrumentów jak: wsparcie, edukacja socjalna, pomoc w zatrudnieniu, szeroko rozumiana praca socjalna w środowisku. Na realizację przedmiotowego projektu GOPS w Drzycimiu pozyskał z Unii Europejskiej 152.425,04 złote.
1/ w 2008 roku 27.905,27 zł (  środki własne – 2.930 zł ) udział w programie wzięło 6 osób,
2/ w roku 2009 35.710,50 zł (  środki  własne – 3.750 zł ) udział w programie wzięło 7 osób,
3/ w roku bieżącym 74.325,27 zł (  środki własne  7.804 zł ) udział w programie bierze 18 osób, w tym dwóch mężczyzn.”
 
Dyskusja:
Radna p. Aniceta Gubańska – Czy rzeczywiście po tych kursach nie ma pracy?
Kierownik GOPS – Raczej chyba chodzi o to, że te osoby tej pracy po ukończeniu kursu nie szukają.
 
Ad. 3.
 
         Odnośnie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2010 roku ( zał. nr 2 do protokołu ) Inspektor ds. Oświaty i Płac wykonująca czynności Skarbnika Gminy - p. Sabina Majewska wyjaśniła, że wpłynęła już z Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy pozytywna opinia.
Przewodniczący Komisji – „Część radnych została z nią zapoznana na posiedzeniu Komisji ds. Budżetu i Finansów. Pozostali mogą się zapoznać i ewentualnie zapytać o niejasności na sesji.” Następnie przedstawił wykorzystanie funduszy sołeckich w procentach, poczym podkreślił, że otrzymaliśmy kredyt w wysokości 3 mln złotych a w sumie spłacimy 4 mln.
Radna p. Janina Różycka – Nie ma tańszych kredytów?
Pani. Sabina Majewska – Odsetki w pierwszych latach są duże ale potem malejące. To był kredyt na warunkach unijnych, była długa procedura, ale już zaczęliśmy spłacać pierwsze należności – otrzymaliśmy pierwsza transzę - 900 tys. złotych.
 
Ad. 4.
 
a)          Kierownik Referatu Organizacyjno-Społecznego w Urzędzie Gminy p. Ludwika Rezmer – Nadzór Wojewody stwierdził, że Uchwała podjęta przez Radę Gminy w sierpniu w sprawie sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego jest aktem prawa miejscowego i musi być publikowana. W związku z tym Treść uchwały nie uległa zmianie prócz ostatniego zapisu o publikacji i uchyleniu uchwały pojętej w sierpniu ( zał. nr 3 do protokołu ).
          Projekt przedmiotowej uchwały uzyskał opinię pozytywną – jednogłośną.
 
Kolejne projekty uchwał przedstawiła Inspektor ds. Oświaty i Płac p. Sabina Majewska:
b)          w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli ( zał. nr 4 do protokołu ). Podkreśliła, że związki zawodowe wynegocjowały § 7 ust. 1 pkt 4. Projekt przedmiotowej uchwały uzyskał opinię pozytywną – jednogłośną.
c)           następny projekt uchwały w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli Komisja oceniła pozytywnie – jednogłośnie ( zał. nr 5 ).
 
d)          projekt uchwały w sprawie zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach ( zał. nr 6 ) Komisja zaopiniowała pozytywnie – jednogłośnie.
Przewodniczący Komisji – Ile godzin ma p. Danuta Raczkowska?
Pani Sabina Majewska – 10 godzin w Szkole Podstawowej w Sierosławiu i 9 godzin w gimnazjum w Gródku.
e)           projekt uchwały w sprawie świadczeń pomocy zdrowotnej dla nauczycieli ( zał. nr 7 ), zaopiniowany bez problemów przez związku zawodowe, jak dodała p. Sabina Majewska, został zaopiniowany pozytywnie jednogłośnie.
f)            projekt uchwały w sprawie przystąpienia do partnerstwa w realizacji Projektu „Przez dobrą edukację ku lepszej przyszłości”( zał. nr 8 ) również Komisja zaopiniowała pozytywnie – głosów „za.”
Przewodniczący Komisji – Bardzo doby pomysł z korzyścią dla naszych dzieci.
 
Ad. 5.
 
Radny p. Michał Pamulak – W Leosi na moście brak desek.
Wójt – To nie jest interes Lasów Państwowych inwestować w taką kładkę. Jeżeli zagraża bezpieczeństwu trzeba reagować.
Radna p. Janina Różycka – Na ulicy Osiedlowej w Drzycimiu jeden słupek leży.
Radny p. Mirosław Parczyk – Uskok na drodze koło                                 p. Kaszubowskiego. Czy można go jakoś wyrównać teraz po zalaniu asfaltem?
Przewodniczący Komisji – Jak wygląda sprawa herbu?
Wójt – Czekamy na opinię Komisji Heraldycznej.
Przewodniczący Komisji – Wydatkowaliśmy jakieś środki na ten cel i chcielibyśmy być informowani o zmianach w tym zakresie.
           
 
                                                                      Przewodniczący Komisji
 
                                                                           Dariusz Podlejski
 
                                              
Załączniki:
1.    Lista obecności członków Komisji.
2.    Sprawozdanie z realizacją budżetu gminy za I półrocze.
3.    projekt uchwały w sprawie sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego
4.    projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli,
5.    projekt uchwały w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli
6.    projekt uchwały w sprawie zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach
7.    projekt uchwały w sprawie świadczeń pomocy zdrowotnej dla nauczycieli
8.    projekt uchwały w sprawie przystąpienia do partnerstwa w realizacji Projektu „Przez dobrą edukację ku lepszej przyszłości.”

metryczka


Wytworzył: Inspektor ds. Obsługi Rady Bożena Szajerka (25 października 2010)
Opublikował: Bożena Szajerka (25 października 2010, 18:01:57)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1331